Zealand forhøjer aktiekapitalen som følge af udnyttelse af medarbejderwarrants

Selskabsmeddelelse - Nr. 34 / 2016

Zealand forhøjer aktiekapitalen som følge af udnyttelse af medarbejderwarrants

København, 6.september 2016 - Zealand Pharma (Zealand) meddeler at have forhøjet sin aktiekapital med nominelt 7.400 kr. fordelt på 7.400 nye aktier à nominelt 1 kr. Forhøjelsen er sket som følge af, at der er sket udnyttelse af warrants tildelt under ét af Zealands medarbejder-warrantprogrammer. Medarbejder-warrantprogrammer er en del af Zealands incitamentsordning, og hver warrant giver indehaveren ret til at tegne én ny aktie i Zealand til en forudbestemt kurs, udnyttelseskursen, i specifikke, fastsatte tidsperioder indtil warrantudløb. For en nærmere beskrivelse af Zealands warrantprogrammer, se selskabets vedtægter, der er tilgængelige på hjemmesiden: www.zealandpharma.com.

Udnyttelseskursen er 77 kr. pr. aktie og det samlede provenu til Zealand fra kapitalforhøjelsen andrager således 569.800 kr.

De nye aktier giver ret til udbytte og andre rettigheder fra tidspunktet for warrantindehaverens meddelelse om udnyttelse. Hver ny aktie giver ret til én stemme på Zealands generalforsamling. Zealand har kun én klasse af aktier.

De nye aktier optages til handel hos Nasdaq København efter registrering af kapitalforhøjelsen hos Erhvervsstyrelsen. Efter registreringen af de nye aktier vil Zealands aktiekapital andrage nominelt 24.541.575 kr. fordelt på 24.541.575 aktier à nominelt 1 kr.

Den opdatering af Zealands vedtægter, der følger af kapitalforhøjelsen, er i dag blevet registreret hos Erhvervsstyrelsen.

For yderligere information, kontakt venligst:

Hanne Leth Hillman, direktør for Investor Relations og Kommunikation
Tlf.: 50 60 36 89, e-mail: hlh@zealandpharma.com

Om Zealand Pharma
Zealand Pharma A/S (Nasdaq København: ZEAL) ("Zealand") er en bioteknologisk virksomhed med fokus på opfindelse, design og udvikling af nye peptid-baserede lægemidler. Zealand har en portefølje af lægemidler og produktkandidater under licenssamarbejder med Sanofi, Helsinn og Boehringer Ingelheim og en pipeline af egne, fuldejede lægemiddelkandidater, der primært retter sig mod specialsygdomsområder med store uopfyldte behov.

Virksomhedens har opfundet lixisenatide, en prandial GLP-1-agonist til én gang daglig dosering til behandling af type 2- diabetes, som er udlicenseret til Sanofi. Lixisenatide markedsføres som Lyxumia® globalt uden for USA og er godkendt som AdlyxinTM i USA. En præmiks-kombination af lixisenatide med insulin glargine (Lantus®), er under regulatorisk behandling i både USA og Europa.

Zealands pipeline af egne lægemiddelkandidater omfatter: Dasiglucagon* (ZP4207) i enkeltdosis-version til nødbehandling af insulinchok (fase II); Glepaglutide** (ZP1848) til behandling af korttarmssyndrom (fase II); dasiglucagon (ZP4207) i flerdosis-version tiltænkt til brug i et bi-hormonelt, kunstigt bugspytkirtelsystem til bedre kontrol af hypoglykæmi (under forberedelse til fase II); ZP2929 til behandling af diabetes/fedme; samt en række terapeutiske peptider i præklinisk udvikling.

Zealand har adresse i København (Glostrup). For yderligere oplysninger om virksomheden og dens aktiviteter henvises til www.zealandpharma.com, og Zealand kan også følges på Twitter @ZealandPharma

* Dasiglucagon er et foreslået INN-navn (proposed International Non proprietary Name (pINN))
** Glepaglutide er et foreslået INN-navn (proposed International Non proprietary Name (pINN))

34-16_Selskabsmeddelelse - Kapitalforhøjelse efter warrantudnyttelse