Scanfil expanderar sin fabrik i Wutha i Tyskland med 50 %

Scanfil plc     Pressmeddelande     21 januar1 2022 kl 8.00 CET

Scanfil expanderar sin fabrik i Wutha i Tyskland med 50 %

Scanfils fabrik i Wutha-Farnroda i Tyskland utökar med 2 200 m². Utbyggnaden beräknas kunna tas i drift för produktion under det andra kvartalet 2022. Den befintliga fabriken är i dag på 4 500 m² och sysselsätter ungefär 270 anställda.

”Vi är glada över att meddela att vi växer i Wutha, i hjärtat av Tyskland. Vår fabrik har ett bra geografiskt läge och ligger nära våra kunder och deras FoU”, säger Scanfils vd Petteri Jokitalo. ”Förväntningarna på tillväxt har ökat avsevärt och det har lett till beslutet att investera ytterligare i Wutha”.

En angränsande byggnad byggs nu om för att uppfylla de högt ställda kvalitetskrav, som en EMS-leverantör som Scanfil, behöver. Några av våra kunder i Wutha finns inom den medicinsktekniska sektorn, som har mycket högt ställda krav när det gäller produktionskvalitet och precision.

”Majoriteten av våra kunder i dag finns inom automatiserings- och säkerhetssektorn, men det finns även goda möjligheter till tillväxt inom områdena medicinsk teknik och cleantech”, säger Dr. Heribert Raaf, verkställande direktör på fabriken i Wutha. ”Med den utökade produktionskapaciteten kommer vi att tillgodose de höga kraven från kunderna ännu bättre än tidigare, och vi är redo för tillväxt”.

I och med utbyggnaden blir fabriken en ännu starkare partner för kunder i Centraleuropa och Tyskland. Fabriken är redan i dag en framgångsrik ”nära kundens FoU”-fabrik och denna investering innebär utökad kompetens inom exempelvis produktionsstart av nya produkter (NPI) , snabb prototyptillverkning och produktionsanpassad konstruktion (DFM).

Scanfil plc

Mer information:
Petteri Jokitalo, CEO
Tel +358 8 4882 111
email petteri.jokitalo@scanfil.com

Dr. Heribert Raaf, VD för Wutha-Farnroda fabriken
Tel. +49 36 921 300 122
email heribert.raaf@scanfil.com

Scanfil är en internationell tillverkningspartner och systemleverantör för elektronikindustrin med 40 års erfarenhet av tillverkning mot högt ställda krav. Scanfil tillhandahåller ett brett utbud av tjänster till sina kunder, allt från produktutveckling till produkttillverkning, materialanskaffning och logistiklösningar. Vertikalt integrerad tillverkning och en heltäckande leverantörskedja är grunden för Scanfils konkurrensfördelar: snabbhet, flexibilitet och tillförlitlighet.

Typiska Scanfil-produkter är moduler eller integrerade produkter för t.ex. självbetjäningsapplikationer, automatiserade system, moduler för trådlös uppkoppling, klimatkontrollsystem, insamlings- och sorteringssystem, analysinstrument och miljömätningslösningar. Scanfils tjänster används av många internationella företag inom automation, urbanisering, säkerhet, energi, Clean Tech, uppkopplade system och medicinteknik. Scanfilkoncernen består av 9 produktionsenheter i Europa, Asien och Nordamerika. Läs mer: www.scanfil.com