NKT tildeles ’letter of award’ på turnkey offshore HVDC kabelprojektet Johan Sverdrup 2

Selskabsmeddelelse

5. oktober 2018
Meddelelse nr. 13

Equinor Energy AS har meddelt, at NKT er tildelt ordren på levering og installation af et 200 km. kabelsystem af 80 kV DC (jævnstrøm) højspændingssøkabler til anden fase af udviklingen af Johan Sverdrup oliefeltet i Norge.

Ordren er betinget af endelig udformning af den formelle kontrakt, hvilket forventes at ske indenfor få uger. Kontraktens værdi forventes at være cirka EUR 110 mio. (cirka DKK 820 mio.), svarende til cirka EUR 82 mio. i standard metalpriser (cirka DKK 611 mio.). Kabelsystemet består af 2x200 km kabler, som udgør den symmetriske +/-80kV DC højspændingsløsning, og produktionsstart forventes i slutningen af 2019.

Turnkey højspændingskabelløsningen fra NKT til Johan Sverdrup 2 skal forsyne oliefeltet med strøm fra det norske elforsyningsnetværk. At forsyne olieboreplatformen og dens udstyr med strøm fra land er en miljøvenlig og bæredygtig løsning, som fjerner behovet for at anvende fossile brændstoffer til det formål, og som bidrager til at feltet bliver en af de mest CO2-effektive i verden. Johan Sverdrup er blandt de fem største oliefelter på den norske kontinentalsokkel og et af de største industriprojekter i Norge med leverancer i de kommende mere end 50 år.

NKT CEO Michael Hedegaard Lyng siger:
- Jeg er meget tilfreds med at vi kan fortsætte samarbejdet med Equinor Energy AS, som har været vores kunde i mange år. Jeg ser ’letter of award’ som et bevis på vores førende teknologiske formåen inden for DC teknologi og på, at vi kan levere turnkey løsninger, hvor NKT Victoria gør en afgørende forskel. Tildelingen af Johan Sverdrup 2 styrker vores førende position yderligere i olie- og gassegmentet, der, sammen med markederne for offshore vind og interconnectors, udgør gode muligheder for vækst for NKT.

Tidligere i 2018 har NKT færdiggjort levering og installation af DC højspændingssøkabler til første fase of Johan Sverdrup udviklingsprojektet. Installationen blev foretaget af NKTs eget kabeludlægningsskib, NKT Victoria, som er industriens førende. NKT Victoria arbejdede på 600 meters dybde, hvilket gør det til en af de dybeste installationer af bundtede DC højspændingskabler i verden. Derudover er løsningen fra NKT til Johan Sverdrup 1 verdens længste ekstruderede kabel til en offshore olie- og gasplatform.

’Letter of award’ på Johan Sverdrup 2 ændrer ikke på NKTs finansielle forventninger til 2018.

Kontakt
Investor Relations:    Michael Nass Nielsen, Head of Investor Relations, tlf.: +45 2494 1654
Presse:                     Pelle Fischer, External Communications Lead, tlf.: +45 2223 5870

Vedhæftet fil