EVLI PANKKI OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.4.2016 klo 12.10

Evli Pankki Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2016

Evli Pankki Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2016:
Hyvä tulos vaikeassa markkinaympäristössä

Tammi-maaliskuu 2016

• Konsernin nettoliikevaihto oli 15,4 miljoonaa euroa (16,2 milj. euroa), jossa laskua vertailukauteen oli 5 prosenttia.
  • Konsernin liikevoitto oli 3,1 miljoonaa euroa (3,7 milj. euroa).
  • Konsernin tulos nousi merkittävästi ollen 4,3 miljoonaa euroa (2,8 milj.euroa).
  • Evlin osakkuusyhtiö Northern Horizon Capitalin Healthcare I -rahasto myi katsauskauden aikana koko kiinteistöportfolionsa. Transaktion myötä Evlin osuus NHC:n tuloksesta nousi merkittävien irtautumispalkkioiden johdosta ollen 1,9 miljoonaa euroa.
  • Evlin laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,12 euroa).
  • Hallinnoidut varat nousivat edellisvuoden vastaavalta tasolta ollen maaliskuun lopussa nettomääräisesti 9,5 miljardia euroa mukaan lukien osakkuusyhtiöt (9,1 mrd. euroa).

Näkymät vuodelle 2016 ennallaan

Evlin liiketoimintakehitys on ollut viime vuosina vahvaa ja kiinnostuksen Evlin palveluita ja tuotteita kohtaan arvioidaan jatkuvan vakaana. Corporate Finance -liiketoiminnan osalta merkittävät vaihtelut vuosittaisissa tuotoissa ovat mahdollisia. Yksikön toimeksiantokanta on hyvä. Evlin toistuvien tuottojen suhde kuluihin on kehittynyt tavoitteiden mukaisesti, ja tuotot kattoivat lähes 90 prosenttia kiinteistä operatiivisista kustannuksista. Arvioimme vuoden 2016 tuloksen olevan selvästi positiivinen.

AVAINLUVUT 1-3/2016 1-3/2015 1-12/2015
Tuotot, M€ 15,9 16,6 66,0
Nettoliikevaihto, M€ 15,4 16,2 64,2
Liikevoitto/-tappio, M€ 3,1 3,7 13,3
Tilikauden voitto/tappio, M€ 4,3 2,8 12,3
Liikevoitto/-tappio nettoliikevaihdosta, % 20,0 % 22,9 % 20,6 %
Tulos/osake 0,18 0,12 0,54
Tulos/osake, laimennettu (IFRS) 0,17 0,12 0,53
Oman pääoman tuotto-% (ROE)* 25,1 21,8 20,2
Toistuvien tuottojen suhde operatiivisiin kuluihin 89 % 96 % 93 %
Osinko/osake**     0,31
Oma pääoma/osake 2,82 2,42 2,96
Markkina-arvo, M€*** 156,20   190,94
Osakkeen hinta päätöspäivänä 6,70   8,19
Henkilöstön lukumäärä katsauskauden lopussa 246 233 248

* Annualisoitu
** Vuodelta 2015 yhtiökokouksen hyväksymä osinko. Osinko on maksettu 17.3.2016.
*** Listaamattomat A-sarjan osakkeet on arvostettu listatun B-sarjan osakkeen raportointikauden päätöskurssiin.

Vertailukauden osakekohtaiset tunnusluvut on laskettu käyttäen ylimääräisessä yhtiökokouksessa 1.10.2015 päätetyn maksuttoman osakeannin mukaisesti oikaistuja osakemääriä.

Toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki

"Alkuvuoden haastava markkinaympäristö vaikutti negatiivisesti pääomamarkkinat-yksikön asiakkaiden kaupankäyntiaktiivisuuteen sekä vähensi varainhoitoyksikön tuottosidonnaisia palkkioita, minkä seurauksena konsernin liikevaihto laski viisi prosenttia edellisvuoteen nähden. Katsauskauden tulos parani kuitenkin selvästi osakkuusyhtiön saamien irtaantumispalkkioiden myötä.

Onnistuimme alkuvuoden aikana saamaan useita uusia yhteisö-, Private Banking- ja Verkkopankkiiri-asiakkaita, ja konsernin hallinnoitava asiakasvarallisuus nousi uuteen ennätykseensä ollen nettomääräisesti 9,5 miljardia euroa osakkuusyhtiöt mukaan lukien. Myös rahastoyhtiömme menestyi alkuvuonna mainiosti keräten yhteensä 97 miljoonan euron arvosta nettomerkintöjä. Evli-Rahastoyhtiö oli kauden lopussa 5,4 prosentin markkinaosuudellaan Suomen neljänneksi suurin rahastoyhtiö.

Jatkamme panostamista uusien vaihtoehtoisten sijoitustuotteiden kehittämiseen, Evlin rahastojen kansainväliseen myyntiin, digitaalisten palveluiden rakentamiseen ja sijoittamiseen liittyvien prosessien tehostamiseen."

Kutsu sijoittajille ja analyytikoille

Evli järjestää sijoittaja- ja analyytikkotilaisuuden Evli Pankissa (Aleksanterinkatu 19 A, 4 krs., Helsinki) torstaina 21.4. klo 14.00 alkaen. Toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki ja talousjohtaja Juho Mikola esittelevät tulosta. Tilaisuus pidetään suomeksi. Englanninkielinen esitysmateriaali on saatavilla tilaisuuden jälkeen osoitteessa www.evli.com > Sijoittajat.

Evli Pankki Oyj

Lisätietoja:

Maunu Lehtimäki, toimitusjohtaja, p. (09) 4766 9304 tai 050 553 3000, maunu.lehtimaki@evli.com
Juho Mikola, talousjohtaja, Evli Pankki Oyj, p. (09) 4766 9871 tai 040 717 8888, juho.mikola@evli.com

Evli lyhyesti

Evli on sijoittamiseen erikoistunut yksityispankki, joka auttaa yksityishenkilöitä ja yhteisöjä kasvattamaan varallisuuttaan. Yhtiö tarjoaa varainhoitopalveluita, erilaisia pääomamarkkinoihin liittyviä palveluita, kuten osake- ja muiden sijoitustuotteiden välitystä, markkinatakausta ja sijoitustutkimusta, sekä Corporate Finance -palveluita.

Jakelu:
Nasdaq Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.evli.com