International Action Center mengeluarkan pernyataan berikut tentang: CAPE VERDE MENENTANG PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU


PRAIA, Cape Verde, July 02, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Dalam satu keputusan tentang langkah interim yang bertarikh 8 Jun, Jawatankuasa Hak Asasi manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menyeru Cape Verde untuk “tidak menyerah balik Encik Alex Saab ke Amerika Syarikat” dan untuk “mengambil semua langkah yang diperlukan untuk memastikan akses kepada penjagaan kesihatan yang bersesuaian […] oleh doktor bebas dan berkepakaran pilihan beliau”. Keputusan untuk mengarahkan langkah interim ini merupakan langkah segera pertama yang terhasil daripada pendaftaran aduan yang telah difailkan oleh Alex Saab di hadapan Jawatankuasa Hak Asasi manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Dalam temu bual pada 29 Jun 2021, Ketua Pendakwa Raya Cape Verde, Encik Jose Luis Landim, membuat serangan berhadap terhadap Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, mendakwa bahawa Jawatankuasa Hak Asasi Manusia PBB tidak memiliki kecekapan untuk memaksa penggantungan penyerahan balik Alex Saab dari Cape Verde ke Amerika Syarikat.

Pendirian tersebut membimbangkan dan merupakan kesilapan undang-undang, strategik dan etika.

Pertama, pendirian ini sememangnya salah di sisi undang-undang. Kami ingin mengingatkan Encik Landim bahawa Cape Verde telah dipilih untuk mengesahkan Perjanjian Antarabangsa tentang Hak Sivil dan Politik sejak 6 Ogos 1993 dan Protokol Pilihan kepada Perjanjian Antarabangsa tentang Hak Sivil dan Politik sejak 19 Mei 2000. Oleh itu, Cape Verde mesti mematuhi kewajipan antarabangsa dalam suci hati dan menghormati sepenuhnya keputusan badan pakar yang bertanggungjawab untuk mentafsir Perjanjian Antarabangsa tentang Hak Sivil dan Politik, Jawatankuasa Hak Asasi Manusia. Menyatakan bahawa Jawatankuasa tidak berkuasa untuk meminta penggantungan penyerahan balik yang boleh mendedahkan seseorang kepada risiko bahaya yang tidak dapat dipulihkan dan atas pelanggaran hak ke atas kehidupan dan hak integriti fizikal, merupakan ralat undang-undang yang tidak dapat dimaafkan sepenuhnya dan langsung tidak serasi dengan kedaulatan undang-undang.

Kedua, pendirian sedemikian ialah serangan berhadap terhadap Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan hak asasi manusia yang menjadi tunjang nilai yang dipertahankan oleh Organisasi itu. Pendirian ini menghantar mesej yang jelas kepada dunia bahawa Cape Verde boleh melaksanakan kedaulatan mereka untuk melanggar hak asasi manusia sambil mengabaikan norma undang-undang hak asasi manusia antarabangsa yang telah dipegangnya dan mengabaikan keputusan antarabangsa. Melalui tindakan ini, Cape Verde, setelah menentang Mahkamah Keadilan ECOWAS yang memerintahkan Cape Verde untuk membebaskan Alex Saab yang telah ditahan secara sembarangan, setelah mencabuli kekebalan diplomatik Alex Saab sebagai Utusan Khas dan Duta ke Kesatuan Afrika, merupakan pendirian berseteru terhadap Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan meletakkan negara ini di luar komuniti antarabangsa.

Ketiga, pendirian tersebut merupakan kesilapan dari segi nilai etika asasi. Dengan meminta penggantungan penyerahan balik Alex Saab yang masih belum selesai atas pemeriksaan merit kes tersebut, Jawatankuasa Hak Asasi Manusia mengharapkan Cape Verde untuk menunjukkan sikap kemanusiaan dan akal budi dengan mempertimbangkan bahawa penyerahan balik itu akan memudaratkan integriti fizikal dan kehidupan Alex Saab. Jawatankuasa ini tidak mengambil pendirian politik, tetapi semata-mata demi kemanusiaan.

Orang Hubungan MEDIA:
Sara Flounders
International Action Center
Https://www.iacenter.org 
E-mel: iacenter@iacenter.org
Tel: +1 212-633-6646