Ericssons årsstämma 2017

Telefonaktiebolaget LM Ericssons årsstämma hölls den 29 mars 2017 i Kista/Stockholm.

Utdelning

Den föreslagna utdelningen om en (1) krona per aktie godkändes av stämman. Avstämningsdag för utdelning är fredagen den 31 mars 2017. Utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske onsdagen den 5 april 2017.

Fastställande av resultat- och balansräkningar

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2016.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Styrelsen

Stämman valde styrelse i enlighet med valberedningens förslag. Leif Johansson omvaldes som styrelseordförande. Nora Denzel, Börje Ekholm, Kristin Skogen Lund, Kristin S. Rinne, Sukhinder Singh Cassidy, Helena Stjernholm och Jacob Wallenberg omvaldes som styrelseledamöter. Jon Fredrik Baksaas, Jan Carlson och Eric A. Elzvik valdes som nya styrelseledamöter. Ulf J. Johansson lämnade styrelsen i samband med årsstämman. Det noterades också att arbetstagarorganisationerna har utsett Kjell-Åke Soting, Roger Svensson och Karin Åberg till arbetstagarledamöter i styrelsen med Torbjörn Nyman, Anders Ripa och Loredana Roslund som deras suppleanter. Arbetstagarledamöterna Pehr Claesson, Mikael Lännqvist och Zlatko Hadzic (suppleant) lämnade styrelsen i samband med årsstämman.

Styrelsearvode

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om arvoden. Oförändrat årligt arvode till styrelsens ordförande om SEK 4 075 000 och till övriga icke anställda, bolagsstämmovalda styrelseledamöter om SEK 990 000 vardera. Arvode för kommittéarbete till icke anställda, bolagsstämmovalda ledamöter i kommittéerna beslutades (oförändrat) enligt följande: SEK 350 000 till Revisionskommitténs ordförande och SEK 250 000 till var och en av de övriga ledamöterna i Revisionskommittén, SEK 200 000 till var och en av ordförandena i Finans- respektive Kompensationskommittén, och SEK 175 000 till var och en av de övriga ledamöterna i Finans- respektive Kompensationskommittén. Vidare beslutades om arvode för kommittéarbete till icke anställda bolagsstämmovalda styrelseledamöter i den nyinrättade Teknik- och Vetenskapskommittén enligt följande: SEK 200 000 till ordförande och SEK 175 000 till vardera övriga ledamöter.

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att del av arvodet för styrelseuppdraget ska kunna betalas i syntetiska aktier.

Revisor

Stämman beslutade utse PricewaterhouseCoopers AB som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2018 (omval).

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

I enlighet med styrelsens förslag godkände stämman riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

Långsiktigt rörligt ersättningsprogram (LTV)

I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om följande:

LTV 2017 och överlåtelse av egna aktier, riktad nyemission och förvärvserbjudande

• Införande av LTV 2017 för koncernledningen, omfattande högst 3 miljoner B-aktier i Ericsson. Tilldelning av s.k. Prestationsaktierätter sker vederlagsfritt och ger deltagaren rätt att, efter utgången av en treårig intjänandeperiod, vederlagsfritt erhålla ett antal aktier, förutsatt att vissa prestationsvillkor har uppfyllts och att deltagaren kvarstår i sin anställning. Prestationsvillkoren är kopplade till utvecklingen av total shareholder return (dvs. aktiekursutveckling inklusive utdelningar) ("TSR") under en treårsperiod; absolut TSR-utveckling och relativ TSR-utveckling.
  • Riktad nyemission av 3 miljoner C-aktier till Investor AB eller dotterbolag till Investor AB till en teckningskurs som motsvarar aktiens kvotvärde, dvs SEK 5.
  • Styrelsen bemyndigas att, före årsstämman 2018, fatta beslut om ett förvärvserbjudande avseende de 3 miljoner C-aktierna till ett pris per aktie om SEK 5. Efter förvärvet kommer C-aktierna, med stöd av bestämmelse i bolagsordningen, att omvandlas till B-aktier, vilka därefter kan överlåtas till anställda samt över börs.
  • Överlåtelse av högst 2,2 miljoner B-aktier vederlagsfritt till anställda inom ramen för LTV 2017.
  • Överlåtelse av högst 800 000 B-aktier på Nasdaq Stockholm före årsstämman 2018, i syfte att täcka i huvudsak sociala avgifter. Överlåtelse av dessa aktier skall ske till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet för aktien.

Bolaget har cirka 3,3 miljarder utgivna aktier. De 3 miljoner B-aktier som avsatts för LTV 2017 motsvarar cirka 0,1 procent av det totala antalet utestående aktier.

Överlåtelse av egna aktier för tidigare beslutade LTV-program

• Överlåtelse av högst cirka 19,3 miljoner B-aktier på Nasdaq Stockholm före årsstämman 2018, i syfte att täcka i huvudsak sociala avgifter som kan uppkomma i samband med tidigare beslutade och pågående LTV-program; LTV 2013, LTV 2014, LTV 2015 och LTV 2016.

Information till redaktionen

Bakgrundsmaterial och högupplösta bilder för journalistiskt bruk finns att ladda ner från  www.ericsson.com/press

FÖLJ OSS:

www.twitter.com/ericsson
www.facebook.com/ericsson
www.linkedin.com/company/ericsson www.youtube.com/ericsson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

News Center

media.relations@ericsson.com
(+46 10 719 6996)

investor.relations@ericsson.com
(+46 10 719 00 00)