Halvårsrapport – Værdipapirfonden Sparindex med tilhørende afdelinger

Første halvår af 2020 var i høj grad præget af COVID-19 og resulterede i negative afkast.

I de tre globale aktieafdelinger har afkastet afspejlet udviklingen i de indeks, som afdelingerne følger. De tre afdelinger har forskellige sammenligningsindeks, hhv. MSCI ACWI IMI, MSCI World Minimum Volatility og MSCI ACWI, hvor indekset MSCI ACWI IMI klarede sig dårligere end MSCI ACWI, grundet sin eksponering mod Small Cap-aktier, som gjorde det markant værre i første halvår end resten af markedet.

Minimum-volatilitets-indekset klarede sig også dårligere end MSCI ACWI (og MSCI World). Faktoren gjorde det ellers relativt godt gennem de store fald i februar og marts, men har ikke kunnet følge med de kraftige stigninger i andet kvartal.

De tre blandede afdelinger var også stærkt påvirket af COVID-19. De negative afkastbidrag kom fra de risikobetonede aktiver som aktier og High Yield, mens de sikre aktiver som danske og europæiske stats- og realkreditobligationer gav stabilitet i porteføljerne og bidrog med et positivt afkast til fondene.

I hovedtræk kan udviklingen i Værdipapirfonden Sparindex opsummeres således:

• Afkastet for fondens aktieafdelinger blev på mellem -6,52% og -6,05%
  • Afkastet for fondens blandede afdelinger blev på mellem -7,13% og -2,62%

Fondens formue var ved udgangen af halvåret 2020 på ca. 1.991 mio. kr., mens det regnskabsmæssige resultat blev på -124.377 mio. kr.

Værdipapirfondens halvårsrapport er vedhæftet denne fondsbørsmeddelelse og kan også downloades på sparinvest.dk.

Spørgsmål til fondsbørsmeddelelsen kan rettes til Legal Director Lise Bøgelund på telefon 36 34 75 00.

ID-Sparinvest, Filial af Sparinvest S.A., Luxembourg

Lise Bøgelund