Tieto digitaliserar HR-processer tillsammans med Workday - ger anställda och chefer tillgång till nya HR-lösningar i molnet

STOCKHOLM, SWEDEN--(Marketwired - Aug 31, 2016) - Workday, Inc. (NYSE: WDAY), ledande leverantör av professionella molnlösningar för finans- och personalhantering, meddelar idag att Tieto, ett av Nordens ledande mjukvaru- och tjänsteföretag, har valt Workdays Human Capital Management (HCM) för att förändra sina HR- och Talent Management funktioner. Med Workday, flyttar Tieto till ett modernt och molnbaserat HR-system som förbättrar och förenklar upplevelsen för anställda, stödjer digitaliseringen av bolagets HR-processer och gör det enklare att ta affärsbeslut som baseras på realtidsrapportering och dataanalys.

Tieto har huvudkontor i Helsingfors i Finland och har över 13 000 anställda i 20 länder. Företaget omsätter möjligheterna i den datadrivna världen till värde för människor, företag och samhälle. Med sin nya strategi ökar Tieto takten för innovation och tillväxt, och stödjer detta i alla sina globala verksamheter.

Tieto sökte ett enhetligt HR-system som kunde ersätta en blandad uppsättning av äldre lösningar när de valde Workday.

Med Workday HCM bedömer Tieto att de kan:

• Ge anställda och chefer ett enkelt gränssnitt som gör det möjligt för dem att få tillgång till relevant information och utföra uppgifter via mobilen, var de än befinner sig.

• Effektivisera HR-processer och frigöra tid för HR-anställda att istället fokusera på strategiska aktiviteter och initiativ som bidrar till affärsnyttan.

• Få bättre realtidsanalyser och rapportering, genom att förse chefer med tillförlitliga uppgifter om personerna teamet och företagsledare med en klar överblick av hela arbetsstyrkan.

• Bli bättre att behålla talanger och högpresterande personal genom att kunna spåra och hantera hela processen, från rekrytering till kompetensutveckling, i ett och samma system.

• Undvika tidskrävande uppgraderingar genom att kontinuerliga uppdateringar från Workday, med ett enda system som levereras i molnet.

Kommentarer från Tieto och Workday

"Tieto är en stark förespråkare av moderna arbetssätt och vill vara med och främja digitaliseringen i vardagen. I en snabbt föränderlig värld kan all information användas för att leverera ännu mer värde och bättre upplevelser för våra kunder och anställda. Workday gör det möjligt för oss att samla all HR-information i ett enhetligt system som medarbetare och chefer kan nå, var de än är. Detta kommer att ge oss möjlighet att fatta rätt affärsbeslut både nu och i framtiden", säger Katariina Kravi, chef för Human Resources, Tieto.

"I en tid när det kan vara en utmaning att planera för och stödja framtida tillväxt, är det viktigt att ha en enhetlig global syn på HR-informationen i organisationen. Framåtblickande företag i hela EMEA-regionen förändrar nu sina HR-system genom att flytta informationen och tjänsterna till molnet, för att ge sina anställda de uppgifter de behöver på ett effektivare sätt samtidigt som det ger en bättre kundservice", säger Chano Fernandez, president, EMEA & APJ, Workday.

Om Workday
Workday är en ledande leverantör av professionella molnlösningar för finans- och personalhantering. Workday grundades 2005 och erbjuder ekonomihanterings-, personalhanterings- och analyssystem anpassade för världens största företag, utbildningsinstitutioner och myndigheter. Över tusen organisationer, från medelstora företag till Fortune 50-bolag, har valt Workday.

Forward-Looking Statements
This press release contains forward-looking statements including, among other things, statements regarding the expected performance and benefits of Workday's offerings. The words "believe," "may," "will," "plan," "expect," and similar expressions are intended to identify forward-looking statements. These forward-looking statements are subject to risks, uncertainties, and assumptions. If the risks materialize or assumptions prove incorrect, actual results could differ materially from the results implied by these forward-looking statements. Risks include, but are not limited to, risks described in our filings with the Securities and Exchange Commission (SEC), including our Form 10-Q for the quarter ended January 31, 2016 and our future reports that we may file with the SEC from time to time, which could cause actual results to vary from expectations. Workday assumes no obligation to, and does not currently intend to, update any such forward-looking statements after the date of this release.

Any unreleased services, features, or functions referenced in this document, our website or other press releases or public statements that are not currently available are subject to change at Workday's discretion and may not be delivered as planned or at all. Customers who purchase Workday, Inc. services should make their purchase decisions based upon services, features and functions that are currently available.

© 2016. Workday, Inc. All rights reserved. Workday and the Workday logo are registered trademarks of Workday, Inc.

Media Contact:
Yvonne Edenholm