Fingerprint Cards AB (publ) har framgångsrikt emitterat seniora säkerställda obligationer om 300 miljoner kronor för att accelerera sin fortsatta tillväxt

Fingerprint Cards AB (publ) (“Fingerprints” eller “Bolaget”) har framgångsrikt rest 300 miljoner kronor i en emission av seniora säkerställda obligationer med en löptid om tre år och en rörlig ränta på Stibor 3 månader + 9,0 % per år under ett ramverk om 500 miljoner kronor (”Obligationerna” eller ”Emissionen”). Nettolikviden från Emissionen kommer att gå till allmänna bolagsändamål, inklusive investeringar i rörelsekapital och forskning och utveckling för att accelerera fortsatt tillväxt. Bolaget kommer att ansöka om upptagande till handel av Obligationerna på Nasdaq Stockholms företagsobligationslista.

Obligationsemissionen var väl mottagen av nordiska och europeiska institutionella investerare.

”Vi ser en ökande efterfrågan på våra produkter och lösningar inom alla våra verksamhetsområden, och våra intäktsströmmar diversifieras nu i en högre takt än tidigare, till områden med attraktiva marginaler. Fingerprints har ambitiösa tillväxtplaner, vilket ökar behovet av rörelsekapital och investeringar i FoU. Jag är därför mycket nöjd med att vi nu har säkrat denna finansiering i syfte att ytterligare accelerera bolagets tillväxt,” kommenterar Christian Fredrikson, vd och koncernchef i Fingerprint Cards.

Carnegie Investment Bank har agerat ensam finansiell rådgivare till Bolaget i transaktionen och Gernandt & Danielsson har agerat legal rådgivare.

För information, vänligen kontakta:
Christian Fredrikson, vd och koncernchef
Per Sundqvist, CFO

Investor Relations:
+46(0)10-172 00 10, investrel@fingerprints.com

Press:
+46(0)10-172 00 20, press@fingerprints.com

Denna information är sådan information som Fingerprint Cards AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 december 2021 kl. 17:35 CET.

Om Fingerprints
Fingerprint Cards AB (Fingerprints) - det ledande globala biometribolaget med svenska rötter. Vi tror på en säker och sammanbunden värld, där du är nyckeln till allt. Våra lösningar återfinns i hundratals miljoner enheter, och används miljardtals gånger varje dag. Vi erbjuder säker och användarvänlig identifiering och autentisering med en mänsklig touch. För mer information, besök vår webbplats, läs vår blogg, och följ oss på Twitter. Fingerprints är börsnoterat på Nasdaq Stockholm (FING B).

211216 - Obligationsemission