SSH COMMUNICATIONS SECURITY OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.09.2018

SSH COMMUNICATIONS SECURITY OYJ PÖRSSITIEDOTE 23.10.2018 KLO 9.00

TERVE 20,6 PROSENTIN LIIKEVAIHDON KASVU, LIIKETULOS NEGATIIVINEN VERTAILTAVUUTEEN VAIKUTTAVIEN KUSTANNUSTEN JA SOPIMUSTEN AJOITUKSEN JOHDOSTA

Heinä–syyskuu 2018: Liikevaihto kasvoi 12,5 prosenttia. Liiketulos oli negatiivinen. Vuosineljänneksen lopun kassa parani edelliseen vuoteen verrattuna ja on edelleen vahva.

• Liikevaihto oli 3,4 miljoonaa euroa (7–9/2017: 3,0 miljoonaa euroa).
  • Liiketappio oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,8 miljoonaa euroa).
  • Katsauskauden tulos oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,9 miljoonaa euroa).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,03 euroa (-0,03 euroa).

Tammi–syyskuu 2018: Liikevaihto nousi 20,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja kannattavuus parani huomattavasti kuitenkin päätyen hieman negatiiviseksi. Liiketoiminnan rahavirta oli hieman negatiivinen mutta kauden lopun kassa pysyi vahvana parantuen hieman edellisestä vuodesta.

• Liikevaihto oli 11,9 miljoonaa euroa (1–9/2017: 9,9 miljoonaa euroa), kasvua edellisen vuoden vastaavaan jaksoon 20,6 prosenttia.
  • Liiketappio oli -0,7 miljoonaa euroa (-3,1 miljoonaa euroa).
  • Katsauskauden tulos oli -0,8 miljoonaa euroa (-3,5 miljoonaa euroa).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,04 euroa (-0,12 euroa).

Yhtiön omavaraisuusaste oli edelleen hyvä 87,7 prosenttia (30.9.2017: 86,7 prosenttia) ja likvidit varat olivat 11,5 miljoonaa euroa (11,4 miljoonaa euroa).

KONSERNIN AVAINLUVUT

milj. euroa 7–9/2018 7–9/2017 1–9/2018 1–9/2017 Muutos % 1–12/2017

Liikevaihto 3,4 3,0 11,9 9,9 20,6 16,2
Liikevoitto/-tappio -0,8 -0,8 -0,7 -3,1 76,0 -1,7
  % liikevaihdosta -22,3 -24,8 -6,2 -31,4 80,1 -10,5
Tulos ennen veroja -0,8 -0,9 -0,8 -3,5 78,6 -2,2
Tulos -0,8 -0,9 -0,8 -3,5 77,7 -2,2

Oman pääoman tuotto, %     -6,1 -35,7 82,9 -21,2
Sijoitetun pääoman tuotto, %     -5,8 -35,5 83,7 -21,0
Likvidit varat     11,5 11,4 0,7 13,5
Nettovelkaantumisaste, %     -87,7 -98,6 11,0 -104,5
Omavaraisuusaste, %     86,4 86,7 -0,3 82,9

Osakekohtainen tulos, euroa -0,03 -0,03 -0,04 -0,12 67,6 -0,09
Osakekohtainen oma pääoma, euroa 0,33 0,30 0,33 0,30 10,4 0,34

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Arvoisat asiakkaat, yhteistyökumppanit, kollegat ja osakkeenomistajat,

Vuoden kolmannella neljänneksellä liikevaihtomme kasvoi 13% ja liiketappiomme säilyi samalla tasolla vertailujaksoon nähden. Koko yhdeksän kuukauden kaudella liikevaihtomme kasvoi 21% ja liiketappiomme pieneni 76% vuoteen 2017 verrattuna.

Vuosineljänneksen liiketulos oli tappiollinen ensimmäistä kertaa vuonna 2018. Tämä johtui pääasiallisesti vertailtavuuteen vaikuttavista kustannuksista (ml. patenttilitigaation kustannukset, Kyberleijona-järjestelyn kustannukset ja bonusten jaksotukset) sekä tilapäisestä ulkoisten resurssien käyttämisestä tuotekehityksen erityistehtävissä. Lisäämme jatkossa resursseja tuotekehitykseen, mutta pidämme myös kulutasoamme tarkasti silmällä. Tappiosta huolimatta kassamme on edelleen vahva ja kassatilanne parantui vertailujaksoon nähden.

Alueellisesti APAC-alue ylitti selvästi tavoitteensa ja jopa odotuksemme ja Americas-alueen suoritus oli jotakuinkin tavoitteiden mukainen. EMEA-alueen myynti oli huonoa ja aloitimme EMEA-myyntimme uudelleenjärjestelemisen. Painotamme kustannustehokasta virtuaalimyyntiä ja pyrimme parantamaan myynnin suorituskykyä. Vaikka emme olleet tyytyväisiä EMEA-alueen myyntituloksiin, myyntisuppilomme kasvoi selvästi myös tällä alueella.

Tarkastelukaudella teimme useita suuria ylläpitosopimusten uusintoja esimerkiksi finanssi-, valmistus- ja vähittäismyyntisektorilla toimivien avainasiakkaiden kanssa. Tämä tuo meille vahvaa perusliikevaihtoa ja osoittaa, että vaativat asiakkaat edelleen luottavat vahvasti meihin. Myimme myös UKM-lisenssien laajennuksia ja teimme suuria palvelusopimuksia suurten finanssisektorin asiakkaiden kanssa ja teimme useita keskikokoisia CryptoAuditor-lisenssikauppoja uusien kansainvälisten asiakkaiden kanssa, ml. yhden Fortune Global 100 -yrityksen kanssa.

Myyntirintamalla kaksi merkittävää asiaa tapahtui hieman tarkastelujakson päättymisen jälkeen:

• Teimme USD 2 miljoonan arvoisen UKM-lisenssi- ja ylläpitokaupan yhden maailman suurimman vähittäiskauppayrityksen kanssa. Tästä kaupasta tuloutetaan noin EUR 1.5 miljoonaa vuoden 2018 liikevaihtoon. Tämä kauppa on taas yksi osoitus siitä, kuinka tärkeitä ratkaisumme ja palvelumme ovat maailman suurimmille yrityksille, ja kauppa vahvistaa johtavaa asemaamme SSH-avaintenhallintamarkkoilla.
  • Allekirjoitimme ja julkistimme ensimmäisen merkittävän PrivX-kumppanisopimuksen IDaaS-toimijan kanssa. Fujitsu, yksi maailman suurimmista IT-laite- ja palvelutarjoajista (liikevaihto yli EUR 30 miljardia), on integroinut PrivX-tuotteen osaksi Identity-as-a-Service-ratkaisuaan. Tämän ansiosta Fujitsu pystyy tarjoamaan asiakkailleen joustavan ja avaimettoman pilvipohjaisen pääsynhallintaratkaisun, jonka hinnoittelu perustuu käyttöön. Yhteistyö lähtee konkreettisesti käyntiin marraskuun Fujitsu Forum -tapahtumassa, jossa PrivX ja integraatio esitellään yli 12000 Fujitsun asiakkaalle.

Myyntisuppilomme kasvu nopeutui edelleen vuosineljänneksen aikana. Edelliseen neljännekseen verrattuna nettokasvu oli yli 40% nopeampaa. Myös verkkosivujemme liikenne kasvoi edelleen ja ylitimme ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa 2,5 miljoonan sivunäytön virstanpylvään. Nämä mittarit osoittavat, että myyntiprosessiemme kehittäminen tuottaa tulosta.

Tuotekehitys etenee suunnitelmien mukaisesti. Julkistimme uudet versiot kaikista avaintuotteistamme vuosineljänneksen aikana. Palkkasimme myös uusia tuotekehitysasiantuntijoita nopeuttaaksemme entisestään UKM-, PrivX- ja NQX-tuotteidemme kehittämistä.

Kuten ilmoitimme aiemmin lokakuussa, Ison-Britannian valitustuomioistuin (UK Court of Appeal) hylkäsi SSH:n valituksen, joka koski ensimmäisen asteen tuomioistuimen (High Court of England and Wales) vuonna 2017 tekemää päätöstä SSH:n patentin EP (UK) 2 254 311 mitätöimisestä Iso-Britanniassa. Arvioimme, että tämä alemman oikeusasteen tuomion voimassa pitänyt päätös, joka ei muuttanut tilannetta, ei vaikuta tai vaikuttaa vain hyvin vähän SSH:n lyhyen tähtäimen kannattavuuteen. SSH:lla on runsaan 120 myönnetyn patentin ja patenttihakemuksen salkku. Koska NAT Traversal -teknologiaa koskevan patenttiperheen jäljellä oleva suoja-aika on enää varsin lyhyt, SSH jatkaa patenttilisensointiohjelman painopisteen siirtämistä kohti patenttisalkkumme käyttämistä SSH nykyisten ja tulevien tuotteiden ja teknologioiden suojaamiseen ja markkina-asemamme vahvistamiseen.
NQX-palomuurituotteita kehittävään ja myyvään Kyberleijona Oy:ön liittyvä yhteistyritysjärjestely saatiin valmiiksi aikataulun mukaisesti vuosineljänneksen aikana. Myyntiponnisteluita on tehostettu ja etenemme keskusteluissa uusien kotimaisten asiakkaiden ja partnerien kanssa tuotteen käyttöön ottamisesta. Kyberleijonan vaikutus SSH:n liikevaihtoon ja kannattavuuteen vuonna 2018 on vielä pieni. Kommentoimme tämän liiketoiminnan kehittymistä tulevissa osavuosikatsauksissa ja vuosikertomuksissa.

Vuosineljänneksen aikana jatkoimme määrätietoista työtä ja etenemistä oikeaan suuntaan ja rakensimme pohjaa tulevalle kasvulle ja kannattavuudelle. Vaikka tämän katsauksen suurimmat uutiset tulivatkin juuri vuosineljänneksen päättymisen jälkeen, ne osoittavat, että teemme oikeita asioita onnistuneesti. UKM-kauppa oli suurin lisenssikauppamme miltei 2,5 vuoteen ja Fujitsu-kumppanuus oli merkittävä virstanpylväs PrivX-tuotteen kaupallistamisessa.

Kaisa Olkkonen

LIIKEVAIHTO

Konsernin heinä–syyskuun liikevaihto oli 3,4 miljoonaa euroa (3,0 miljoonaa euroa).

Konsernin tammi–syyskuun liikevaihto oli 11,9 miljoonaa euroa (9,9 miljoonaa euroa). Liikevaihto kasvoi edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 20,6 prosenttia.

Tarkastelujakson aikana konsernin liikevaihdosta tuli Pohjois- ja Etelä-Amerikasta  49,1 prosenttia (57,7 prosenttia), Euroopasta, Lähi-Idästä ja Afrikasta (EMEA) 26,6 prosenttia (26,1 prosenttia) sekä Aasiasta ja Tyynenmeren alueelta 15,9 prosenttia (16,2 prosenttia). Liikevaihdosta 8,4 prosenttia koostui globaaleista rojaltituotoista.

KONSERNIN LIIKEVAIHTO

milj. euroa 7–9/2018 7–9/2017 1–9/2018 1–9/2017 Muutos % 1–12/2017

MAANTIETEELLINEN JAKAUMA
  Pohjois- ja Etelä-Amerikka 2,0 1,6 5,8 5,7 2,6 8,3
  Aasia ja Tyynenmeren alue 0,6 0,6 1,9 1,6 18,1 2,3
  Eurooppa, Lähi-Itä ja Afrikka 0,7 0,8 3,2 2,6 23,4 3,5
  Globaalit rojaltituotot - 1,0 - - 2,1
  Yhteensä 3,4 3,0 11,9 9,9 20,6 16,2

LIIKEVAIHDON JAKAUTUMINEN
  Lisenssimyynti 1,0 0,6 3,5 2,3 52,5 4,0
  Konsultointi ja muut 0,2 0,4 2,1 1,4 52,2 3,9
  Jatkuvat tuotot 2,2 2,0 6,3 6,2 1,7 8,3
  Yhteensä 3,4 3,0 11,9 9,9 20,6 16,2

Yhtiö laskuttaa huomattavan osan liikevaihdostaan Yhdysvaltain dollareissa. Vertailukelpoisin valuutoin
tammi-syyskuun liikevaihdon kasvu olisi ollut 26,5 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2017.

TULOKSEN JA KANNATTAVUUDEN KEHITYS

Heinä–syyskuun liiketappio oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,8 miljoonaa euroa). Tulos oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,9 miljoonaa euroa).

Tammi–syyskuun liiketappio oli -0,7 miljoonaa euroa (-3,1 miljoonaa euroa). Tulos oli -0,8 miljoonaa euroa (-3,5 miljoonaa euroa).

Myynnin, markkinoinnin ja asiakastuen kulut olivat heinä–syyskuussa -2,3 miljoonaa euroa (-1,9 miljoonaa euroa). Tutkimuksen ja tuotekehityksen kulut olivat -1,2 miljoonaa euroa (-1,1 miljoonaa euroa). Hallinnon kulut olivat -0,6 miljoonaa euroa (-0,5 miljoonaa euroa). Liiketoiminnan kulut nousivat 19 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja 15 % edelliseen neljännekseen verrattuna.

Myynnin, markkinoinnin ja asiakastuen kulut olivat tammi–syyskuussa -6,6 miljoonaa euroa (-6,4 miljoonaa euroa). Tutkimuksen ja tuotekehityksen kulut olivat -3,6 miljoonaa euroa (-4,4 miljoonaa euroa). Hallinnon kulut olivat -1,8 miljoonaa euroa (-1,4 miljoonaa euroa). Liiketoiminnan kulut pienenivät kaksi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

TASE JA RAHOITUS

SSH Communications Securityn rahoitusasema säilyi hyvänä katsauskauden aikana. Taseen loppusumma 30.9.2018 oli 21,0 miljoonaa euroa (30.9.2017: 20,6 miljoonaa euroa; 31.12.2017: 23,2 miljoonaa euroa), josta likvidit varat olivat 11,5 miljoonaa euroa (30.9.2017: 11,4 miljoonaa euroa; 31.12.2017: 13,5 miljoonaa euroa) eli 54,6 prosenttia taseen loppusummasta. Nettovelkojen suhde omaan pääomaan oli katsauskauden lopussa -87,7 prosenttia (30.9.2017: -98,6 prosenttia; 31.12.2017: -104,5 prosenttia). Omavaraisuusaste oli 86,4 prosenttia (30.9.2017: 86,7 prosenttia; 31.12.2017: 82,9 prosenttia).

Suorat investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin tammi-syyskuussa olivat 1,5 miljoonaa euroa (1,1 miljoonaa euroa). Katsauskauden rahoitustuotot ja -kulut muodostuivat pääasiassa valuuttakurssituotoista ja -tappioista sekä korkokuluista ennakkomaksuista asiakkailta, joilla on merkittävä rahoitusosuus. Rahoitustuotot ja -kulut olivat yhteensä -0,0 miljoonaa euroa (-0,4 miljoonaa euroa).

Liiketoiminnan rahavirta tammi–syyskuussa oli -1,5 miljoonaa euroa (-1,3 miljoonaa euroa) ja investointien rahavirta -1,5 miljoonaa euroa (-1,1 miljoonaa euroa). Rahoituksen rahavirta oli 0,9 miljoonaa euroa (6,1 miljoonaa euroa). Yhteensä rahavarat pienenivät tarkastelujaksolla -2,1 miljoonaa euroa (3,8 miljoonaa euroa).

Katsauskauden päättyessä konsernilla ei ollut rahastosijoituksia.

TUTKIMUS- JA KEHITYSTOIMINTA

SSH Communications Securityn tutkimus- ja kehityskulut olivat heinä–syyskuussa -1,2 miljoonaa euroa (-1,1 miljoonaa euroa), mikä vastasi 33,9 prosenttia liikevaihdosta (37,0 prosenttia). Heinä–syyskuun aikana on aktivoitu tuotekehitysmenoja yhteensä 0,5 miljoonaa euroa (0,3 miljoonaa euroa).

Tutkimus- ja kehityskulut olivat tammi–syyskuussa -3,6 miljoonaa euroa (-4,4 miljoonaa euroa), mikä vastasi 30,1 prosenttia liikevaihdosta (44,2 prosenttia). Tammi–syyskuun aikana on aktivoitu tuotekehityskuluja yhteensä 1,4 miljoonaa euroa (0,8 miljoonaa euroa). Tuotekehityspoistot olivat -1,3 miljoonaa euroa (-1,2 miljoonaa euroa).

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 80 (30.9.2017: 84; 31.12.2017: 80). Henkilöstömäärä väheni viidellä henkilöllä edelliseen vuosineljännekseen verrattuna myynnissä, asiakastuessa ja hallinnossa.

Henkilöstöstä 38,8 prosenttia (39,3 prosenttia) työskenteli kauden lopussa myynnissä, markkinoinnissa ja asiakastuessa, 46,3 prosenttia (41,7 prosenttia) tutkimuksessa ja tuotekehityksessä sekä 15,0 prosenttia (19,0 prosenttia) hallinnossa.

SSH COMMUNICATIONS SECURITYN HALLITUS JA TILINTARKASTAJAT

SSH Communications Security Oyj:n yhtiökokous pidettiin 28.3.2018. Yhtiökokouksessa vahvistettiin tilinpäätös ja myönnettiin vastuuvapaus hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2017. Yhtiökokous päätti, että hallitukseen kuuluu viisi jäsentä.  Yhtiökokouksessa valittiin hallituksen jäseniksi uudelleen Tatu Ylönen, Timo Syrjälä ja Petri Kuivala sekä uusina jäseninä Sam Curry ja Anne Marie Zettlemoyer. Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Petri Kuivala.

Tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö Ernst & Young Oy, joka on ilmoittanut, että KHT Erkka Talvinko toimii päävastuullisena tilintarkastajana.

SSH COMMUNICATIONS SECURITYN OSAKE, OMISTUS JA KONSERNIRAKENTEEN MUUTOKSET

Katsauskauden aikana SSH Communications Securityn osakkeiden vaihto oli 11 117 668 kpl (22 592 862 euroa). Jakson ylin kurssinoteeraus oli 2,27 euroa ja alin 1,72 euroa. Jakson painotettu keskikurssi oli 2,03 euroa ja jakson viimeisen pörssipäivän (28.9.2018) noteeraus 1,87 euroa.

Yhtiön pääomistajan Tatu Ylösen suora omistus oli 47,2 prosenttia, Timo Syrjälän suoraan ja kontrolloimansa yhtiön Acme Investments SPF S.a.r.l.:n kautta oli 9,2 prosenttia sekä Juha Mikkosen suora omistus oli  5,2 prosenttia. Lisätietoja osakeomistuksesta on saatavilla yhtiön verkkosivuilta www.ssh.com.

Suomen Erillisverkot Oy:stä tuli 14.8.2018 määräysvallaton omistaja Kyberleijona Oy:ssä 35 prosentin omistusosuudella. SSH Communications Security Oyj omistaa 65 prosenttia Kyberleijona Oy:n osakkeista.

Katsauskauden aikana ei ole jaettu osinkoa tai pääomanpalautusta.

SSH COMMUNICATIONS SECURITYN OSAKEPÄÄOMAN KEHITYS JA HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Tarkastelujakson päättyessä 30.9.2018 SSH Communications Securityn osakepääoma oli 1 164 066,99  euroa, ja se jakaantui 38 802 233 osakkeeseen.

Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti valtuuttaa hallituksen päättämään yhteensä enintään 6 000 000 osakkeen antamisesta maksullisella osakeannilla tai antamalla osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia optio-oikeuksia tai muita osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia joko osakkeenomistajien merkintäetuoikeuksin tai merkintäetuoikeudesta poiketen yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutuksen perusteella voidaan antaa joko uusia osakkeita tai luovuttaa yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita. Hallitus on valtuutuksen nojalla oikeutettu päättämään maksullisesta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisten erityisten oikeuksien (ml. optio-oikeudet) antamisesta joka suhteessa samalla tavoin kuin yhtiökokouskin voisi niistä päättää. Hallitukselle annettava valtuutus käsittää siten muun muassa oikeuden poiketa suunnatuilla anneilla osakkeenomistajille kuuluvasta merkintäetuoikeudesta edellyttäen, että poikkeamiseen on maksullisen osakeannin osalta yhtiön kannalta painava taloudellinen syy.

Edelleen valtuutus käsittää hallitukselle oikeuden päättää osakkeisiin ja/tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisiin optio-oikeuksiin tai erityisiin oikeuksiin oikeutetuista sekä niihin liittyvistä vastikkeista, merkintä- ja maksuajoista sekä merkintähinnan merkitsemisestä osakeyhtiölain sallimissa rajoissa osakepääomaan tai sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Valtuutus on voimassa seuraavaksi pidettävään varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2019 asti.

Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti valtuuttaa hallituksen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä siten, että valtuutuksen nojalla voidaan hankkia yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla enintään 2 000 000 yhtiön omaa osaketta. Omia osakkeita voidaan hankkia myös muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankkiminen). Osakkeiden hankintahinta on enintään hankintahetkellä yhtiön osakkeesta julkisessa kaupankäynnissä maksettava korkein hinta. Hallitus esittää omien osakkeiden hankkimista koskevaa valtuutusta käytettävän muun muassa yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, yrityskauppojen ja muiden järjestelyiden rahoittamiseksi ja toteuttamiseksi, yhtiön osakepohjaisten kannustinjärjestelmien toteuttamiseksi tai muutoin yhtiöllä pidettäviksi, edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi. Osakkeiden hankinta alentaa yhtiön jakokelpoista vapaata omaa pääomaa.

Päätöksiä omien osakkeiden hankkimisesta ei saa tehdä siten, että yhtiöllä tai sen tytäryhteisöillä hallussaan tai panttina olevien omien osakkeiden yhteenlaskettu määrä ylittää yhden kymmenesosan kaikista osakkeista. Hallitus päättää kaikista muista osakkeiden hankkimiseen liittyvistä seikoista.

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Suurimmat  riskit, jotka mahdollisesti vaikuttavat haitallisesti SSH Communications Securityn toimintaan eivät ole muuttuneet merkittävästi edellisestä raportointikaudesta ja on mainittu alla. Myös muut riskit, joista yhtiö ei tällä hetkellä ole tietoinen, tai joiden ei tällä hetkellä katsota olevan merkittäviä, voivat kuitenkin muodostua merkittäviksi tulevaisuudessa.

Suurimmat riskit:

• makrotalousympäristön epävarmuus;
  • kyberturvallisuusuhat, sisältäen esim. kiristysohjelmat;
  • viiveet tuotekehityksessä ja uusmyynnissä sekä uusien kauppojen toteutuksessa;
  • strategian toteuttamisen ongelmat
  • avainhenkilöiden säilyminen ja uusien palkkaaminen
  • innovaatio- ja kehityskyvyn ylläpitäminen ja toteuttaminen, sisältäen IP-oikeudet
  • IPR-oikeudenkäynnit ja patenttiportfolion hyödyntäminen
  • merkittävä osa yhtiön liikevaihdosta laskutetaan Yhdysvaltain dollareina ja näin ollen dollarin valuuttakurssin mahdollisilla voimakkailla vaihteluilla vuoden 2018 aikana voi olla kannattavuuteen nyt ennalta vaikeasti arvioitavia vaikutuksia. Yhtiö päättää tapauskohtaisesti USD:n suojaamisesta.

Yhtiön riskienhallinnan periaatteet ja organisointi on luettavissa yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.ssh.com.

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Raportointikaudella heinä-syyskuussa 2018 ei ollut merkittäviä lähipiiritapahtumia.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiö ilmoitti 11.10.2018, että Iso-Britannian valitustuomioistuin (UK Court of Appeal) hylkäsi SSH:n valituksen, joka koski ensimmäisen asteen oikeuden (High Court of England and Wales) vuonna 2017 tekemän päätöksen SSH:n patentin EP (UK) 2 254 311 mitätöimisestä Iso-Britanniassa. SSH arvioi, että patentin mitätöinnin jääminen voimaan ei juuri vaikuta SSH:n lyhyen tähtäimen tulokseen. Päätös voi kuitenkin vaikuttaa patenttilisensointiohjelman pidemmän tähtäimen ansaintapotentiaaliin, etenkin NAT Traversal -patenttien osalta.

Yhtiö ilmoitti 17.10.2018, että se solmii merkittävän sopimuksen Universal Key Manager® -ratkaisustaan suuren globaalin vähittäiskaupan kanssa. Saatu tilaus sisältää 2,0 miljoonaa US dollaria ohjelmistolisenssejä ja ohjelmiston ylläpitoa. Tilauksen arvosta 1,5 miljoonaa euroa tuloutetaan vuoden neljännellä vuosineljänneksellä.

Yhtiö julkaisi 22.10.2018 lehdistötiedotteen, jossa kerrottiin kumppanuudesta Fujitsun kanssa ja SSH:n PrivX-tuotteen integroimisesta Fujitsun Identity-as-a-Service-ratkaisun kanssa.

RAPORTOINTI

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti. Osavuosikatsaus ei sisällä kaikkia niitä liitetietoja, jotka on esitetty vuositilinpäätöksessä ja sitä tulee lukea yhdessä 31.12.2017 päättyneeltä vuodelta julkaistun konsernitilinpäätöksen kanssa. Osavuosikatsauksessa julkaistut tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Osavuosikatsauksen laadinnassa on noudatettu samoja laskentaperiaatteita kuin vuoden 2017 konsernitilinpäätöksessä lukuun ottamatta 1.1.2018 voimaan tulleita uusia standardeja. Konserni ei ole ottanut käyttöön ennenaikaisesti muita julkaistuja standardeja, tulkintoja tai muutoksia, jotka eivät ole vielä voimassa.

IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista
SSH Communications Security -konserni on johtava tietoturvaratkaisujen tarjoaja luotettavien tietojärjestelmien ja tietojen hallintaan. SSH teknologia takaa digitaalisen maailman infrastruktuurin. Konsernin myyntitulot asiakassopimuksista sisältävät ohjelmistolisenssejä, niihin liittyviä tuki- ja ylläpitomaksuja sekä konsultointipalveluja. Tuotteiden myynneistä saadut tuotot kirjataan ajankohtana, jolloin hyödykkeen määräysvalta siirretään asiakkaalle, yleensä toimituksen yhteydessä. Tuki- ja ylläpitomaksut kirjataan suoriteperusteisesti tasaisesti ajan kuluessa. Palveluista saadut tulot kirjataan edelleen, kun palvelu on toimitettu asiakkaalle.

Yleensä konserni saa asiakkailtaan lyhytaikaisia ennakkomaksuja, mutta myös ajoittain merkittäviä pitkäaikaisia ennakkomaksuja tilaus- tai ylläpito- ja tukipalveluille. Tällöin rahoitusosuus otetaan huomioon ja korkokulut kirjataan ennakkomaksun kestoajalle.

Konserni on ottanut käyttöön uuden IFRS 15 standardin mukautettua takautuvaa lähestymistapaa soveltaen. Käyttöönoton kertynyt vaikutus on kirjattu kertyneisiin voittovaroihin 1.1.2018 ja vertailutietoja ei ole oikaistu. IFRS 15 -standardin käyttöönoton yhteydessä konserni kirjasi 0,1 miljoonan euron suuruiset sopimusvastuut merkittävien rahoitusosuuksien asiakkailta saamien ennakkomaksujen koroista ja vähensi ne kertyneistä voittovaroista.

Muilla standardeilla ei ollut vaikutusta konsernin laadintaperiaatteisiin ja ne eivät edellyttäneet takautuvia muutoksia.

TAULUKOT

LYHENNETTY KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

milj. euroa 7–9/2018 7–9/2017 1–9/2018 1–9/2017 1–12/2017

Liikevaihto 3,4 3,0 11,9 9,9 16,2
Myytyjä suoritteita vastaavat kulut -0,1 -0,3 -0,7 -0,8 -1,5
Bruttokate 3,3 2,7 11,2 9,1 14,7
Liiketoiminnan muut tuotot 0,0 0,0 0,0  0,0 0,0

Myynnin, markkinoinnin ja asiakastuen kulut -2,3 -1,9 -6,6 -6,4 -8,8
Tutkimus- ja tuotekehityskulut -1,2 -1,1 -3,6 -4,4 -5,6
Hallinnon kulut -0,6 -0,5 -1,8 -1,4 -2,1
Liikevoitto/-tappio -0,8 -0,8 -0,7 -3,1 -1,7

Rahoitustuotot ja -kulut -0,0 -0,1 -0,0 -0,4 -0,5
Voitto/tappio ennen veroja -0,8 -0,9 -0,8 -3,5 -2,2
Verot -0,0 -0,0 -0,0 -0,0 -0,0
Kauden tulos -0,8 -0,9 -0,8 -3,5 -2,2

Jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille -0,8 -0,9 -0,8 -3,5 -2,2
Määräysvallattomien osuus -0,0 0,0 -0,0 0,0 0,0
  -0,8 -0,9 -0,8 -3,5 -2,2

Muu laaja tulos
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteisiksi:
  Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot 0,0 0,1 -0,1 0,4 0,4

Oma pääoma ja velat yhteensä 21,0 20,6 23,2

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA

Jakautuminen emoyrityksen omistajille
milj. euroa Osake-pääoma Hybridilaina Muuntoero SVOP-rahasto Kertyneet voittovarat Yhteensä Määräys-vallattomien osuus Yhteensä
Oma pääoma 1.1.2017 1,0 12,0 -1,7 15,0 -18,0 8,3 - 8,3

Muutos 0,1 - 0,4 7,2 -0,9 6,8 - 6,8
Nettovoitto         -3,5 -3,5 - -3,5
Oma pääoma 30.9.2017 1,2 12,0 -1,3 22,1 -22,4 11,5 0,0 11,5

Muutos 0,0 - 0,0 0,0 0,1 0,1 - 0,1
Nettovoitto         1,3 1,3 - 1,3
Oma pääoma 31.12.2017 1,2 12,0 -1,3 22,1 -21,1 12,9 0,0 12,9

Oikaisu IFRS 15 käyttöönotosta         -0,1 -0,1 - -0,1
Oma pääoma 1.1.2018 1,2 12,0 -1,3 22,1 -21,2 12,8 0,0 12,8

Muutos 0,0 - -0,1 0,6 -0,7 -0,2 - -0,2
Konsernirakenteen muutos1      0,1 0,1 0,9 1,0
Nettovoitto         -0,8 -0,8 0,0 -0,8
Oma pääoma 30.9.2018 1,2 12,0 -1,4 22,7 -22,5 12,0 0,9 12,9

1 Suomen Erillisverkot Oy:stä tuli määräysvallaton omistaja Kyberleijona Oy:ssä 35 prosentin omistusosuudella.

LYHENNETTY KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA
milj. euroa 1–9/2018 1–9/2017 1–12/2017

Liiketoiminnan rahavirta -1,5 -1,3 1,3
  josta käyttöpääoman muutos -2,2 -0,2 0,9
Investointien rahavirta -1,5 -1,1 -1,5
Rahoituksen rahavirta 0,9 6,1 6,1

Rahavarojen muutos -2,1 3,8 5,9

Rahavarat katsastuskauden alussa 13,5 7,8 7,8
Valuuttakurssivaikutus 0,1 -0,2 -0,2
Rahavarat katsastuskauden lopussa 11,5 11,4 13,5

VAKUUDET JA VASTUUSITOUMUKSET
milj. euroa 30.9.2018 30.9.2017 31.12.2017
Hybridilainan korko 0,5 0,5 0,7
Vuokravakuudet 0,1 0,1 0,1

Taseen ulkopuoliset leasing- ja vuokravastuut
  Yhden vuoden kuluessa 0,3 0,5 0,3

Osakevaihto, milj. kpl 11,1 4,6 5,6
Osakevaihto, % kokonaismäärästä 28,9 12,7 15,2
Osakevaihto, milj. euroa 22,6 9,9 11,7
Hinta/voittosuhde (P/E-luku) neg. neg. neg.
Osakekohtainen osinko 0,0 0,00 0,00
Osinko tuloksesta, % 0,0 0,00 0,00
Efektiivinen osinkotuotto, % 0,0 0,00 0,00
* Osakekohtainen tulos -tunnuslukua laskettaessa otetaan huomioon kauden aikana kertyneet hybridilainan korot.

VASTUUN RAJOITUS

Tämän raportin sisältö on SSH Communications Securityn  ja kanssamme yhteistyössä toimivien kolmansien osapuolten sisällöntuottajien julkaisema ja tarkoitettu tiedoksi vain henkilökohtaiseen käyttöön. Tiedotteen sisältämiä tietoja ei voida missään tilanteessa pitää tarjouksena tai kehotuksena ostaa arvopapereita. Tietoja ei ole tarkoitettu taloudellisiksi neuvoiksi (sijoitus-, vero- eikä lakiasioissa), eikä suosituksiksi minkään sijoituskohteiden tai tuotteiden puolesta. SSH Communications Security ei anna sijoitusneuvoja eikä osto- tai myyntisuosituksia yhtiön omista tai muiden yritysten osakkeista. Mikäli olet kiinnostunut sijoittamaan SSH Communications Securityn osakkeisiin, ota yhteyttä taloudelliseen neuvonantajaasi saadaksesi lisätietoja. SSH Communications Securityn osakkeiden aiemmat tulokset eivät ole osoitus tulevasta kurssikehityksestä. LUKUUN OTTAMATTA SOVELTUVAA PAKOTTAVAA LAINSÄÄDÄNTÖÄ TIEDOTTEEN TIETOJEN SAATAVUUDESTA, VIRHEETTÖMYYDESTÄ, LUOTETTAVUUDESTA TAI SISÄLLÖSTÄ EI ANNETA MINKÄÄNLAISTA NIMENOMAISTA TAI EPÄSUORAA TAKUUTA EIKÄ SSH COMMUNICATIONS SECURITY TAKAA SUORAAN EIKÄ VÄLILLISESTI TIEDOTTEEN SISÄLLÖN OIKEELLISUUTTA EIKÄ TIETOJEN SOPIVUUTTA MIHINKÄÄN TIETTYYN KÄYTTÖTARKOITUKSEEN.

SSH Communications Security julkaisee taloudellisen raportointiaikataulun vuodelle 2019 myöhemmin tänä vuonna.

Helsingissä 23.10.2018

SSH Communications Security