Scanfil’s fabrik i Sieradz övergår till 100 procent fossilfri elkonsumtion

Scanfil plc Pressmeddelande 14 december 2021 kl 11.00 CET

Scanfil’s fabrik i Sieradz övergår till 100 procent fossilfri elkonsumtion

Scanfil’s fabrik i Sieradz i Polen har signerat ett avtal om att övergå till 100 procent fossilfri elkonsumtion. Den 1 januari 2022 blir elförbrukningen i fabriken 100 procent koldioxidneutral.

Sieradz-fabriken är en av Scanfil’s största fabriker och har en årlig elförbrukning på omkring 3 700 MWh. Om denna mängd energi producerades med kol, skulle det generera 3 850 ton koldioxidutsläpp.

”Genom att byta energikälla kan vi påverka miljön avsevärt”, hävdar Scanfil’s Mats Lindblad, Director Global Quality Systems. Jag är nöjd över att vi agerar snabbt och kontinuerligt minskar vår miljöpåverkan.”

Scanfil och alla dess fabriker har åtagit sig att förbättra sin verksamhet utifrån miljöperspektivet. Sieradz är nu den fjärde fabriken inom koncernen, som enbart kommer att använda fossilfri el.

”Viljan att positivt påverka vår miljö är stor vid alla våra produktionsanläggningar. Alla våra fabriker bidrar till det här gemensamma målet, och vi kommer att nå våra mål tidigare än planerat”, fortsätter Mats Lindblad.

Scanfil har satt upp vetenskapligt baserade klimatmål (Science Based Targets) för att avsevärt reducera växthusgasutsläppet (GHG) och har åtagit sig att minska koldioxidavtrycket med 35 procent från 2020 till 2030, med en förväntad fortsatt organisk tillväxt på nuvarande nivå. Företaget satsar även på att den totala energiförbrukningen kommer att vara minst 50 procent fossilfri år 2030.

Med nuvarande takt kommer Scanfil att nå sitt mål redan före 2030.

Läs mer om Scanfills hållbarhetsarbete: www.scanfil.com/sustainability

Mer information:
Mats Lindblad, chef för globala kvalitetssystem
mats.lindblad@scanfil.com

Scanfil är en internationell tillverkningspartner och systemleverantör för elektronikindustrin med 40 års erfarenhet av tillverkning mot högt ställda krav. Scanfil tillhandahåller ett brett utbud av tjänster till sina kunder, allt från produktutveckling till produkttillverkning, materialanskaffning och logistiklösningar. Vertikalt integrerad tillverkning och en heltäckande leverantörskedja är grunden för Scanfils konkurrensfördelar: snabbhet, flexibilitet och tillförlitlighet.

Typiska Scanfil-produkter är moduler eller integrerade produkter för t.ex. självbetjäningsapplikationer, automatiserade system, moduler för trådlös uppkoppling, klimatkontrollsystem, insamlings- och sorteringssystem, analysinstrument och miljömätningslösningar. Scanfils tjänster används av många internationella företag inom automation, urbanisering, säkerhet, energi, Clean Tech, uppkopplade system och medicinteknik. Scanfilkoncernen består av 9 produktionsenheter i Europa, Asien och Nordamerika. Läs mer: www.scanfil.com