Helena Strigård ny vd för snabbt expanderande NorthX Biologics

MATFORS, Sweden, Sept. 20, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- NorthX Biologics (“NorthX”) styrelse har utsett Helena Strigård till ny vd. Hon kommer närmast från rollen som vd för branschorganisationen SwedenBIO. Helena kommer att leda NorthX fortsatta expansion av avancerad utveckling och produktion av biologiska läkemedel. Ted Fjällman, vd i NorthX och partner i huvudägaren Flerie Invest, fortsätter som ledamot i styrelsen.

NorthX har en av norra Europas största tillverkningskapaciteter för kliniskt material i form av plasmid-DNA, rekombinanta proteiner, cellbanking och relaterade genterapitjänster. Sedan övertagandet i oktober 2021 har NorthX rekryterat ledningsgrupp, säljstyrka och styrelse för det snabbt växande bolaget. Utöver den GMP-certifierade produktionsanläggningen i Matfors är bolaget nu under etablering på Karolinska Universitetssjukhusets campus i Stockholm och utvecklar i samarbete med Vinnova en innovationshubb för ATMP och avancerade läkemedel.

NorthX etablerar sig som det självklara valet av partner i Norden för cell- och genterapibolag som behöver GMP-tillverkningstjänster. Nu vill bolaget växla upp till att bli en global spelare med fortsatt starkt fokus på enskilda projekt och kunder, i en anda av partnerskap enligt devisen ”Journey together”. Ted Fjällman har under det första året haft rollen som interim vd och har då hanterat hela övergången till ett bolag med alla nödvändiga funktioner för att utvecklas internationellt. Med den grunden tillsätter nu bolaget ny vd, Helena Strigård. Helena har bred erfarenhet från Finansdepartementet och Vinnova och har tagit organisationen SwedenBIO mot snabb expansion, med dubblade medlemsintäkter.

”NorthX har på kort tid byggt upp en bred kapacitet inom avancerade biologiska läkemedel. Denna spännande resa vill jag vara med på och nyttja hela mitt branschkunnande och globala nätverk till att säkra att vi lyckas”, säger Helena Strigård.

”Under Helenas ledarskap har SwedenBIO tagit plats på internationella arenor till gagn för hela branschen. Den drivkraften kommer NorthX att kunna nyttja som en hävstång för att nå internationellt genomslag. Vi i styrelsen ser mycket fram emot att jobba ihop med Helena i detta viktiga arbete. Jag vill också ta tillfället att tacka Ted Fjällman för hans framgångsrika insatser som interim vd, han har lagt en viktig grund för fortsatta framgångar för NorthX och jag är tacksam att han fortsätter verka i bolagets styrelse”, säger Thomas Eldered, styrelseordförande i NorthX.

Helena tillträder sin roll den 6:e oktober.

För ytterligare information vänligen kontakta
Styreleseordförande Thomas Eldered på contact@nxbio.com eller telefon 076 131 0127

Om NorthX Biologics:

NorthX Biologics tillhandahåller processutveckling och tillverkningstjänster med expertis inom plasmider, proteiner och andra avancerade biologiska läkemedel. NorthX Biologics har huvudsäte i Matfors, nära Sundsvall och teamet har tillverkat biologiska läkemedel inom ramen för GMP sedan 1992. År 2021 blev NorthX utsedd som en nationell innovationshubb för avancerade terapier och vacciner. NorthX har ambitionen att bli en internationellt ledande cell- och genterapitillverkare och partner för innovativa läkemedelsutvecklingsföretag. För mer information se www.nxbio.com