Clean Motion och Bosch i samarbete för bättre service i stadsmiljöer

Fastighet- och byggservice i storstäder blir alltmer utmanande för både fastighetsägare och de företag som utför arbetet. Därför tar Clean Motion och Robert Bosch AB nu fram ett koncept för en smartare och mer hållbar lösning.

– Morgondagens elfordon för fastighetsskötsel och service behöver vara små, rymliga och energieffektiva på samma gång. För att hantera ett servicejobb med minskade utsläpp krävs därför smarta och annorlunda lösningar för den urbana miljön.
Det är dags att förändra hur fastighets- och byggservicetransporter görs i stadsmiljö, säger Christoffer Sveder, kommersiellt ansvarig på Clean Motion.”

Målet med samarbetet är att skapa en modern helhetslösning byggd på en affärsmodell som verkligen stödjer professionella hantverkare i framtidens citymiljöer. Utgångspunkten är Clean Motions fordon Re:volt, som kommer anpassas för att hantera verktyg och material på ett integrerat och effektivt sätt.

– Vi vet att bolag som utför service i centra stadsdelar står inför stora utmaningar i och med omställningen till en hållbar stadsutveckling. Det behövs lösningar som möter kraven inom lågfarts- och nollemissionszoner och en komplex parkeringslogistik. Tillsammans tar vi nu fram en hållbar och modern lösning till en lägre kostnad, säger Ralf Mårtensson, Business Development Manager på Robert Bosch AB.

Tillsammans med hantverkare för hantverkare
Clean Motion Robert Bosch AB söker under våren kandidater inom bygg- och fastighetsservice att utveckla konceptet tillsammans med. Målet är att ta fram den lösning som marknaden idag saknar. Arbetet pågår fram till hösten då skarpa tester kommer att starta.

Om Re:volt
Re:volt är Clean Motions senaste fordon för ”sista-milen” -leveranser i urbana miljöer. Det har 5% av CO2e avtrycket jämfört med andra leveransfordon. Solcellerna på taket möjliggör ett minimalt behov av laddinfrastruktur, vilket både förlänger fordonets räckvidd och livslängd.

Clean Motions arbetsprocess med att skapa olika versioner av Re:volt och göra den redo för marknaden, innefattar att slutföra utvecklingen tillsammans med kunder och partners inom olika användningsområden. Valideringen sker genom utrullning av kommersiella piloter som startar under andra halvan av 2022.

För mer informartion läs mer på: cleanmotion.se/revolt/

För frågor, vänligen kontakta:
Christoffer Sveder
Director Commercial Operations, Clean Motion AB
Tel: +46 70 611 26 98
Email: christoffer@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar.
Clean Motion AB är listat på First North vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08- 503 000 50.

För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se.

Clean Motion, Revolt ToolBox