Hässleholm den 3 december 2021

Den 13 januari 2021 offentliggjorde Eolus att elförsäljningsavtal med ett stort internationellt energiföretag tecknats för tre vindparker i Sverige omfattande 68 MW. Avtalet har omarbetats och den installerade effekten har utökats till 117 MW.

Det nya avtalet omfattar 100 % av den el som kommer att produceras i vindparkerna farms Skallberget/Utterberget (74 MW), Tjärnäs (25 MW) and Rosenskog (18 MW) i elprisområde 3 (SE3) i Sverige. Skallberget/Utterberget och Tjärnäs ersätter vindparkerna Boarp och Dållebo som var del av det ursprungliga avtalet. Elförsäljningsavtalet avseende Rosenskog kvarstår oförändrat. Med denna förändring kommer vindparkerna som omfattas att ha en installerad effekt om 117 MW i stället för de ursprungliga 68 MW. Vindparkerna beräknas tas i drift under 2023.

-Vi är nöjda att ha tecknat ett avtal som kommer att omfatta en ökad installerad effekt och därmed en högre elproduktion. Det finns ett stort behov av mer produktion av förnybar el i SE3 och vi är glada över att vara en del av den lösningen genom dessa elförsäljningsavtal säger Per Witalisson, VD för Eolus.

-Avtalet belyser hur attraktiv vindkraft är på energimarknaden och visar ännu en gång att Eolus kan skräddarsy avtal som tillgodoser energimarknadens behov säger Eolus vice VD Marcus Landelin.

För ytterligare information kontakta:

Per Witalisson, VD, telefon +46 (0)70-265 16 15
Johan Hammarqvist, kommunikationschef, telefon +46 (0)720-50 59 11

Kort om Eolus
Eolus Vind är en av Nordens ledande projektörer av vindkraftsanläggningar. Eolus skapar värden i alla led inom ramen för projektutveckling och drift av vindkraftsanläggningar och erbjuder såväl lokala som internationella investerare attraktiva och konkurrenskraftiga investeringsobjekt i Norden, Baltikum, Polen och USA. Sedan starten 1990 har Eolus medverkat vid uppförandet av 666 vindkraftverk med en effekt om 1 414 MW. Totalt har Eolus driftorganisation kontrakt för att förvalta över 1 330 MW åt kunder varav 921 MW är i drift.

Eolus Vind AB har nära 36 500 aktieägare. Eolus B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

För mer information om Eolus, besök gärna www.eolusvind.com

211203 Pressmeddelande Eolus och ett stort internationellt energiföretag utökar tecknat elförsäljningsavtal från 68 MW till 117 MW