HemCheck och Region Västmanland i studie om hemolyserade blodgasprov

HemCheck och Region Västmanland i studie om hemolyserade blodgasprov

Karlstad 23 januari 2018: HemCheck Sweden AB meddelar idag att bolaget tecknat ett avtal med Region Västmanland avseende en studie för att kartlägga förekomsten av hemolys
i blodgasprover tagna vid akutmottagningen på Västmanlands Sjukhus i Västerås. Blodgasanalys är ett blodprov som tas rutinmässigt på sjukhus och som är ett centralt verktyg när snabba svar krävs för kritiska diagnoser. Blodgasanalysen påverkas, liksom vanlig blodprovstagning, av hemolys, men i vilken omfattning är ännu inte lika väl dokumenterat.

-Idag utförs ingen hemolyskontroll på blodgasprov. Avsikten med studien är att undersöka förekomsten av hemolys i blod som analyserats i blodgasapparater och se om det kan detekteras med hjälp av ett enkelt test. Det är glädjande att vi som ett första steg i det arbetet kan genomföra en så viktig studie ihop med Region Västmanland och Västmanlands Sjukhus Västerås. Vi ser att väl fungerande patientnära hemolystest kan förbättra kvaliteten på vården och ge ökad patientsäkerhet, säger HemChecks vd Annelie Brolinson.

- Vi ser det som värdefullt att kunna bidra i undersökningar som är kopplade till olika kliniska aspekter där data och resultat kan användas till att utveckla och förbättra direkt i löpande verksamhet, säger Caroline Thunell, verksamhetschef vid akutkliniken på Västmanlands Sjukhus Västerås, samt Per Bjellerup, verksamhetschef laboratoriemedicin.

HemChecks avsikt är att vidareutveckla det egna produktkonceptet Helge, ursprungligen avsett att upptäcka hemolyserade blodprov i vakuumrör, och komplettera det med ytterligare ett engångstest för blodgasprover. Det nya testet ska, med ett lika enkelt handhavande som det existerande och med samma avläsare, kunna upptäcka hemolyserade blodgasprover direkt i samband med blodgasanalys.

-Under arbetet med Helge har vi sett nya möjligheter för vår teknik. Vi har, som en följd av detta, nyligen beslutat att gå vidare och utveckla ett kompletterande engångstest för detektion av hemolys i blodgasprover. Vår förväntning är att det ska bidra till bättre analyskvalitet och ökad patientsäkerhet på exempelvis akutmottagningar och vid intensivvårdsavdelningar, där blodgasanalys är ett viktigt redskap. Det innebär i förlängningen att det finns en potentiellt mycket stor och internationell marknad för HemCheck, precis som när det gäller hemolystest av vanliga blodprov, säger Annelie Brolinson.

Avsikten är att produktkonceptet, bestående av engångstest för vakuumrör och avläsare, ska lanseras på den svenska marknaden under 2018. Utvecklingen av ett hemolystest för blodgasprover kommer att ske parallellt med detta och är av naturliga skäl i ett tidigare utvecklingsskede.

För ytterligare information, kontakta:
Hemcheck Sweden AB (publ) Annelie Brolinson, vd
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com

Om HemCheck
Hemcheck Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept, Helge, för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader för samhället. HemChecks mål är att bidra till förbättrade produkter för detektion av hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen. HemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige.

Viktig information
Denna information är sådan information som HemCheck är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 januari 2018 kl. 13.30

Attachments:

HemCheck Västerås.pdf