Teknologi metanol Johnson Matthey dipilih untuk loji metanol rangkaian tunggal terbesar di dunia


LONDON, Aug. 05, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- Johnson Matthey (JM), peneraju global dalam teknologi mampan dengan kepakaran dalam mereka bentuk dan pelesenan loji metanol berskala besar, dengan sukacitanya mengumumkan satu lagi pemerolehan lesen yang berjaya.  JM telah dipilih oleh Ningxia Baofeng Energy Group di China sebagai pemberi lesen untuk loji sintesis metanol ketiga di kompleks arang kepada olefin mereka berhampiran Yinchuan di Wilayah Ningxia PRC.  Dengan kapasiti yang dirancang sebanyak 7200 mtpd, loji metanol ini akan menjadi loji metanol rangkaian tunggal terbesar di dunia setelah siap.

Di bawah perjanjian ini Johnson Matthey akan menjadi pemberi lesen dan pembekal kejuruteraan, semakan teknikal, bantuan pentauliahan, mangkin dan bekalan peralatan yang berkaitan. Loji metanol JM akan menerima gas sintesis sebagai suapan dan menggunakan penukar meningkatkan stim jejari JM dalam Series Loop yang berpaten. Bersama dengan mangkin JM, untuk menghasilkan metanol distabilkan sebagai produk yang digunakan untuk menghasilkan olefin hiliran, loji akan menyediakan kecekapan tenaga dipertingkat berserta OPEX, CAPEX dan pelepasan yang rendah. 

Apabila bermula, ini akan mewakili lesen pengendalian ke-8 JM di China dengan loji yang berkapasiti lebih besar daripada 5500 mtpd. Ini ialah reka bentuk metanol JM ketiga yang dilesenkan oleh Ningxia Baofeng Energy.  Pemerolehan lesen ini adalah susulan kejayaan pentauliahan unit sintesis metanol Baofeng 6600 mtpd pada bulan Mei 2020 baru-baru ini dan unit sintesis metanol 4450 mtpd asal yang ditauliahkan pada tahun 2014. Ini menunjukkan pengiktirafan Baofeng terhadap kepimpinan teknikal JM dalam pasaran pertumbuhan utama ini dan adalah bukti komitmen dan dedikasi Johnson Matthey terhadap penyampaian pengeluaran metanol berskala besar.

“Kami sangat berbangga dengan kerjasama berterusan kami dengan Ningxia Baofeng Energy. Ini merupakan bukti keyakinan mereka dalam kepakaran kejuruteraan dan keupayaan JM untuk menghasilkan reka bentuk yang berjaya dan membantu mereka menyampaikan loji metanol berskala besar mereka”, kata John Gordon, Pengarah Urusan untuk Johnson Matthey. “Dalam masa enam tahun sahaja, kami berasa teruja untuk melihat hasil kerjasama kami yang kukuh dalam pentauliahan dua loji berskala besar dengan jumlah yang semakin meningkat dan loji berskala dunia ketiga sedang dalam pembinaan.  Kami sangat menanti-nantikan fasa hebat yang seterusnya ini bagi perjalanan kami dan terus meningkatkan tahap penyampaian projek bertaraf dunia.”

Johnson Matthey merupakan peneraju global dalam sains yang membolehkan dunia yang lebih bersih dan lebih sihat. Dengan lebih 200 tahun komitmen berkekalan terhadap inovasi dan kemajuan teknologi, kami menambah baik prestasi, fungsi dan keselamatan produk pelanggan kami. Sains kami mempunyai impak global dalam bidang seperti pengangkutan pelepasan rendah, farmaseutikal, pemprosesan bahan kimia dan menggunakan sumber bahan semula jadi planet dalam cara yang paling cekap. Hari ini, lebih daripada 14,000 profesional Johnson Matthey bekerjasama dengan rangkaian pelanggan dan rakan kongsi kami untuk membuat perbezaan yang ketara kepada dunia di sekeliling kita. Untuk maklumat lanjut, lawati www.matthey.com

Inspiring science, enhancing life

Ningxia Baofeng Energy diasaskan pada tahun 2005 dan merupakan perusahaan swasta arang kepada olefin terbesar di China setakat ini. Saham Baofeng Energy disenaraikan pada Bursa Saham Shanghai di bawah kod saham SH.600989. Pangkalan pengeluaran syarikat terletak di pangkalan tenaga & kimia kebangsaan – Ningdong Energy & Chemical Base di barat laut China dan bergantung pada pengerahan tenaga China, yang ‘Kaya dengan arang batu dan kekurangan minyak dan gas’. Loji ini menggunakan sepenuhnya sumber arang batu tempatan untuk membina rangkaian produk ‘arang batu; kok – metanol – olefin – bahan kimia halus’ di dalam kompleks bahan kimia Ningdong yang seluas 14,000 ekar. Kompleks ini kini menghasilkan 1,200 kt/a poli-olefin, 4,000 kt/a metanol, 4,000 kt/a kok dan 780 kt/a bahan kimia halus, yang merupakan perusahaan utama bagi industri bahan berasaskan arang batu yang paling bersepadu dan mesra alam. Baofeng akan memfokus pada poli-olefin dan menggabungkan tenaga baharu dengan industri bahan kimia arang moden sementara merintis penambahbaikan bahan kimia arang moden.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:

Alan InghamPengurus Pelesenan Komersial di JM+44 20 7957 3148
Jennifer RennickKetua Pemasaran di JM+1 732 223 4644
Zhang YuanyuanOrang Hubungan Media di Ningxia Baofeng Energy+86 13301101975