Xintela kontrakterar professor Christer Betsholtz som vetenskaplig och strategisk rådgivare

Xintela meddelar att Christer Betsholtz har kontrakterats som vetenskaplig och strategisk rådgivare inom bolagets cancerprogram med fokus på hjärncancerformen glioblastom. Betsholtz är professor med fokus på vaskulärbiologi vid Uppsala universitet samt från 1 augusti 2016 chef för AstraZenecas och Karolinska Institutets gemensamma laboratorium Integrated Cardio Metabolic Centre (ICMC).

Christer Betsholtz är en internationellt ledande forskare med gedigen erfarenhet och tunga forskningsanslag bakom sig, bland annat från Cancerfonden. Vid Uppsala universitet leder han en forskargrupp i vaskulärbiologi inom institutionen för immunologi, genetik och patologi.

Kontrakteringen är ett steg i att ytterligare stärka utvecklingen av Xintelas cancerprogram med första fokus på glioblastom, och Christer Betsholtz kommer att agera som rådgivare i samband med såväl forskningsrelaterade som mer övergripande strategiska beslut.

- Vi är mycket glada över att ha fått möjlighet att engagera Christer Betsholtz som rådgivare för Xintela. Hans breda kompetens och betydande internationella anseende inom cancerfältet och hans insiktsfulla förhållningssätt till translationell forskning kommer att ha stort värde för Xintelas fortsatta arbete med att utveckla en ny antikroppsterapi för hjärntumören glioblastom, säger Xintelas vd, Evy Lundgren- Åkerlund.

- Jag ser verkligen fram emot att arbeta med Xintelas team och bolagets lovande markörteknologi. Xintelas arbete med att utveckla en målsökande antikroppsterapi för glioblastom är väldigt angeläget i strävan att få fram en effektiv behandling för patienter som drabbas av denna mycket aggressiva och dödliga cancerform, säger Christer Betsholtz.

Betsholtz påbörjade arbetet som vetenskaplig och strategisk rådgivare från och med 15 juni 2016 och kontrakteringen gäller tills vidare.

2016-06-23

Xintela AB (publ)
Evy Lundgren-Åkerlund, vd
E-post: evy@xintela.se
Medicon Village
www.xintela.se

Frågor om handeln i Xintelas aktier och teckningsoptioner besvaras av bolagets Certified Adviser, Consensus Asset Management AB. Telefonnummer är 031-745 50 00.

Media samt Investor Relations-relaterade frågor hänvisas till:
Adam Lindblom, Laika Consulting
E-post: adam.lindblom@laika.se
www.laika.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Xintela Pressrelease 2016 06-23 Svenska.pdf

Om Xintela
Xintela AB (publ) är ett svenskt biomedicinskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer med fokus på ledbroskskador och hjärntumörer. Nyckeln i Xintelas verksamhet är Bolagets patentskyddade markörteknologi, XINMARK™. Xintelas markörer är specifika proteiner som sitter som igenkänningsflaggor på vissa cellers yta. Markörerna gör det möjligt att identifiera och selektera en viss typ av stamceller som kan utvecklas till broskceller. På så vis kan Xintela på ett unikt sätt kvalitetssäkra stamceller för reparation av skadat ledbrosk. XINMARK™-teknologin gör det också möjligt att rikta en behandling till celler i hjärntumören glioblastom för att bromsa tumörens tillväxt. Xintela är noterat på Nasdaq First North sedan 22 mars 2016. Xintelas Certified Adviser på Nasdaq First North är Consensus Asset Management AB.

Informationen lämnades för offentliggörande den 23 juni 2016, kl. 15.30. CET.

Xintela_Pressrelease_2016-06-23_Svenska.pdf