Investors House ostaa 40 huoneistoa Porvoosta

Investors House Oyj

Pörssitiedote, 17.6.2016 klo 8.30

Investors House ostaa 40 huoneistoa Porvoosta

Investors House Oyj on 17.6.2016 tehnyt sopimuksen kaupasta, jolla se ostaa 40 huoneistoa Porvoossa sijaitsevasta As Oy Porvoon Rinnetiestä. Oston kohteena olevista huoneistoista 31 on yksiöitä ja yhdeksän kaksioita. Hankittavien asuntojen kokonaispinta-ala on 1.535 m2 ja keskipinta-ala 38,4 m2. Velaton kauppahinta on 1.700 t€. Kauppahinta maksetaan käteisenä ja rahoitetaan pankkilainalla. Kauppa saatetaan loppuun kesäkuun 2016 aikana.

Kauppa on lähipiirikauppa kun myyjänä on Investors Housen merkittävän osakkeenomistajan Maakunnan Asunnot Oy:n tytäryhtiö Sijoitustalo IVH Oy. Ulkopuolisen auktorisoidun arvioijan mukaan kohteen käypä arvo on 2.150 t€. Arviokirja on 17.6.2016 yhtiön kotisivulla www.investorshouse.fi.

Investors House kirjaa kaupasta toiselle kvartaalille varainsiirtovero huomioon ottaen 416 t€ suuruisen arvonnousun ennen veroja. Vuokrausmielessä lähes puolet vuokrasopimuksista on uusittu 2014-2016. Vuokrausaste on kaupantekohetkellä on 97 %. Ostettavien huoneistojen nettotuotto velattomalle kauppahinnalle on  9,0 %. Kohteen kattoremontti valmistuu kesäkuussa 2016 minkä kustannuksista vastaa myyjä.

Toimitusjohtaja Petri Roininen:

’’Arvoimme investointeja suhteessa siihen millainen vaikutus niillä on operatiiviseen tulokseen ja osakekohtaiseen nettovarallisuuteen. Nyt hankittu kohde parantaa operatiivista tulosta samoin kuin sijoitusten keskimääräistä tuottoa. Osakekohtainen nettovarallisuus kasvaa kaupan myötä noin 0,10 €/osake.’’

Helsinki 17.6.2016

Petri Roininen