Liten interesse for tilbud fremsatt av Åge Remøy

Den 22. november 2016 tilbød Åge Remøy etter avtale med styret i Rem Offshore ASA ("Rem Offshore" eller "Selskapet") gjennom selskapet Forsa AS ("Forsa") å selge inntil 1.281.600 A-aksjer i Solstad Offshore ASA ("Solstad Offshore") til minoritetsaksjonærer i Rem Offshore. Tilbudsperioden utløp i dag, 30. november 2016 kl. 12:00. Ved tilbudsperiodens utløp var det mottatt bestillinger for 2.761 aksjer, tilsvarende 0,2% av det totalt antallet tilbudte aksjer.

- Tilbudet ble fremsatt som svar på den kritikken som er reist mot styret og meg som hovedaksjonær i kjølvannet av den finansielle restruktureringen av Rem Offshore. Formålet var å gi minoritetsaksjonærene i Rem Offshore anledning til å ta del i den nye kapitalen i Rem Offshore gjennom å kjøpe A-aksjer i Solstad Offshore på samme vilkår som meg. Den begrensede responsen viser at svært få av de andre aksjonærene faktisk ønsket å kjøpe aksjer på samme vilkår som meg. Det viser at det ikke bør være spørsmål rundt likebehandlingen av aksjonærene, sier Åge Remøy, styrets leder og hovedaksjonær i Rem Offshore ASA.

Tilbudet utgjorde 21,36 % av Solstad A-aksjene Forsa mottar som vederlag i fusjonen. Dette tilsvarer den andel av kapitalen i Rem Offshore som eies av andre enn selskaper kontrollert av Åge Remøy før gjennomføring av restruktureringen og fusjonen.

Tilbudet var på NOK 12,50 per aksje, som er samme kurs Åge Remøy gjennom fusjonen betaler for aksjene. Det vises for øvrig til børsmeldingen den 22. november 2016.

Børsstyret fattet den 16. november 2016 vedtak om å ilegge Rem Offshore overtredelsesgebyr for brudd på likebehandlingsreglene i forbindelse med den finansielle restruktureringen av Rem Offshore og fusjonen med Solstad Offshore. Klage vil bli levert i dag.

- Utfallet av tilbudet bekrefter de vurderinger styret gjorde om at det blant aksjonærene i Rem Offshore ikke var realistisk å hente inn den nødvendige kapitalen fra andre enn Åge Remøy for å gjennomføre restruktureringen av selskapet, gitt den kritiske situasjonen og tidspresset vi var i. Ved fremsettelsen av tilbudet er kritikken for mangel på likebehandling tilbakevist som uberettiget og urimelig. Det er prisverdig at Åge Remøy har medvirket på denne måten, sier styremedlem i Rem Offshore, Inger-Marie Sperre.

Delvis begrunnet i børsstyrets vedtak har Nordic Trustee ASA besluttet å sende ut ny innkalling til obligasjonseiermøter i REM04PRO og REM05 for å re-bekrefte de vedtakene som ble fattet av obligasjonseierne i september. Dato for obligasjonseiermøtene er satt til 9. desember 2016. Dette vil være avgjørende for om den finansielle restruktureringen og fusjonen med Solship Invest 1 AS kan gjennomføres som planlagt.

Gjennomføringen av tilbudet er betinget av at fusjonen gjennomføres som planlagt. Forutsatt at tilbudet gjennomføres vil Forsa AS eie 11.997.239 aksjer i Solstad Offshore, fordelt på 5.997.239 A-aksjer og 6.000.000 B-aksjer. Selskaper kontrollert av Åge Remøy vil totalt eie 13.109.240 aksjer i Solstad Offshore, fordelt på hhv. 5.997.239 A-aksjer og 7.112.001 B-aksjer.

ABG Sundal Collier bistod Forsa AS i forbindelse med gjennomføringen av tilbudet.

For ytterligere informasjon:

Forsa AS

Åge Remøy, +47 905 91 292

Rem Offshore ASA

Ola Beinnes Fosse, fungerende konsernsjef, +47 975 31 227

For spørsmål rundt den tekniske gjennomføringen av tilbudet:

ABG Sundal Collier ASA, +47 22 01 60 00