Leasinvest Real Estate verwerft 2 retailpanden bij Shopping City Süd in Vösendorf nabij Wenen, Oostenrijk

Op 28 augustus 2019 heeft Leasinvest Real Estate, via haar 100% dochteronderneming Leasinvest Immo Austria, twee belangrijke retailparken verworven aan het grootste shoppingcomplex in Oostenrijk, Shopping City Süd te Vösendorf, nabij Wenen. Dit mega-shoppingcomplex heeft een totale oppervlakte van 235.000 m² met 330 winkels en ontvangt jaarlijks zo’n 20 miljoen bezoekers. Shopping City Süd is uitstekend gelegen ten zuiden van Wenen en heeft een bedieningszone van zo’n 1.080.000 inwoners.

Via de overname van 100% van de aandelen van de 2 betrokken vennootschappen is Leasinvest Real Estate eigenaar geworden van:

• Retailpark SCS Nordring 2-10, gelegen te Vösendorf,  met een oppervlakte van 14.800 m² en 278 parkeerplaatsen, met huurders zoals Conrad Electronic, TK Maxx, Swiss Sense, Brendon/Betten Reiter (in 2020), Fit-One, Art-X, Kinderspielwelt, en
  • Retailpark Pittarello Nordring 16, eveneens gelegen te Vösendorf, met een oppervlakte van 11.350 m² en 202 parkeerplaatsen, met huurders zoals Lidl, Pittarello, Action, Bipa en Farben-Partner.

Beide retailpanden zijn volledig verhuurd en genereren een jaarlijks huurinkomen van circa € 4 miljoen. Deze acquisities vertegenwoordigen een investering van € 71,8 miljoen en liggen in lijn met de waardering van de onafhankelijke vastgoedexpert.

De financiering van deze acquisitie werd grotendeels gerealiseerd via een nieuwe kredietlijn van € 65 miljoen met een looptijd van 7 jaar.

Bekijk hier de video.

De transactie werd opgezet door EHL Investment Consulting, Wenen. De consultants van Leasinvest waren SCWP en KS Ingenieurs.

Ingevolge deze transactie neemt de totale reële waarde van de vastgoedportefeuille van Leasinvest Real Estate (inclusief de participatie in Retail Estates) toe tot meer dan € 1,23 miljard. Het aandeel retail in de direct aangehouden vastgoedportefeuille (exclusief de participatie in Retail Estates) neemt op die manier toe tot 47%, kantoren vertegenwoordigen 48% en logistiek 5%. Het aandeel van Oostenrijk in de totale vastgoedportefeuille stijgt hiermee tot 16%. Het Groothertogdom Luxemburg blijft nog steeds de belangrijkste markt voor Leasinvest Real Estate met 52%, gevolgd door België (32%).

MICHEL VAN GEYTE CEO:

“Leasinvest is heel blij deze uitstekende investering in een uitdagende markt met weinig aanbod te kunnen realiseren. Met deze acquisitie verstevigt Leasinvest ook haar positie in Oostenrijk, en meer bepaald rond Wenen, reeds jaren erkend als de beste stad ter wereld om in te leven. Ondanks de groei van e-commerce, behoren de omzet en retailoppervlakte per capita in Oostenrijk tot de hoogste in Europa, bovendien verder gedragen door de verwachte evolutie in bevolkings- en inkomstengroei voor de komende vijf jaar.”

Voor meer informatie, contacteer

Leasinvest Real Estate

MICHEL VAN GEYTE
E: michel.van.geyte@leasinvest.be

Over LEASINVEST REAL ESTATE Comm.VA

Openbare Gereglementeerde Vastgoedvennootschap (OGVV) Leasinvest Real Estate Comm.VA investeert in hoogkwalitatieve en goedgelegen winkels en kantoren in het Groothertogdom Luxemburg, België en Oostenrijk.

Op 30/06/2019 bedroeg de totale reële waarde van de direct aangehouden vastgoedportefeuille van Leasinvest € 1,06 miljard verdeeld over het Groothertogdom Luxemburg (55%), België (35%) en Oostenrijk (10%).

Leasinvest is bovendien een van de grootste vastgoedinvesteerders in Luxemburg.

De OGVV noteert op Euronext Brussel en heeft een marktkapitalisatie van ongeveer € 693 miljoen (waarde 28/08/2019).

Bijlage

2019 08 29 LRE_Acquisitie Vosendorf_NL_Final