MEDDELELSE OM INDLØSNING AF MINORITETSAKTIONÆRER I EXIQON A/S I HENHOLD TIL SELSKABSLOVENS §§ 70 OG 72

Copenhagen, 2016-07-06 09:17 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Som oplyst i selskabsmeddelelse offentliggjort af Exiqon A/S (”Selskabet” eller ”Exiqon”) den 23. juni 2016, vil QIAGEN N.V. (”QIAGEN”) som en følge af det gennemførte frivillige overtagelsestilbud eje 34.852.938 aktier i Selskabet svarende til ca. 94,52 % af stemmerne og 94,52 % af aktiekapitalen i Exiqon. Overtagelsestilbuddet blev gennemført og afregnet den 28. juni 2016.

På denne baggrund har QIAGEN besluttet, at de resterende minoritetsaktionærer i Exiqon skal lade deres aktier indløse i henhold til selskabslovens §§ 70 og 72.

Minoritetsaktionærerne opfordres derfor til indenfor 4 uger med frist til og med den 3. august 2016 at overdrage deres aktier i Selskabet til QIAGEN ved benyttelse af vedlagte acceptblanket.

Aktierne overdrages til QIAGEN for DKK 18 pr. aktie a nominelt DKK 1,00. Afregning vil ske kontant, og alle aktier, der overdrages til QIAGEN, skal være frie og ubehæftede i enhver henseende.

Indløsningskursen på DKK 18 per aktie svarer til den kurs, som QIAGEN betalte per aktie til de aktionærer, der accepterede QIAGEN’s frivillige købstilbud, der blev fremsat den 19. april 2016 og udløb den 22. juni 2016. Som konsekvens af tilbuddets gennemførelse blev QIAGEN den direkte ejer af mere end 90 % af aktiekapitalen og mere end 90 % af stemmerettighederne i Selskabet.

Minoritetsaktionærerne opfordres til at anmode deres respektive kontoførende institut om at overdrage aktierne til QIAGEN ved benyttelse af den vedlagte acceptblanket. Afregning af de overdragne aktier foretages kontant via minoritetsaktionærens eget kontoførende institut senest 4 hverdage efter udløbet af indløsningsperioden den 3. august 2016. Handelsomkostninger i forbindelse med minoritetsaktionærernes salg af deres aktier afholdes af de pågældende minoritetsaktionærer, og disse gebyrer og omkostninger er QIAGEN uvedkommende.

Hvis en minoritetsaktionær er uenig i indløsningskursen, kan minoritetsaktionæren i henhold til selskabslovens § 70, stk. 2, anmode QIAGEN om, at indløsningskursen fastsættes af en skønsmand, som udmeldes af retten på Selskabets hjemsted. Skønsmanden skal fastsætte indløsningskursen i overensstemmelse med selskabslovens § 67, stk. 3. Hvis der udmeldes en skønsmand, og skønsmandsvurderingen i henhold til selskabslovens § 67, stk. 3, fører til en højere indløsningskurs end

tilbudt af QIAGEN, vil denne højere kurs også gælde for de øvrige minoritetsaktionærer, der ikke har ønsket en vurdering. Omkostningerne forbundet med skønsmandsvurderingen afholdes af den minoritetsaktionær, som har anmodet om vurderingen, men retten kan pålægge QIAGEN at bære omkostningerne helt eller delvist, hvis vurderingen fører til en højere indløsningskurs end tilbudt af QIAGEN.

QIAGEN vil hurtigst muligt efter udløbet af indløsningsperioden den 3. august 2016 uden forbehold deponere en indløsningssum, der modsvarer eventuelle kapitalandele, der ikke er blevet overdraget i indløsningsperioden, til fordel for de tilbageværende minoritetsaktionærer, jf. selskabslovens § 72, stk. 1. QIAGEN vil herefter blive registreret som ejer af de pågældende aktier i Exiqon’s ejerbog, og vil dermed eje samtlige aktier i Exiqon, der ikke er ejet af Selskabet selv. QIAGEN vil også i henhold til selskabslovens § 72, stk. 3, efter udløbet af indløsningsperioden offentliggøre en ny meddelelse gennem Erhvervsstyrelsens IT-system, der giver alle minoritetsaktionærer, hvis aktier er blevet indløst, et tremåneders varsel, hvori de nu tidligere minoritetsaktionærer kan anmode om, at indløsningskursen fastsættes af en skønsmand. Efter udløbet af denne tre-måneders periode kan de tidligere minoritetsaktionærer ikke længere anmode om, at indløsningskursen fastsættes af en skønsmand.

Holland, den 6. juli 2016

QIAGEN N.V.

--o0o--

Udtalelse fra Exiqon A/S’ bestyrelse

Bestyrelsen i Exiqon har gennemgået vilkårene for indløsningen som beskrevet i denne indløsningsmeddelelse og er på baggrund heraf kommet med denne udtalelse i henhold til selskabslovens § 70, stk. 2. Den besluttede indløsning sker til samme pris pr. aktie som tilbudt af QIAGEN i dets købstilbud fremsat den 19. april 206. På denne baggrund er det bestyrelsens opfattelse, at de samlede betingelser for indløsningen er rimelige og passende.

Holland, 6. juli 2016

Bestyrelsen i Exiqon A/S

Peer M. Schatz                                                            Roland Sackers

Axel Backheuer