dLab förvärvar Svensk Linjebesiktning och breddar produktsortimentet

Lund 2021-08-02

Dlaboratory Sweden AB (publ) (dLab”), som är listat på First North GM, har idag tecknat ett slutgiltigt aktieöverlåtelseavtal avseende förvärv av Svensk Linjebesiktning AB (”SLB”) i Sollefteå för ett rörelsevärde, på kassa och skuldfri basis, om totalt 12,3 MSEK. Överlåtelsen sker 2 augusti 2021. SLB:s verksamhet är att besiktiga el- och telenät för nätägare som vill ha oberoende kontroll av sina nät. Kompletteringsförvärvet av SLB medför att dLab breddar produkt- och tjänstesortimentet och kan öka sin försäljning till både nationella och internationella elnätskunder.

SLB, grundat 1943, besiktigar el- och telenät för nätägare i Sverige och har långsiktiga kundrelationer med Ellevio, E.ON och Vattenfall m.fl. elnätskunder i Sverige. SLB:s nettoomsättning uppgick under 2020 till 50,3 MSEK med ett rörelseresultat (EBIT) på 4,6 MSEK (rörelsemarginal 9,1%). SLB:s resultatprognos för 2021 är i linje med 2020 års rörelseresultat. SLB har inga räntebärande skulder per dags dato.

SLBs verksamhetsområden El och Tele utför besiktningar av elnät respektive telenät åt nätägare som vill ha oberoende kontroll av sina nät. Inom verksamhetsområdet Ny Teknik utvecklas och marknadsförs innovativa besiktningstjänster för elnätsägare som t.ex. Koronabesiktning av nätstationer och drönarbesiktning av luftburna elledningar.

– Det finns betydande intäktssynergier mellan dLabs befintliga verksamhet inom smart elnätsanalys och Svensk Linjebesiktnings verksamhetsområden El och Ny Teknik. Förvärvet av Svensk Linjebesiktning överensstämmer med vårt långsiktiga mål om att stärka erbjudandet inom Smart Grid Analytics och att skapa en tillförlitlig och kostnadseffektiv eldistribution för våra elnätskunder, säger dLabs VD, Erik Severin.

SLB ägdes tidigare huvudsakligen av riskkapitalbolaget Verdane. Efter dLabs förvärv blir SLB ett helägt dotterbolag och ett nytt produktområde inom dLab-koncernen.

– Jag ser fram emot att fortsätta leda bolaget och förstärka den positiva verksamhetsutveckling som Svensk Linjebesiktning haft under det senaste året. Jag välkomnar också dLab som vår nya ägare, säger Michael Ericsson, VD i Svensk Linjebesiktning.

dLabs förvärv av SLB kan finansieras genom egna medel, lånefinansiering och eventuellt en mindre riktad nyemission om max 1 694 497 st aktier, om styrelsen väljer att utnyttja bemyndigandet från senaste årsstämman. För mer information om Svensk Linjebesiktning, besök gärna https://linjebesiktning.se/

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Severin, VD dLab, Tel: 073-412 65 24, E-post: erik.severin@dlaboratory.com
Michael Ericsson, VD Svensk Linjebesiktning, Tel: 070-208 72 60, E-post: michael.eriksson@linjebesiktning.se

Denna information är sådan som Dlaboratory Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 augusti 2021 kl. 09.00 CET.

Om Dlaboratory Sweden AB

Dlaboratory Sweden AB (publ), (”dLab”) i Lund är ett cleantech bolag som erbjuder en IT-baserad plattform för insamling, analys och presentation av tillståndsinformation för att driva och utveckla framtidens elnät. Bolagets lösningar möjliggör proaktivt underhållsarbete och ökad leveranssäkerhet med färre strömavbrott. Verksamheten har bedrivits kommersiellt sedan 2015. Läs gärna mer på https://dlaboratory.com/.

Bolagets aktie med kortnamnet DLAB är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.