Årsredovisning och koncernredovisning 2015

2015 i korthet

• Nettoomsättningen ökade 12% till 40,8 (36,5) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 3,5 (-1,1) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till 8,6% (-2,9).
  • Resultat efter skatt ökade till 2,6 (-1,0) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till 0,12 (-0,05) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 5,5 (-2,1) MSEK.

Verkställande direktören har ordet

Under 2015 ökade nettoomsättningen med 12% till 40,8 (36,5) MSEK. Rörelseresultatet ökade till 3,5 MSEK från föregående års förlust om -1,1 MSEK. Under slutet av 2014 fattade vi ett beslut om att enbart fokusera på Sverige, Tyskland och Techjobs.com för lönsam tillväxt. Det är glädjande att se att detta givit resultat. I Sverige och Tyskland växte vi med 16% under 2015 och vi har under året fortsatt att utveckla Techjobs.com i form av organisk trafik. Vi ser fortsatt goda tillväxtmöjligheter i Sverige, Tyskland och inom Techjobs.com.

Ny varumärkesstrategi samt IT-plattform
Under det första kvartalet 2016 kommer vi att lansera en ny varumärkesstrategi samt en ny IT-plattform för våra jobb- och karriärsajter. Syftet med detta är förutom att uppdatera och stärka våra produkter även att verka under ett och samma varumärke i netjobs.com. Detta underlättar även eventuell expansion till andra spännande marknader. Även Techjobs.com kommer att lanseras i en ny version.

Så ska NetJobs växa
Vår affärsmodell för att fortsätta växa är tydlig. Vi vill växa i antal säljare samt ständigt se en utveckling i våra säljares snittförsäljning. Förutom detta vill vi öka andelen repetitiva intäkter samt stärka våra långsiktiga kundrelationer. Parallellt tittar vi även på förvärv för att stärka våra positioner ytterligare. Intressanta förvärvsobjekt ska kunna uppvisa en god lönsamhet med hög andel återkommande kunder.

Framtidsutsikter
Målet kommande år är att fortsätta växa och samtidigt förbättra vår rörelsemarginal. Vårt övergripande finansiella mål är att varje år öka resultatet per aktie om minst 20% samt nå en rörelsemarginal om 35%. Bolagets nuvarande utdelningspolicy är att 70% av resultat efter skatt ska delas ut till aktieägarna. Styrelsen har i år föreslagit en utdelning om 0,10 SEK per aktie vilket är i linje med bolagets policy.

Jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare på Netjobs jobba mot dessa mål under 2016.

Niklas Eriksson

Om NetJobs Group AB
NetJobs Group AB är med 41 jobbsajter i flera länder en av de ledande aktörerna i norra Europa inom nischade jobbsajter. Sedan starten 2004 har NetJobs hjälpt människor och organisationer att växa och nå sin fulla potential genom snabb, träffsäker och kostnadseffektiv hjälp i rekryteringsprocessen.
NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Mer information finns på www.netjobs.com.

NetJobs_Arsredovisning_2015_web.pdf