Hemchecks teckningsoption av serie TO 1 nyttjades till cirka 96,3 %

Hemchecks teckningsoption av serie TO 1 nyttjades till cirka 96,3 %

Teckningsperioden för TO 1 avslutades den 9 februari 2018 och under denna period nyttjades 4 843 630 teckningsoptioner för teckning av lika många aktier vilket motsvarar en teckningsgrad om cirka 96,3 %. Hemcheck tillförs därmed cirka 29,1 miljoner kronor före emissionskostnader som uppgår till ca 1,2 MSEK.

4 843 630  aktier kommer att registreras på Bolagsverket i början av mars 2018. Efter registreringen uppgår aktiekapitalet till 1 413 740,70 kronor fördelat på 15 708 230 aktier.

Hemchecks styrelseordförande Fredrik Sjövall kommenterar:

-Det förtroende som nu har visats av våra aktieägare validerar tilltron att Hemcheck har stor potential och är ett spännande bolag att äga. Kapitaltillskottet innebär att vi har en kassa som ger oss möjlighet att CE-märka och lansera våra produkter enligt plan och framförallt effektivisera flöden och förbättra patientsäkerheten genom att reducera effekterna av hemolys.

Genom den här kapitalanskaffningen får vi nu en stark kassa och blickar framåt mot en spännande tid där Hemcheck övergår från att vara ett renodlat utvecklingsbolag till lansering av bolagets produkter. Detta kommer att göras genom att vårt arbete nu fokuseras på CE-märkning, validerande av kliniska studier, uppskalning av produktion samt försäljning.

Hemcheck Sweden AB (publ)
Annelie Brolinson, CEO
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com
Universitetsgatan 2
651 88 Karlstad
www.hemcheck.com

Denna information är sådan information som Hemcheck AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2018 kl. 16:30 CET.

Om HemCheck
Hemcheck Sweden AB (publ) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept, Helge, för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader för samhället. HemChecks mål är att bidra till förbättrade produkter för detektion av hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen. HemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige.

För ytterligare information, kontakta:
Hemcheck Sweden AB (publ) Annelie Brolinson, vd
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com

Rådgivare
Corpura Fondkommission AB är finansiell rådgivare i samband med transaktionen. Aktieinvest Fondkommission AB agerar emissionsinstitut. Hemchecks Certified Adviser på Nasdaq First North är Corpura Fondkommission AB.

Attachments:

HemCheck tilldelning.pdf