Kommuniké från Xintelas årsstämma 2016

Xintela AB (publ) höll årsstämma idag den 30 maj 2016. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Utdelning
Stämman beslutade att ingen utdelning sker och att till förfogande stående medel om 6 925 000 kronor balanseras i ny räkning

Ansvarsfrihet m.m.
Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015 efter att ha fastställt resultaträkningen och balansräkningen för bolaget för räkenskapsåret 2015.

Styrelse, revisorer och arvoden
Gregory Batcheller, Anders Ermén, Sven Kili, Claes Post och Karin Wingstrand omvaldes till styrelseledamöter och Gregory Batcheller omvaldes till styrelseordförande.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor.

Stämman beslutade att styrelsearvode om ett basbelopp per år ska utgå till Karin Wingstrand, med två basbelopp per år ska utgå till styrelseordförande Gregory Batcheller och styrelsearvode om GBP 1500 per styrelsemöte ska utgå till Sven Kili. Om Sven Kili deltar i styrelsemötet genom telefon eller motsvarande ska istället ett arvode om GBP 500 per styrelsemöte utgå. Vidare beslutades även att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Xintela AB (publ)
Evy Lundgren-Åkerlund, vd
E-post: evy@xintela.se
Medicon Village
www.xintela.se

Frågor om handeln i Xintelas aktier och teckningsoptioner besvaras av Bolagets Certified Adviser, Consensus Asset Management AB. Telefonnummer är 031-745 50 00.

Media samt Investor Relations-relaterade frågor hänvisas till:
Adam Lindblom, Laika Consulting
E-post: adam.lindblom@laika.se
www.laika.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Xintela Kommunike fran arsstamma.pdf

Om Xintela
Xintela AB (publ) är ett svenskt biomedicinskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer med fokus på ledbroskskador och hjärntumörer. Bolaget grundades 2009, men forsknings- och utvecklingsverksamheten startade 2013. Nyckeln i Xintelas verksamhet är Bolagets patentskyddade markörteknologi, XINMARK™. Xintelas markörer är specifika proteiner som sitter som igenkänningsflaggor på vissa cellers yta. Markörerna gör det möjligt att identifiera och selektera en viss typ av stamceller som kan utvecklas till broskceller. På så vis kan Xintela på ett unikt sätt kvalitetssäkra stamceller för reparation av skadat ledbrosk. XINMARK™-teknologin gör det också möjligt att rikta en behandling till celler i hjärntumören glioblastom för att bromsa tumörens tillväxt. Xintela är noterat på Nasdaq First North sedan 22 mars 2016. Xintelas Certified Adviser på Nasdaq First North är Consensus Asset Management AB.

Informationen lämnades för offentliggörande den 30 maj 2016, kl. 11.45. CET.

Xintela_Kommunike_fran_arsstamma.pdf