Talenom Oyj laajentaa toimintaansa Ruotsiin, ostaa Wakers Consulting AB:n osakekannan ja tarkentaa ohjeistustaan

Talenom Oyj, sisäpiiritieto 4.4.2019 kello 14.00

Talenom Oyj on sopinut ruotsalaisen, Tukholmassa toimivan, tilitoimisto Wakers Consulting AB:n omistajien kanssa ostavansa tilitoimiston koko osakekannan. Osa kauppahinnasta maksetaan Talenom Oyj:n osakkeilla Wakers Consulting AB:n omistajille suunnattavassa osakeannissa. Yrityskaupan myötä Talenomin taloudelliset näkymät muuttuvat ja yhtiö tarkentaa vuotta 2019 koskevaa ohjeistustaan.

Wakers Consulting AB on Tukholmassa toimiva auktorisoitu tilitoimisto, jonka henkilöstömäärä on 30. Tilitoimiston liikevaihto oli 27,2 miljoonaa Ruotsin kruunua (2,6 miljoonaa euroa) 1.9.2017-31.8.2018. Tilikaudella liiketoiminnan kannattavuus oli hyvä (Käyttökate (EBITDA) 4,0 miljoonaa Ruotsin kruunua (0,4 miljoonaa euroa), 14,7 % liikevaihdosta). Kauppahinta on 27,0 miljoonaa Ruotsin kruunua (2,6 miljoonaa euroa), josta 13,5 miljoonaa Ruotsin kruunua (1,3 miljoonaa euroa) maksetaan käteisellä ja rahoitetaan Talenom Oyj:n likvideillä varoilla. Loppuosa kauppasummasta maksetaan suunnatussa annissa merkittävillä Talenom Oyj:n uusilla osakkeilla.

Tarkennettu ohjeistus ja kaupan merkittävyys
Yrityskauppa vaikuttaa Talenom Oyj:n taloudellisiin näkymiin ja yhtiö tarkentaa vuotta 2019 koskevaa ohjeistustaan.

Uusi ohjeistus vuodelle 2019:
Yhtiön liikevaihdon kasvuprosentin odotetaan olevan vuotta 2018 suurempi (18,0 %, 2018). Liikevoittoprosentin liikevaihdosta (17,5 %, 2018) ennakoidaan parantuvan vuoteen 2018 verrattuna.

Aiempi tilinpäätöksessä 4.2.2019 esitetty ohjeistus oli:
Yhtiön liikevaihdon kasvun arvioidaan jatkuvan samalla tasolla kuin vuonna 2018 (18,0%). Liikevoittoprosentin liikevaihdosta (17,5%, 2018) odotetaan edelleen hieman parantuvan vuoteen 2018 verrattuna.

Ruotsin toimintojen odotetaan kasvavan ja kehittyvän suotuisasti, joten yrityskauppa ja uuden markkina-alueen avaus ovat myös pitkällä aikavälillä yhtiölle hyvin merkittäviä. Yrityskauppa ei vaaranna Talenom Oyj:n muuta toimintaa ja yhtiön maksukyky säilyy hyvänä.

Kansainvälistyminen alkaa
Talenom Oyj tiedotti ensimmäisen kerran 2.8.2018 puolivuosikatsauksen yhteydessä aktivoituneensa tutkimaan tilitoimistopalveluiden laajentamista kotimaan ulkopuolelle. Yhtiön erinomainen myynti-, prosessi- ja teknologiaosaaminen ovat tunnistettu vahvoiksi kilpailutekijöiksi myös Ruotsin tilitoimistomarkkinassa.

"Huolellinen ja määrätietoinen kansainvälistymisen valmisteluhanke on saatu onnistuneesti ensimmäisen vaiheen läpi ja olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä. Toivotamme Wakersin koko henkilökunnan lämpimästi tervetulleeksi osaksi Talenomin kasvavaa joukkuetta. Onnistuimme löytämään haluamastamme markkinasta tilitoimiston, jonka rakenteen ja osaamisen päälle on mahdollista rakentaa ja kasvattaa Talenomin ydinkonseptin mukaista tilitoimistoliiketoimintaa.

Tulemme ottamaan Ruotsissa käyttöön orgaanisen kasvustrategiamme mukaiset toimintatavat ja aloitamme aktiivisen myyntityön. Samalla arvioimme jatkuvasti Suomessa erinomaisen tehokkuutensa osoittaneen kirjanpidon tuotantolinjan osien mahdollista hyödyntämistä myös Ruotsissa. Aktiivisen tutkinnan alla ovat sekä palvelutuotantomme prosessiosaamisen että oman ohjelmistokehityksemme teknologisen osaamisen suora hyödyntäminen Ruotsin markkinoilla", sanoo Talenomin toimitusjohtaja Jussi Paaso.

"Wakers Consulting AB on vahva ja stabiili paikallinen tekijä Tukholman tilitoimistomarkkinassa. Tilitoimistoala on kuitenkin juuri nyt murroksessa, jossa toimintojen automatisointi ja digitalisointi konsolidoivat toimialaa. Murroksen keskellä Talenom lukeutuu mielestämme ehdottomasti toimialan suunnannäyttäjiin. Talenomilla on vahvat näytöt teknologisessa kehityksessä, palvelutuotannon prosesseissa ja kasvussa. Uskomme, että yhdessä erinomaisen paikallisosaamisemme kanssa voimme tulla yhdeksi tilitoimistoalan vahvimmista toimijoista Ruotsin markkinoilla", sanoo Wakers Consuting AB:n toimitusjohtaja Christina Söderström.

Suunnattu anti ja transaktio
Suunnatussa osakeannissa tarjotaan merkittäväksi kauppakirjan ehtojen mukaisesti 48 678 kappaletta uutta osaketta. Annettavien uusien osakkeiden määrä vastaa noin 0,71 prosenttia Talenom Oyj:n kaikista osakkeista ennen uusien osakkeiden antamista.

Kauppakirjan ehtojen mukaisesti uudet osakkeet merkitään ja niiden merkintähinta katsotaan maksetuksi apporttina luovutettavilla Wakers Consulting AB:n kaikilla osakkeilla arviolta 2.5.2019. Uusien osakkeiden merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan Talenom Oyj:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Päätös suunnatusta osakeannista perustuu Talenom Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen 26.2.2019 hallitukselle myöntämään osakeantivaltuutukseen. Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen, mistä poikkeamiseen on ollut yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Valtuutusta voidaan käyttää yrityskauppojen kauppahintojen suorittamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Osakkeet rekisteröidään kaupparekisteriin mahdollisimman pian osakkeiden merkinnän jälkeen ja ne tuottavat osakkeenomistajan oikeudet niiden rekisteröintipäivästä lukien. Osakeannissa liikkeeseen laskettavat osakkeet otetaan myöhemmin kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla. Talenom Oyj:n kaikkien osakkeiden lukumäärä on uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen 6 952 392 osaketta.

Wakers Consulting AB:n omistajat Christina Söderström ja Fredrik Waker jatkavat liiketoiminnan johdossa Talenomin työntekijöinä. Kaupan yhteydessä omistajien kanssa on sovittu ehdollisesta vastikkeesta, joka on sidottu Talenomin kolmen vuoden kurssikehitykseen. Vastiketta ei makseta, jos määrätty osakekurssi toteutuu. Vastikkeen suuruus on 0 - 10 miljoonaa Ruotsin kruunua, jos osakekurssi jää määrätyn tason alapuolelle. Ehdollinen vastike pienenee, mikäli omistajat myyvät merkitsemiään osakkeita.

Taloudellisia tietoja ostettavasta yrityksestä

Tulostietoja

9/2017-8/2018 9/2016-8/2017
  Ruotsin kruunua (Euroa) Ruotsin kruunua (Euroa)
Liikevaihto 27 160 730   (2 603 672)  25 275 678   (2 422 968)
Henkilöstökulut 18 345 390   (1 758 619)  16 840 735   (1 614 381)
Muut liiketoiminnan kulut 4 827 751   (462 796)  4 558 953   (437 029)
Käyttökate (EBITDA) 3 987 589   (382 257)  3 875 990   (371 559)

Poistot 570 401   (54 680)  843 295   (80 840)
Liikevoitto (EBIT) 3 417 188   (327 577)  3 032 695   (290 719)

Siirtyvän yrityksen avaava tase 4/2019

Ruotsin kruunua (Euroa)
Käyttöomaisuus   977 530    (93 708)
Vaihto-omaisuus   435 384    (41 737)
Saamiset   3 704 422    (355 112)
Rahavarat   770 949    (73 904)
    5 888 285    (564 461)

Oma pääoma   120 778    (11 578)
Ostovelat   524 416    (50 271)
Muu lyhytaikainen vieras pääoma   5 243 091    (502 611)
    5 888 285    (564 461)

TALENOM OYJ
HALLITUS

Lisätietoja:
Jussi Paaso
toimitusjohtaja, Talenom Oyj
jussi.paaso@talenom.fi

Talenom on vuonna 1972 perustettu tilitoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman tilitoimistopalveluja sekä muita sen asiakkaiden liiketoimintaa tukevia asiantuntijapalveluja. Yhtiöllä on omaa ohjelmistokehitystä ja se tarjoaa tilitoimistoasiakkailleen sähköisen taloushallinnon työkaluja.

Talenom-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 48,9 miljoonaa euroa, ja liikevaihto kasvoi vuoteen 2017 verrattuna 18,0 %. Talenomin kasvuhistoria on ollut vahva - liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu oli noin 15,5 % vuosina 2005 - 2018.

JAKELU:
www.talenom.fi