Corline Biomedical AB: Kliniska data från Renapair 01 publiceras i Transplantation Direct

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”Bolaget”) meddelar att den vetenskapliga tidskriften Transplantation Direct kommer att publicera resultat från studien RENAPAIR-01, där Renaparin för första gången prövats kliniskt. Slutsatsen i studien är att Renaparin är säkert att administrera i samband med njurtransplantation.

Artikeln har titeln ”Heparin Conjugate Pretreatment of Kidneys from Deceased Donors before Transplantation: Results from the First-in-Human Randomized Phase I Trial” (Sedigh et al, 2022) och visar att användningen av Renaparin för att skydda kärlträdet i donerade njurar i anslutning till klinisk transplantation är säkert. Studien kommer inom kort att finnas tillgänglig via tidskriftens officiella hemsida www.transplantationdirect.com.

Corline Biomedical AB har utvecklat och äger rättigheterna till Renaparin, samt är sponsor för den kliniska studien RENAPAIR-01. Studien är godkänd av etikprövnings­nämnden och Läkemedelsverket och omfattar totalt 16 patienter. Huvudförfattaren till den nu publicerade artikeln, Amir Sedigh, var också prövningsledare (PI) i RENAPAIR 01.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
”Genom publiceringen får nu för första gången kliniska data från Renaparin-behandling spridning bland de transplantationskirurger och andra intressenter inom njurtransplantation som är de framtida användarna av den potentiellt revolutionerande produkt som Renaparin utgör. Detta är en sann milstolpe Corline. Nu blickar vi framåt mot starten av vår fas 2-studie”.

Vid frågor, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB är bolagets Certified Adviser

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsdesignering (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag i USA och Kanada. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.