DFDS: Del- og helårsrapport 4. kvt. 2019

Selskabsmeddelelse nr. 2/2020

Vækst bremses af Brexit

• Win23 strategitiltag på plads til at øge EBITDA i 2020

• Brexit-usikkerhed sænkede mængderne i 4. kvt. 2019 og forventes også at påvirke 2020

• Samlet påvirkning forventes at være positiv – 2020 EBITDA-forventning på DKK 3,5-3,9 mia. (2019: DKK 3,6 mia.)

4. KVT. 2019

• Omsætningen steg 1% til DKK 4,0 mia.

• Lavere UK-færgemængder sænkede resultater for Nordsøen og Kanalen

• Resultat i Middelhavet reduceret af ikke-sammenlignelige omkostninger

FORVENTNING 2020

• Omkring 4% omsætningsvækst

• EBITDA-interval DKK 3,5-3,9 mia. (2019: DKK 3,6 mia.)

• Investeringer på ca. DKK 2,3 mia.

”Vi ser fortsat modvind i 2020. Først og fremmest bliver vi nødt til at være forsigtige i vores forventninger til UK-markedet på grund af usikkerhed om udfaldet af Brexit. På den positive side udvikler vores strategitiltag sig som planlagt, og det gør, at jeg stadig forventer en stigende indtjening i 2020,” siger Torben Carlsen, CEO.

Nøgletal

DKK mio.20192018* 20192018*
Før særlige poster4. kvt.4. kvt.Ændr. %
Hele åretHele åretÆndr. %

Omsætning 4.008 3.9551,3% 16.592 15.7175,6%
EBITDA771 847-8,9%3.633 3.5891,2%
EBIT  257 427-39,8% 1.751 1.965-10,9%
Resultat før skat 181 422-57,1% 1.472 1.744-15,6%
*Sammenligningstal for 2018 er omregnet til IFRS 16 på pro forma og urevideret basis

Omsætningen steg 1% til DKK 4,0 mia. i 4. kvt. og steg 6% til DKK 16,6 mia. for 2019. EBITDA før særlige poster i 4. kvt. på DKK 771 mio. var 9% lavere og steg 1% til DKK 3.633 mio. for 2019.

UK-markedet for fragt og passagerer bremsede yderligere op i 4. kvt. som følge af usikkerhed om Brexit. Dette sænkede indtjeningen for flere forretningsområder, især Kanalen og Nordsøen.

Omsætningen i Middelhavet var over forventning i 4. kvt., men en ændring i indregningen af færgevedligeholdelses- og reservedele øgede driftsomkostningerne med DKK 48 mio. Derudover medførte flaskehalse i havnen i Trieste en mindre effektiv togdrift. Flere detaljer på side 8 i den engelske meddelelse. Driftsforbedringer i rutenetværket er i øvrigt på rette spor.

Logistics Division øgede EBITDA med 17% i 4. kvt., idet kontraktlogistik i UK & Ireland og andre aktiviteter på tværs af divisionen fortsat havde fremgang på trods af opbremsningen i UK.

Forventning 2020

En vigtig drivkraft i 2020-forventningen er en positiv effekt fra Win23 strategitiltag, mens fortsat usikkerhed om Brexit forventes at få en negativ effekt. Omsætningen forventes at stige omkring 4% og EBITDA før særlige poster forventes inden for et interval på DKK 3,5-3,9 mia. (2019: DKK 3,6 mia.).

Sammenligningstal for 2018 er i ovenstående, herunder tabellen, omregnet til IFRS 16 på pro forma og urevideret basis.

Se del- og helårsrapporten for 4. kvt. 2019 her:

6. februar 2020. Telekonference i dag kl. 10.00 CET

Adgangskode: 66655871# Telefonnumre til konferencen: DK +45 35445577, US +1 631 913 1422, UK +44 333 300 0804

Torben Carlsen, CEO +45 33 42 32 01

Karina Deacon, CFO +45 33 42 33 42

Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59

Gert Jakobsen, Communications +45 33 42 32 97

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act

DK_DFDS_Q4_2019 UK_DFDS_Q4_2019