Mandalay Resources Corporation tillkännager produktions- och försäljningsresultaten för tredje kvartalet 2022 och reviderad prognos för helåret 2022

TORONTO, Oct. 14, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation (”Mandalay” eller ”bolaget”) (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) tillkännagav idag sina produktions- och försäljningsresultat för tredje kvartalet 2022.

Produktionshöjdpunkter för tredje kvartalet:

• Konsoliderad produktion av säljbar guldekvivalent och försäljning av 27 287 respektive 26 551 uns.

Reviderad prognos för 2022:

• Produktionsprognosen för 2022 är reviderad från 118 000–130 000 uns guldekvivalent till 106 000–115 000 uns guldekvivalent;
  • Prognosen för kontanta och sammanlagda kostnader förblir oförändrad på grund av kostnadsbesparingar och den starkare US-dollarn; och
  • Prognosen för kapitalutgifter minskade med 9–13 miljoner dollar till en konsoliderad kostnad på 41–45 miljoner dollar.

Dominic Duffy, President och CEO på Mandalay, kommenterar:

”Bolaget hade tidigare förväntat sig en produktion på mellan 118 000 och 130 000 guldekvivalenta uns för helåret 2022, men på grund av covid-relaterad arbetskraftsbrist vid båda verksamheterna och tillfälliga lägre halter, reviderar Mandalay sin produktionsprognos för 2022 till 106 000–115 000 uns guldekvivalent. Trots denna lägre produktion har våra mått för kostnad per uns hållit sig i linje med den tidigare angivna prognosen och förblir oförändrade på grund av snäva kostnadskontroller och förstärkningen av den amerikanska dollarn i förhållande till den australiska dollarn och den svenska kronan, vilka båda bidrar till att kompensera de lägre konsoliderade produktionsnivåerna. Vi räknar också med att minska kapitalutgifterna med cirka 9–13 miljoner dollar på grund av kostnadsbesparande åtgärder och senareläggning av köp av anläggningstillgångar. Mer detaljerade uppgifter finns i tabell 3 i detta pressmeddelande.

”Vid Costerfield upplevde anläggningen en betydande ökning av sjukfrånvaro jämfört med föregående år eftersom influensasäsongen pågick och all personal med influensa- eller covid-liknande symtom inte fick komma till arbetet. Tyvärr påverkade detta vår underjordiska produktion, vilket resulterade i mer bearbetning än väntat av lagret med lägre halter. Denna trend ökade under andra kvartalet och har fortsatt sedan dess, men vi förväntar oss att detta ska förbättras när influensasäsongen i Australien är över och den australiska regeringen rör sig mot att minska självisoleringsperioden som myndigheterna infört p.g.a. covid.

”Utvinningen av guldhalter vid Costerfield under tredje kvartalet låg dessutom under budget, främst på grund av att flera gruvgångar fortsatte längre än väntat i Youle-malmkroppen med lägre men ändå lönsamma halter. Även om beslutet att fortsätta utvecklingen inom dessa gångar orsakar en kortsiktig minskning av halterna, förbättrar det gruvans långsiktiga ekonomi och förväntade framtida kassaflöden.

”För fjärde kvartalet förväntar vi oss att halterna kommer att höjas när sjukfrånvaron stabiliseras och ytterligare utveckling på fyndigheterna i Youle är klar, vilket gör det möjligt för oss att fokusera på att utveckla det höghaltiga centrala området.

”Vid Björkdal var vi glada över att se en kraftig ökning av produktionen under tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet innevarande år. Vi fortsätter att arbeta med att lösa vissa driftproblem som främst är relaterade till minskade transportnivåer till följd av covid-frånvaro, vilket resulterar i att mer av det låghaltiga lagermaterialet bearbetas. Underjordiska halter har också legat något under förväntningarna medan vi fortsätter att förbättra utspädningskontrollerna.

”För resten av året förväntar vi oss att Björkdals produktion ska fortsätta att öka jämfört med tredje kvartalet, eftersom vi fortsätter att bryta Auroras lägre nivåer och inleder utveckling i flera höghaltiga områden i östra Central-zonen.

”Vi är mycket nöjda med att vårt fortsatta fokus på kostnadskontroller, trots den lägre produktionsprognosen, förväntas säkerställa att vi fortsätter på rätt spår för att uppnå vår tidigare angivna prognos för enhetskostnader.

”Förväntade operativa förbättringar för fjärde kvartalet i kombination med kontroller av drifts- och kapitalkostnader kommer att säkerställa att bolaget fortsätter med trenden att generera ett positivt fritt kassaflöde för 2022.”

Säljbar produktion för kvartalet som slutade 30 september 2022:

• Under tredje kvartalet 2022 producerade bolaget totalt 22 817 uns guld och 582 ton antimon, vilket representerar en produktion på totalt 27 287 uns guldekvivalent jämfört med 26 328 uns guld, 860 ton antimon och 85 279 uns silver under tredje kvartalet 2021, vilket representerar totalt 33 121 uns guldekvivalent.
  • Produktionen vid Björkdal uppgick till 10 291 uns guld under tredje kvartalet 2022, jämfört med 11 250 uns guld under tredje kvartalet 2021.
  • Produktionen i Costerfield uppgick till 12 526 uns guld och 582 ton antimon under tredje kvartalet 2022, jämfört med 13 315 uns guld och 860 ton antimon under tredje kvartalet 2021.

Säljbar produktion för de nio månaderna som slutade 30 september 2022:

• Bolaget producerade totalt 66 793 uns guld och 1 788 ton antimon, vilket motsvarar en produktion på totalt 80 223 uns guldekvivalent, jämfört med 72 696 uns guld, 2 550 ton antimon och 216 040 uns silver under motsvarande nio månader 2021, vilket representerar totalt 90 640 uns guldekvivalent.
  • Produktionen vid Björkdal uppgick till 30 991 uns guld.
  • Produktionen vid Costerfield uppgick till 35 802 uns guld och 1 788 ton antimon.

Tabell 1 – Säljbar produktion för tredje kvartalet och nio månader av 2022 och 2021

MetalSourceThree months ended
Three months ended
Gold (oz)Björkdal10,29111,25030,99134,046
 Costerfield12,52613,31535,80234,356
 Cerro Bayo-1,763-4,294
 Total22,81726,32866,79372,696
Antimony (t)Costerfield5828601,7882,550
Silver (oz)Cerro Bayo-85,279-216,040
Average quarterly prices:
Gold US$/oz 1,7301,790
Antimony US$/t 13,28611,720
Total Gold Eq. (oz)(1)
 Björkdal10,29111,25030,99134,046
 Costerfield16,99618,94649,23249,222
 Cerro Bayo-2,925-7,372
 Total27,28733,12180,22390,640
  1. Kvartalsvis produktion av uns guldekvivalent (”guldekv. (uns)”) beräknas genom att säljbar kvantitet av guld (”Au”), silver (”Ag”) och antimon (”Sb”) under perioden multipliceras med respektive genomsnittligt marknadspris för råvaran under perioden. De två beloppen adderas sedan till ett ”totalvärde baserat på marknadspris” som sedan delas med guldets genomsnittliga marknadspris under perioden. Guldets och silvrets genomsnittspris under perioderna beräknas som genomsnittet av dagliga stängningskurser på London Metal Exchange under perioden, där priset på veckoslut och helgdagar tas från den senaste bankdagen. Antimonets genomsnittspris under perioden beräknas som genomsnittet av det dagliga genomsnittet av högsta och lägsta lagerpriser på Rotterdambörsen under perioden, där priset på veckoslut och helgdagar tas från den senaste bankdagen. Källan för Au- och Ag-priserna är www.transamine.com, och för Sb-priset www.metalbulletin.com.

Försäljning för kvartalet som slutade 30 september 2022:

• Under tredje kvartalet 2022 sålde bolaget totalt 22 273 uns guld och 557 ton antimon, vilket representerar totalt 26 551 uns guldekvivalent jämfört med 23 886 uns guld, 677 ton antimon och 87 396 uns silver under tredje kvartalet 2021, vilket representerar totalt 29 509 uns guldekvivalent.
  • Björkdal sålde 10 001 uns guld under tredje kvartalet 2022, jämfört med 11 297 uns guld under tredje kvartalet 2021.
  • Costerfield sålde 12 272 uns guld och 557 ton antimon under tredje kvartalet 2022, jämfört med 10 717 uns guld och 677 ton antimon under tredje kvartalet 2021.

Försäljning för de nio månader som slutade 30 september 2022:

• Bolaget sålde 67 845 uns guld och 1 832 ton antimon, vilket motsvarar totalt 81 612 uns guldekvivalent jämfört med 71 633 uns guld, 2 293 ton antimon och 177 420 uns silver under de första nio månaderna 2021, vilket motsvarar totalt 87 337 uns guldekvivalent.
  • Björkdal sålde 31 111 uns guld.
  • Costerfield sålde 36 734 uns guld och 1 832 ton antimon.

Tabell 2 – Försäljning för tredje kvartalet och nio månader av 2022 och 2021

MetalSourceThree months ended
Three months ended
Gold (oz)Björkdal10,00111,29731,11135,505
 Costerfield12,27210,71736,73432,528
 Cerro Bayo-1,872-3,600
 Total22,27323,88667,84571,633
Antimony (t)Costerfield5576771,8322,293
Silver (oz)Cerro Bayo-87,396-177,420
Average quarterly prices:
Gold US$/oz 1,7301,790
Antimony US$/t 13,28611,720
Total Gold Eq. (oz)1
 Björkdal10,00111,29731,11135,505
 Costerfield16,55015,15050,50145,721
 Cerro Bayo-3,062-6,111
 Total26,55129,50981,61287,337
  1. Kvartalsvis såld guldekvivalent (uns) beräknas genom att säljbar kvantitet av guld och antimon under perioden multipliceras med respektive genomsnittligt marknadspris för råvaran under perioden. Sedan adderas de två beloppen till ett ”totalvärde baserat på marknadspris” som sedan delas med guldets genomsnittliga marknadspris under perioden. Källan för Au- och Ag-priserna är www.transamine.com, och för Sb-priset www.metalbulletin.com. Priser under veckoslut och helgdagar är hämtade från närmaste föregående arbetsdag.

Mandalays uppdaterade prognos för produktionen 2022 och kapitalutgifter anges nedan tillsammans med de ursprungliga prognosbeloppen.

Tabell 3 – Reviderad prognos för helåret 2022

2022E
Björkdal
Gold produced (oz)42,000 – 45,000
Costerfield
Gold produced (oz)45,000 – 48,000
Antimony produced (t)2,500 – 3,000
Gold equivalent produced(2) (oz)64,000 – 70,000
Consolidated
Gold equivalent(2) produced (oz)106,000 – 115,000
Capital expenditures$41M – $45M
  1. Kontantkostnad och sammanlagd kostnad är mått som inte gäller för IFRS. Se ”Mått som inte gäller för IFRS” i slutet av pressmeddelandet
  2. Förmodade genomsnittliga metallpriser: 1 750 dollar/uns för guld, 13 000 dollar/ton för antimon
  3. Konsoliderade sammanlagda kostnader per uns guldekvivalent inkluderar bolagets omkostnader
  4. Reviderad prognos för 2022 utgår från förmodade valutakurser på: AUD/USD 0,69 och USD/SEK 10,26

Tabell 4 – Ursprunglig prognos för helåret 2022

Director, Business Valuations and IR

Kontakt:
647 260 1566 anknytning 1

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt bolag verksamt inom naturresurser, som har produktionstillgångar i Australien (Costerfield guld-antimongruva) och Sverige (Björkdalsgruvan). Bolaget fokuserar på ökad produktion och minskade kostnader för att generera signifikant positivt kassaflöde. Mandalay har åtagit sig att arbeta på ett säkert och hållbart sätt, samtidigt som bolaget utvecklar en hög nivå av samhälls- och medarbetarengagemang.

Mandalays uppdrag är att skapa värde för aktieinnehavare genom vinstgivande drift och fortsatt regionalt prospekteringsprogram i både Costerfield- och Björkdalsgruvan. För närvarande är bolagets huvudsakliga mål att fortsätta bryta den höghaltiga Youle-ådern i Costerfield, gå in på djupet i Shepherd-ådrorna, som båda kommer att fortsätta leverera höghaltig malm till bearbetningsanläggningen samt utvidga Youles mineralreserver. I Björkdal siktar bolaget på att under kommande år öka produktionen i Aurora-zonen och andra områden med högre halter för att maximera gruvans vinstmarginaler.

Framåtblickande uttalanden:

Detta nyhetsmeddelande innehåller ”framåtblickande uttalanden” enligt definitionen i gällande värdepapperslagar, inklusive uttalanden om bolagets förväntade produktion av guld och antimon samt kostnader för räkenskapsåret 2022. Läsarna varnas för att förlita sig på framåtblickande uttalanden. Faktiska resultat och händelseutvecklingen kan skilja sig väsentligt från vad som anges i dessa uttalanden, bland annat beroende på variationer i råvarupriser, allmänna marknadsförhållanden och ekonomiska förhållanden. De faktorer som anges ovan är inte avsedda att motsvara en uttömmande förteckning av de faktorer som kan påverka Mandalay. En beskrivning av ytterligare risker som kan leda till att faktiska resultat och händelseutvecklingen skiljer sig från vad som anges i framåtblickande uttalanden i detta nyhetsmeddelande finns under rubriken ”Riskfaktorer” i Mandalays årsinformationsblankett daterad den 31 mars 2022. En kopia finns att tillgå under Mandalays profil på www.sedar.com. Det kan dessutom inte garanteras att antagna resurser som upptäcks till följd av ytterligare borrningar någonsin kommer att uppgraderas till visade eller sannolika reserver. Mandalay har försökt identifiera viktiga faktorer som kan leda till att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från vad som beskrivs i dessa framåtblickande uttalanden, men det kan finnas andra faktorer som leder till att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, beräknat eller avsett. Det finns inga garantier för att framåtblickande uttalanden kommer att visa sig vara korrekta, eftersom faktiska resultat och framtida händelser kan skilja sig väsentligt från vad som förväntas vid tiden för sådana uttalanden. Följaktligen ska läsarna inte förlita sig på framåtblickande uttalanden.