F-Secure osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2017

F-Secure Oyj, osavuosikatsaus, 9.11.2017, klo 09.00

YRITYSTIETOTURVAN LIIKEVAIHTO KASVOI 11%
- HYVÄ KASVU JATKUI

Tämä tiedote on tiivistelmä F-Secure Oyj:n osavuosikatsauksesta. Katsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Katsaus on saatavilla myös yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.f-secure.com/sijoittajat.

Keskeiset tapahtumat heinä-syyskuussa (Q3)

• Liikevaihto kasvoi 6% edellisestä vuodesta ja oli 41,0 miljoonaa euroa (38,8 milj.eur)
  • Liikevaihto yritystietoturvasta kasvoi 11% ja oli 16,8 miljoonaa euroa (15,1 milj.eur), mikä vastaa 41% (39%) kokonaisliikevaihdosta
  • Liikevaihto kuluttajatietoturvasta kasvoi 2% ja oli 24,2 miljoonaa euroa (23,7 milj.eur), mikä vastaa 59% (61%) kokonaisliikevaihdosta
  • Liikevoitto oli 3,3 miljoonaa euroa ja 8% liikevaihdosta (4,5 milj.eur, 12%) heijastaen merkittäviä kasvuinvestointeja
  • Osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,02 euroa; 0,02 euroa sisältäen lopetetut toiminnot)
  • Saadut ennakot kasvoivat 11% ja olivat 56,0 miljoonaa euroa (50,4 milj.eur) neljänneksen lopussa, kasvuun vaikutti yritystietoturvan tilausten vahva kehitys
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 1,3 miljoonaa euroa (6,8 milj.eur)

Keskeiset tapahtumat tammi-syyskuussa

• Liikevaihto kasvoi 8% edellisestä vuodesta ja oli 125,3 miljoonaa euroa (115,9 milj.eur)
  • Liikevaihto yritystietoturvasta kasvoi 16% ja oli 52,3 miljoonaa euroa (45,1 milj.eur), mikä vastaa 42% (39%) kokonaisliikevaihdosta
  • Liikevaihto kuluttajatietoturvasta kasvoi 3% ja oli 72,9 miljoonaa euroa (70,8 milj.eur), mikä vastaa 58% (61%) kokonaisliikevaihdosta
  • Liikevoitto oli 7,2 miljoonaa euroa ja 6% liikevaihdosta (12,3 milj.eur, 11%)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,05 euroa (0,06 euroa; 0,06 euroa sisältäen lopetetut toiminnot)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 14,7 miljoonaa euroa (12,3 milj.eur)

Tämän osavuosikatsauksen lukuja ei ole tilintarkastettu. Jollei toisin ole mainittu, kaikki tuloslaskelmaluvut viittaavat jatkuviin toimintoihin ja suluissa olevat vertailuluvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon. F-Securen pilvitallennusliiketoiminta (younited) myytiin helmikuussa 2015 Synchronoss Technologiesille ja se on raportoitu lopetettuina toimintoina vuosina 2015–2016.

Näkymät vuodelle 2017

Yhtiön näkymät vuodelle 2017 ovat ennallaan:

• F-Secure odottaa yhtiön liikevaihdon kasvavan vuonna 2017 edelliseen vuoteen verrattuna (2016: 158,3 milj. eur)
  • Liikevoiton odotetaan olevan 8-12 miljoonaa euroa (2016: 19,2 milj. eur); kannattavuuden ennustetaan vuonna 2017 olevan heikoimmillaan ensimmäisellä neljänneksellä tyypillisen kausivaihtelun seurauksena, ja paranevan selvästi vuoden loppua kohden

TOIMITUSJOHTAJA SAMU KONTTINEN

F-Secure uusien yritystuotteiden hyvä kehitys kolmannella neljänneksellä havainnollisti jälleen sitä, kuinka olemme muuttumassa kyberturvallisuustuotteiden ja -palveluiden monipuolisemmaksi tarjoajaksi. Yritystietoturvaliiketoiminta jatkoi kaksinumeroista kasvuaan liikevaihdon kasvaessa 11%. Kuluttajatietoturvan liikevaihto kasvoi 2%. Kokonaisuudessaan liikevaihtomme kasvoi 6% viime vuodesta, ja oli 41,0 miljoonaa euroa. Samaan aikaan saadut ennakot kasvoivat 11%.

Yritystietoturvan tilaukset kasvavat selvästi nopeammin kuin liikevaihto, koska uudet monivuotiset sopimukset vaikuttavat niihin enemmän kuin raportoituun liikevaihtoon. Tämä ero tulee korostumaan edelleen kuluvan neljänneksen aikana.

F-Securen liikevoitto heinä-syyskuussa oli 3,3 miljoonaa euroa (8% liikevaihdosta). Kolmannen vuosineljänneksen kulut olivat hieman odotettua alhaisemmat rekrytoinnin hitauden takia. Kaiken kaikkiaan olemme jatkaneet suunniteltuja investointeja kasvumme tukemiseksi.

Yritykset jatkavat edelleen kyberturvallisuusvalmiuksiensa parantamista. Markkinoilla on nyt voimakas tarve ratkaisuille, jotka auttavat yrityksiä suojautumaan kohdennetuilta hyökkäyksiltä sekä havaitsemaan tietomurrot aikaisessa vaiheessa. Tämä lisää kysyntää sekä F-Securen uusille tuotteille että palveluille. Uusien tuotteiden osalta olin erityisen tyytyväinen edistymiseemme F-Secure Rapid Detection Servicen kanssa. Esimerkiksi merkittävä asiakas Saksan finanssisektorilla vaihtoi kilpailevan tuotteen meidän ratkaisuumme. Kyberturvallisuuspalveluiden osalta neljännes oli jälleen vahva. Saimme sekä uusia asiakkaita että laajensimme yhteistyötämme olemassa olevien kanssa. Ylipäänsä on selkeä vahvuus, että tuote- ja palveluvalikoimamme kattaa sekä vaikeimpiin hyökkäyksiin vastaavat tuotteet että näitä täydentävät palvelut - tietomurtojen tutkinnan, tietoturvatarkistukset sekä murtotestauksen.

Päätelaitteiden tietoturvassa jatkoimme markkinaa nopeampaa kasvua, mutta heikompi kehitys osassa maita varjosti toisten maiden parempaa menestystä. Olemme tarttuneet toimeen näiden maiden palauttamiseksi toivottuun kasvuvauhtiin. Päätelaitteiden tietoturvamyynnin alueellisesta vaihtelusta johtuen yritystietoturvamme kokonaisliikevaihdon kasvu jäi raportoidulla neljänneksellä odotustemme alalaitaan.

Kuluttajatietoturvassa liikevaihto kasvoi ennakoidusti. Operaattorikanavan liikevaihto oli viime vuoden tasolla, mutta Etelä-Amerikassa liiketoimintamme heikkeni. Tietoturvan suoramyynti kuluttajille oli neljänneksen aikana erittäin vahvaa. On rohkaisevaa nähdä, että olemme onnistuneet kasvattamaan päätelaitteiden tietoturvan (F-Secure SAFE) ja yksityisyyden suojatuotteiden (F-Secure FREEDOME) myyntiä samaan aikaan sekä erillisinä tuotteina että yhdistettynä kaupallisena pakettina (F-Secure TOTAL). F-Secure SENSE sai jälleen hyviä arvioita mediassa ja synnytti kiinnostusta kumppaneissamme. SENSE:n vaikutus liikevaihtoomme oli kuitenkin erittäin rajallinen ja näemme tuotteen ennen kaikkea pitkän ja keskipitkän aikavälin mahdollisuutena.

Jatkaessamme investointejamme kasvuun olen tyytyväinen siihen, kuinka laajentunut tuote- ja palveluvalikoimamme luo F-Securelle uusia liiketoimintamahdollisuuksia. On selvää, että kyberturvallisuus pysyy uhkien lisääntyessä kaiken kokoisten organisaatioiden prioriteettina. Kun lisäksi geopoliittiset jännitteet nostavat päätään ympäri maailmaa, asiakkaat huomioivat palveluntarjoajansa kotimaan entistä useammin valintoja tehdessään. Tässä tilanteessa voi olla – ja monesti onkin – etu sijaita Suomen kaltaisessa neutraalissa maassa.

Avainluvut

Avainluvut koskevat jatkuvia toimintoja, ellei toisin ole mainittu.

milj. eur 7-9/2017 7-9/2016 Muutos 1-9/2017 1-9/2016 Muutos 1-12/2016
Liikevaihto 41,0 38,8 6 % 125,3 115,9 8 % 158,3
Liikevoitto 3,3 4,5 -27 % 7,2 12,3 -42 % 19,2
% liikevaihdosta 8 % 12 %   6 % 11 %   12 %
Voitto ennen veroja 3,5 4,5 -23 % 8,4 13,2 -36 % 20,8

Tulos per osake (eur), jatkuvat toiminnot 1) 3) 0,02 0,02 -11%  0,05 0,06 -17%  0,10
Tulos per osake (eur)1) 2) 3) 0,02 0,02 4%  0,05 0,06 -13%  0,10

Saadut ennakot       56,0 50,4 11 % 54,3
Rahavarat ja myytävissä olevat rahoitusvarat       81,1 86,6 -13 % 92,7
Sijoitetun pääoman tuotto, % 2) 25,1 % 24,6 %   17,3 % 24,9 %   28,6 %
Omavaraisuusaste, % 2)       64,7 % 67,9 %   66,7 %
Velkaantumisaste, % 2)       -121,6 % -123,4 %   -122,1 %
Henkilöstö kauden lopussa 2)       1 060 1 016 4 % 1 026

1) Perustuen tilikauden keskimääräiseen ulkona olevien osakkeiden lukumäärään 156 710 000 (7-9/2017) ja 156 430 933 (1-9/2017)
2) Sisältää sekä jatkuvat että lopetetut toiminnot
3) Tulos per osake ilman palautettuja lähdeverojen hyvityksiä oli 0,03 euroa 1-9/2017.

Tiedotustilaisuus ja webcast

Suomenkielinen tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle pidetään tänään klo 11.00-12.00 yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Tammasaarenkatu 7, 00180 Helsinki (Ruoholahti).

Englanninkielinen webcast järjestetään kello 14.00.

• Linkki webcastiin: https://meet.f-secure.com/tapio.pesola/81VLJKPQ
  • Webcastiin voi osallistua myös puhelimitse soittamalla numeroon +358975110100. Puhelinkonferenssin tunnus on 5779133.

Esitysmateriaali on saatavilla ennen tilaisuuden alkua yhtiön verkkosivuilla: http://www.f-secure.fi/sijoittajat.

F-Secure Oyj

Lisätietoa

Samu Konttinen,
toimitusjohtaja, F-Secure Oyj

Eriikka Söderström,
talousjohtaja, F-Secure Oyj

Tapio Pesola,
sijoittajasuhdepäällikkö, F-Secure Oyj

Taloudellinen kalenteri

F-Secure Oyj julkistaa vuoden 2018 taloudellisen kalenterin myöhemmin tänä vuonna.

Pääomamarkkinapäivä

F-Securen järjestää pääomamarkkinapäivän 22.11.2017 Helsingissä Lisätietoa päivästä löytyy osoitteesta www.f-secure.com/sijoittajat. Analyytikoita ja institutionaalisia sijoittajia pyydetään ilmoittautumaan viimeistään 15.11.2017 osoitteeseen investor-relations@f-secure.com.

F-Secure Oyj Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2017 FINAL.pdf