Alm. Brand A/S: Forventet resultatet for 2017 samt udbytte og tilbagekøbsprogram

Det samlede årsresultat for Alm. Brand A/S forventes at blive i niveauet 1.020 mio.kr., hvilket er i den øvre ende af forventningerne meldt ud i november 2017 og meget tilfredsstillende. Det forventes ligeledes, at bestyrelsen vil indstille en samlet udlodning til aktionærerne i niveauet 700 mio.kr.

-          Alm. Brand-koncernens forventede resultat på godt en milliard kroner for 2017 er meget tilfredsstillende. Ligeledes glæder det mig, at både bank-, forsikrings- og pensionsaktiviteterne giver bedre resultater end forventet, konstaterer adm. direktør for Alm. Brand A/S Søren Boe Mortensen og fortsætter:

-          Det er særdeles positivt, at vi sammen med vores strategisk vigtige køb af aktiviteter i Saxo Privatbank A/S forventer at kunne udlodde omkring 700 mio.kr. til vores aktionærer.

Forventet årsresultat for Alm. Brand A/S

Alm. Brand-koncernens resultat forventes at blive i niveauet 1.020 mio.kr. Resultatet ligger således i den øvre ende af de udmeldte forventninger og er meget tilfredsstillende. Resultaterne for koncernens enkelte datterselskaber forventes at ligge en smule over forventningerne.

Således forventes resultatet af forsikringsaktiviteterne at blive i niveauet 915 mio.kr. og således lidt bedre end forventet. Combined Ratio for året forventes at blive i niveauet 84,4 inklusive afløbsgevinster og 89,7 eksklusive afløbsgevinster. Afløbsgevinsterne for fjerde kvartal forventes at være lavere i forhold til samme periode 2016.

Resultatet for henholdsvis pensions- og bankaktiviteterne inklusive afviklingsaktiviteter forventes at være i niveauet 90 mio.kr. og 65 mio.kr. og ligeledes lidt bedre end forventet.

Forventningerne til Alm. Brand-koncernens resultat for 2018 forventes inklusive aktiviteterne fra Saxo Privatbank uændrede.

Justeringer af koncernens interne kapitalmålsætning

Som følge af det høje bonuspotentiale i Alm. Brand Pension forventes den ønskede kapitalmålsætning justeret fra 8 % til 7 % af livsforsikringshensættelserne. Ligeledes betyder den fortsatte tilfredsstillende udvikling i Alm. Brand Bank, at kapitalmålsætningen forventes reduceret fra 19 % af risikoeksponeringen til 18 %. Samlet vil disse tilpasninger reducere koncernens ønskede kapitalmålsætning med ca. 200 mio.kr.

Endvidere forventes det, at mindst halvdelen af det kommende NEP-tillæg til banken finansieres med Tier-3 kapital, hvorfor kun halvdelen af det kommende NEP-tillæg fremover bliver en del af kapitalmålsætningen. Dette medfører en reduktion af kapitalmålsætningen på 200 mio.kr.

Udlodning til aktionærerne på 700 mio.kr.

Efter transaktionerne i forbindelse med erhvervelsen af aktiviteterne i Saxo Privatbank forventes den overskydende kapital i forhold til målsætningen i Alm. Brand A/S at være i niveauet godt 700 mio.kr.

Det forventes, at bestyrelsen vil indstille en samlet udlodning til aktionærerne i niveauet 700 mio.kr. fordelt som et udbytte på 3 kr. pr. aktie svarende til i alt knap 500 mio.kr. og et aktietilbagekøb i 2018 på op til 200 mio.kr. Det forventede aktietilbagekøb vil være betinget af Finanstilsynets godkendelse.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til:

Adm. direktør Søren Boe Mortensen på tlf. nr. 35 47 79 07 eller kommunikationsdirektør Susanne Biltoft på tlf. nr. 35 47 76 61.

AS 07 2018 - Forventet resultat 2017.pdf