Forløb af ordinær generalforsamling i Brødrene A & O Johansen A/S

til Nasdaq Copenhagen

Den 18. marts 2022

Ordinær generalforsamling i Brødrene A & O Johansen A/S

Selskabets ordinære generalforsamling har fundet sted d.d., og i den anledning skal vi oplyse følgende:

Dagsordenens punkt 1:

Bestyrelsens beretning om selskabets virksomhed i 2021 blev taget til efterretning.

Dagsordenens punkt 2:
Årsrapporten for 2021 blev godkendt, og generalforsamlingen meddelte decharge til bestyrelsen.

Dagsordenens punkt 3:
Bestyrelsens forslag til overskudsdisponering blev godkendt, herunder udbetaling af udbytte på i alt DKK 45 pr. aktie á nominelt DKK 10. Udbytte udbetales på såvel præferenceaktier som stamaktier.

Dagsordenens punkt 4:
Vederlagsrapporten for 2021 blev godkendt ved den vejledende afstemning.

Dagsordenens punkt 5:
Bestyrelsens samlede honorar for 2022, inklusive udvalgshonorarer, DKK 3.762.500, blev godkendt.

Dagsordenens punkt 6:
Følgende generalforsamlingsvalgte medlemmer af bestyrelsen blev genvalgt: Henning Dyremose, Michael Kjær, Erik Holm, Preben Damgaard Nielsen og Niels A. Johansen.

Derudover er følgende medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse valgt til bestyrelsen: René Alberg, Leif Hummel, Marlene Lindbjerg Jakobsen, Osita Nnamdi Chizube (suppleant), Henrik Plaugborg Jespersen (suppleant) og Jonas Kvist (suppleant).

På et bestyrelsesmøde umiddelbart efter general-forsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Henning Dyremose som formand og Michael Kjær som næstformand.

Dagsordenens punkt 7:
PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartner-selskab, CVR nr. 33 77 12 31, blev genvalgt som revisor for selskabet.

Dagsordenens punkt 8:

8.1. Ændring af betegnelse for stam- og præference-aktier

Bestyrelsens forslag om modernisering af betegnelsen  for selskabets aktieklasser blev vedtaget, således at stamaktiekapitalen fremover betegnes ”A-aktiekapital”, medens præference-aktiekapitalen fremover betegnes ”B-aktiekapital”. Vedtægternes § 3, stk. 2, har herefter følgende ordlyd:

”Denne aktiekapital er opdelt i en A-aktiekapital på DKK 5.640.000 og en B-aktiekapital på DKK 22.360.000.”

Henvisningerne til stamaktiekapitalen i vedtægternes § 3, stk. 2-3, 5, 7-8, 10-11, 14-15 og 17-19, § 5, stk. 7, § 7, stk. 1 og 3-4, § 12, stk. 1, samt § 18, stk. 2, er konsekvensrettet, medens henvisningerne til præferenceaktiekapitalen i vedtægternes § 3, stk. 2, 4-5, 7, 9-11 og 14-19, § 5, stk. 7, § 7, stk. 1 og 3-4, § 12, stk. 1, samt § 18, stk. 2, ligeledes er konsekvensrettet.

De opdaterede vedtægter er tilgængelige på selskabets hjemmeside.

8.2. Ændring af præferenceaktiernes (B-aktiernes) pålydende værdi mv.

Bestyrelsens forslag om ændring af den pålydende værdi af præferenceaktierne (B-aktierne) fra nominelt DKK 10 til nominelt DKK 1 eller multipla heraf blev vedtaget, herunder ændringen af vedtægternes § 7, stk. 1, således at det hidtidige stemmeforhold på 1:10 mellem aktieklasserne opretholdes.

Vedtægternes § 3, stk. 4, har herefter følgende ordlyd:

”B-aktiekapitalen, DKK 22.360.000, er fordelt på aktier á DKK 1 eller multipla heraf.”

Vedtægternes § 7, stk. 1, har herefter følgende ordlyd:

”Ethvert A-aktiebeløb på DKK 100 giver ret til 1.000 stemmer, og ethvert B-aktiebeløb på DKK 1 giver ret til 1 stemme.”

Det er bestyrelsens hensigt at gennemføre et aktiesplit af præferenceaktiekapitalen (B-aktiekapitalen) i forholdet 1:10 inden udgangen af første halvår 2022, således at hver eksisterende præferenceaktie á nominelt DKK 10 opdeles i ti nye præferenceaktier á nominelt DKK 1.

De opdaterede vedtægter er tilgængelige på selskabets  hjemmeside.

8.3. Bemyndigelse til erhvervelse af egne aktier

Bestyrelsen blev givet bemyndigelse til i tiden indtil 1. maj 2023 at lade selskabet erhverve egne aktier op til en pålydende værdi af i alt 10 % af selskabets aktiekapital på bemyndigelsestidspunktet, og således at den til enhver tid værende beholdning ikke må overstige 10 % af aktiekapitalen. Vederlaget må ikke afvige fra den på erhvervelsestidspunktet på Nasdaq Copenhagen noterede officielle kurs med mere end 10 %.

8.4. Godkendelse af vederlagspolitik

Generalforsamlingen godkendte den af bestyrelsen vedtagne ændrede vederlagspolitik.

8.5Bemyndigelse til dirigenten

Bestyrelsens forslag om bemyndigelse til dirigenten til at anmelde det vedtagne blev vedtaget.

Dagsordenens punkt 9:
Intet at bemærke.