Vivoline Medical Delårsrapport 2016-01-01 - 2016-03-31

Första kvartalet (2016-01-01 - 2016-03-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 213 219 SEK (648 022).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3 803 207 SEK (-6 813 516).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,33 SEK (-2,16)
  • Soliditeten uppgick till 87,6 % (73,3).

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier under perioden. Antal aktier per den 31 mars 2016 uppgick till 11 402 818 stycken.
Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.
Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Handel med teckningsoptioner av serie TO 2 inleds den 13 januari 2016.
  • Vivolines produkt Vivoline® LS2 CE-märks.
  • Bolaget meddelar att Prins Charles Hospital påbörjar ny studie med Vivoline Lung System. Med anledning av detta erhåller Vivoline en order avseende engångsartiklar om cirka 0,4 MSEK.
  • Vivoline erhåller en uppföljningsorder avseende engångsartiklar om cirka 1 MSEK från Rigshospitalet i Köpenhamn.

VD Patrick Greatrex har ordet
Det första kvartalet 2016 har passerat och det är dags att utvärdera årets första månader. Försäljningsmässigt är det värt att nämna att vår försäljning ökat med 87 % i jämförelse med första kvartalet 2015, samt att vi har förbättrat vårt resultat med 56 %. Under inledningen av året har vi haft glädjen att kunna presentera ett antal viktiga händelser för Vivoline - däribland CE-märkning av vår produkt Vivoline® LS2. CE-märkningen innebär en försäkran om att Vivoline® LS2 uppfyller alla tillämpliga krav enligt EUdirektiv och att den får säljas fritt inom hela det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES. Vivoline® LS2 är en markant förbättrad andra generationens lungevalueringsmaskin som innefattar alla förbättringar och lärdomar vi tagit till oss från åren som ledande pionjärer inom området för ex vivo lung perfusion. Genom Vivoline® LS2 kan vi stärka vår marknadsposition ytterligare - något som är avgörande för våra kommande planer på att adressera den amerikanska marknaden då produkten är avsedd att användas i en planerad klinisk studie i USA. Bra resultat i den planerade studien kommer att skapa goda utsikter inför registrering av våra produkter i USA, vilket enligt våra planer ska vara genomfört under första halvåret 2018.

Vi kunde i februari meddela att Prince Charles Hospital i Australien ska påbörja en ny studie med våra produkter. I samband med detta erhöll vi en order avseende engångsartiklar om cirka 0,4 MSEK, vilken levererades under februari 2016. Prince Charles Hospital, vars forskargrupp för intensivvård är den största i sitt slag i Australien, har sedan tidigare två av Vivolines lungevalieringssystem installerade och det är glädjande att de fortsätter att använda våra produkter. Rigshospitalet i Köpenhamn inkom i mars med en uppföljningsorder av engångsartiklar om cirka 1 MSEK med leverans under mars och april. Engångsartiklarna har tillverkats på Vivolines egen produktionsanläggning och används tillsammans med Vivoline® LS1. Vi är mycket nöjda över denna order, Rigshospitalet har ett välfungerande transplantationsprogram och vi glada över att vara bidragande i detta arbete.

Under det första kvartalet 2016 har Scandinavian Cardiovascular Journal publicerat resultat från en experimentell studie, utförd av professor Stig Steen och en forskargrupp vid Lunds universitet, avseende transplantation av hjärtan med en nyframtagen hjärtpreservationsutrustning. Resultatet indikerar att det nya systemet är ett säkert och effektivt system för att bevara, syresätta och transportera donerade organ som öppnar upp möjligheten att transportera hjärtan längre sträckor, vilket medför att så få hjärtan som möjligt går till spillo på grund av att ingen lämplig mottagare finns inom möjligt transporteringsavstånd. Med det nya systemet kan tiden utan syre för hjärtan i princip bli noll, vilket kan medföra bättre utfall för patienten och en högre chans för längre överlevnad. Detta är en viktig studie för oss då det är den första vetenskapligt granskade studien som visar effekten av systemet. Resultatet från studien är ett steg i rätt riktning i vårt arbete med att öka tillgången på organ lämpliga för transplantation. Nästa steg är att testa enheten på mänskliga hjärtan och att intensifiera arbetet med att utveckla en kommersiell version av utrustningen i enlighet med det medicintekniska direktivet.

Vi har en spännande tid framför oss med fortsatt arbete mot vår vision att göra majoriteten av donerade organ användbara och därigenom rädda liv.

Patrick Greatrex, VD Vivoline® Medical AB

Rapportkalender
Halvårsrapport: 25 augusti 2016
Delårsrapport 3: 14 november 2016
Bokslutskommuniké för 2016: 24 februari 2017

Rapporten i sin helhet bifogas.

Avlämnande av delårsrapport
Lund, 26 april 2016

Vivoline® Medical AB

Kontakt:
Vivoline® Medical AB (publ),
Propellervägen 16, 224 78 Lund
Telefonnummer: +46 46 261 05 50
www.vivoline.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Vivoline Delarsrapport Q1 2016.pdf

Vivoline_Delarsrapport_Q1_2016.pdf