SpareBank 1 SMN: Økte overskuddet med over en halv milliard

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1729 millioner kroner per første halvår i år, en økning på 520 millioner fra samme periode i fjor.

- Bak det rekordhøye halvårsresultatet ligger ekstraordinære forhold i felleseide SpareBank 1-alliansen i tillegg til at regionen blomstrer og banken utfører solid bankhåndverk. Vi lykkes også godt med andre forretningsområder, og av hver krone vi tjener kommer nå 50 øre fra andre inntekter enn renter, sier konsernsjef Jan-Frode Janson i SpareBank 1 SMN.

- Overskuddet kommer både kundene og regionen til gode. Det gjør oss som bank enda bedre i stand til å bidra med finansiering til folk og bedrifter i Midt-Norge. Samtidig legger det grunnlag for at vi kan betale ut et enda høyere samfunnsutbytte neste år, sier Janson.

Midtnorsk økonomi utvikler seg fortsatt sunt og godt, og bidrar til høy vekst og lave tap i regionens ledende bank. SpareBank 1 SMN har økt utlån til personkunder med 6,7 prosent til 111,1 milliarder kroner siden halvårsskiftet i fjor. I første halvår i år har banken fått 4100 nye personkunder. Dermed har banken styrket sin ledende markedsposisjon i Midt-Norge. Utlån til næringslivskunder økte med 3,6 prosent til 52,5 milliarder kroner. 625 nye bedrifter har valgt SpareBank 1 SMN som sin bank i første halvår.

Tap på utlån ble 126 millioner kroner, som er lavere enn første halvår i fjor. Tapene stammer i hovedsak fra oljerelatert virksomhet. Banken venter at tap på utlån blir lavere i år enn i fjor.

Jan-Frode Janson tiltrådte som ny konsernsjef 1. mai i år. De hundre dagene siden den gang har han brukt til å reise rundt i hele Midt-Norge for å bli bedre kjent med bankens kunder og ansatte.

- Banken står fjellstøtt i regionen. Vi skal bygge videre på kombinasjonen digital utvikling og lokal tilstedeværelse, og vi vil satse enda mer på næringslivet i Midt-Norge. Dette vil gi banken kraft til å øke samfunnsutbyttet ytterligere i årene fremover, sier Jan-Frode Janson.

Nøkkeltall

• Resultat før skatt: 2003 mill. kr (1345 mill. per første halvår 2018)
  • Resultat: 1729 mill. kr (1209 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 19,0% (14,4%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 8,23 kr (5,75)
  • Tap på utlån: 126 mill. kr (127 mill.)
  • Ren kjernekapitaldekning: 15,0% (15,0%)
  • Vekst i utlån: 5,7% (7,6%)
  • Vekst i innskudd: 7,7% (6,3%)

Trondheim, 7. august 2019