Talvivaaran nimitystoimikunnan ehdotukset hallituksen palkitsemisesta ja kokoonpanosta

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj
24.5.2016

Talvivaaran osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset hallituksen palkitsemisesta ja kokoonpanosta

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj:n ("Talvivaara" tai "Yhtiö") osakkeenomistajien nimitystoimikunta tekee seuraavat ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle. Talvivaaran hallitus sisällyttää ehdotukset kutsuun varsinaiseen yhtiökokoukseen, joka julkaistaan erikseen.

Ehdotus hallituksen jäsenille maksettavista palkkioista

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, ettei hallituksen jäsenten vuotuisia palkkioita muutettaisi vuoden 2017 varsinaiseen yhtiökokoukseen päättyvälle toimikaudelle, jolloin palkkiot määräytyisivät seuraavasti: hallituksen puheenjohtaja: EUR 84.000/vuosi ja ei-työsuhteinen hallituksen jäsen: EUR 48.000/vuosi. Hallituksen työsuhteisen jäsenen palkkio sisältyy hänelle maksettavaan peruspalkkaan eikä sitä makseta erikseen. Hallituksen valiokuntatyöskentelystä ei makseta ylimääräistä korvausta eikä hallituksen ja sen valiokuntien kokouksista makseta erillistä kokouspalkkiota. Matkakulut korvataan Yhtiön matkustussäännön mukaisesti.

Nimitystoimikunta ehdotti vuoden 2015 varsinaiselle yhtiökokoukselle kokouspalkkioiden poistamisen olevan väliaikainen toimenpide, jolloin hallituksen jäsenille maksettavia palkkioita voitaisiin tarkastella kokonaisuudessaan uudelleen, kun Yhtiön tulevasta liiketoiminnasta saataisiin lisää selvyyttä. Toimikunta katsoo, että tilanne ei ole sen ehdotuksen antamishetkellä muuttunut siinä määrin, että mainittua uudelleentarkastelua voitaisiin tässä vaiheessa suorittaa. Nimitystoimikunnan ehdottaessa hallituksen jäsenten lukumäärän pienentämistä jäljempänä esitetyllä tavalla hallituspalkkioiden kokonaiskustannus kuitenkin pienenee.

Ehdotus hallituksen jäsenten lukumäärästä ja valinnasta

Nimitystoimikunta katsoo, että Yhtiön hallituksen jäsenten lukumäärää voidaan Yhtiön nykytilanteessa laskea viidestä neljään ilman, että asianmukaisen ja tehokkaan hallinnoinnin tavoitetta vaarannetaan.

Näin ollen nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten lukumäärä olisi neljä (aiemmin viisi) ja että Tapani Järvinen, Stuart Murray, Pekka Perä ja Solveig Törnroos-Huhtamäki valittaisiin uudelleen hallitukseen.

Näitä ehdotuksia valmisteltaessa osakkeenomistajien nimitystoimikunnan jäseninä ovat toimineet:

• Kari Järvinen, toimitusjohtaja, Solidium Oy:n nimittämänä
  • Kari Niskanen, Yhtiön osakkeenomistaja
  • Olli Salo, Yhtiön osakkeenomistaja Seppo Ahon nimittämänä
  • Pekka Perä, Talvivaaran toimitusjohtaja, Yhtiön osakkeenomistajana
  • Tapani Järvinen, Yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja
  • Solveig Törnroos-Huhtamäki, Yhtiön hallituksen jäsen

Toimikunnan puheenjohtajana on toiminut Kari Järvinen.

Kari Järvinen, Solidium Oy, Puh. 010 830 8900
Tapani Järvinen, Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj, Puh. 020 7129 800