Jukka Leinonen skal lede Telenors nordiske forretningsområde på heltid

(Fornebu, 17. mars 2021) Jukka Leinonen, administrerende direktør i den finske teleoperatøren DNA, skal lede Telenors nordiske forretningsområde på heltid fra høsten 2021. Han fortsetter som konserndirektør og som medlem av Telenor ASAs konsernledelse, og rapporterer til Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor ASA.

Leinonen, som for tiden er konserndirektør med ansvar for Norden på deltid, fortsetter i sine roller som styreleder i Telenor Sverige, Telenor Danmark og Telenor Connexion. Jakten på ny administrerende direktør i DNA starter umiddelbart. Så fort den nye administrerende direktøren har startet i stillingen vil Leinonen innta rollen som DNAs styreleder.

– Jukka Leinonen har ledet Telenors nordiske forretningsområde siden 2019 og har hatt god suksess med å utvikle samarbeidet mellom de nordiske virksomhetene. Hans innsats har bidratt til å muliggjøre synergier, drive vekst og skape verdi for kundene våre i hele regionen. Nå er det på tide å akselerere det nordiske samarbeidet ytterligere og ta ut mer av potensialet. Jeg er svært fornøyd med at Jukka nå skal lede dette arbeidet på heltid, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor ASA.

Leinonen startet i DNA som Senior Vice President, Corporate Business i 2010, og ble utnevnt til DNAs administrerende direktør i 2013. Siden 2019 har han i tillegg ledet Telenors nordiske forretningsområde som konserndirektør i Telenor ASA. Tidligere har han hatt diverse lederstillinger innen strategisk forretningssalg, markedsføring og produktledelse hos TeliaSonera.

Tormod Sandstø | tormod.sandsto@telenor.com | tel: +47 90 94 32 15