Reviderade förslag avseende val och arvodering av styrelse och revisor inför årsstämma i Vivoline Medical

XVIVO Perfusion AB, som genom det pågående offentliga uppköpserbjudandet av Vivoline Medical AB (publ) ("Vivoline") har blivit ägare till cirka 97 procent av aktierna och rösterna i Vivoline, har meddelat Vivoline om följande förslag avseende val och arvodering av styrelse och revisor enligt punkterna 9-11 på dagordningen vid Vivolines årsstämma som kommer att hållas den 28 juni 2016:

• Styrelsen ska bestå av tre ledamöter utan suppleanter.
  • För granskning av bolagets årsredovisning samt styrelsens och verkställande direktörens förvaltning ska ett registrerat revisionsbolag väljas för tiden intill slutet av den årsstämma som hålls under det fjärde räkenskapsåret efter revisorsvalet.
  • Inget styrelsearvode ska utgå.
  • Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.
  • Till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma föreslås nyval av Magnus Nilsson, Christoffer Rosenblad och Christer de Flon. Till ordförande föreslås Magnus Nilsson.
  • Till revisor föreslås nyval av KPMG AB. Om förslaget bifalls avser KPMG AB att utse den auktoriserade revisorn Jan Malm till huvudansvarig revisor.

Magnus Nilsson är född 1956, doktor i medicinsk vetenskap och verkställande direktör för XVIVO Perfusion AB (publ). Han är även styrelseledamot i Immunicum AB och Dignitana AB. Han har tidigare bland annat varit verkställande direktör för Vitrolife AB.

Christoffer Rosenblad är född 1975, civilingenjör i maskinteknik och ekonomichef för XVIVO Perfusion AB (publ).

Christer de Flon är född 1949, fil. mag. i biologi och kemi konsult till XVIVO Perfusion AB (publ).

De aktieägare som lämnat de förslag avseende val och arvodering av styrelse och revisor som presenterats i kallelsen till årsstämman har meddelat Vivoline att de överlåtit sina aktier i Vivoline inom ramen för det offentliga uppköpserbjudandet och att de tidigare förslagen till årsstämman därför återkallats.

2016-06-23

För frågor och ytterligare information, vänligen kontakta:
Patrick Greatrex
VD, Vivoline® Medical AB
patrick.greatrex@vivoline.se

www.vivoline.se

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Vivoline Pressrelease 2016-06-23.pdf

Vivoline® Medical AB utvecklar och säljer bland annat evalueringssystemet Vivoline® LS1/LS2, med tillhörande engångsset, som används för att återställa donerade lungors syresättningsförmåga. Systemet är avsett att ta hand om lungor efter avlägsnande från donatorn. Genom konstgjord cirkulation och ventilation kontrolleras lungfunktionen och om den uppfyller kraven för transplantation förbereds lungorna för transplantation till en mottagare. Metoden ökar tillgången på organ lämpliga för transplantation. Vivoline arbetar med att utveckla verksamheten till att även omfatta behandling av andra organ såsom bland annat hjärta. Visionen är att skapa ett världsledande företag inom organtransplantation vars produkter gör majoriteten av donerade organ användbara för transplantation så att ingen behöver avlida på grund av organbrist. Vivoline Medical, organisationsnummer 556761-1701, är sedan mars 2015 listat på Nasdaq First North Stockholm.

Vivoline_Pressrelease_2016-06-23.pdf