Cortus har fått forskningsstöd för utvärdering av pyrolysolja via katalysisk vätebehandling

Cortus har fått beviljat stöd på 600 000 kronor för forskningsprojektet ”Teknisk och marknadsmässig utvärdering av produktion för stabiliserad pyrolysolja via katalytisk vätebehandling”. Detta inom ramen för Bioinnovation, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Projektet ska genomföras tillsammans med RISE, Preem och Topsoe och pågår under två år med start 1 november 2022.
Syftet med projektet är att vidareutveckla konceptet för integrerad produktion av pyrolysolja i WoodRoll®-processen, som provades under 2021 tillsammans med RISE och Topsoe, även det som en del av forskningsprogrammet Bioinnovation.

”Förnyelsebar pyrolysolja är en attraktiv produkt med stor marknadspotential för utbyte av fossila produkter i raffinaderier och kan vidareförädlas till exempelvis drivmedel eller kemikalier ”säger Håkan Sigfridsson, VD Cortus Energy.

”Proverna 2021 visade på en låg syrehalt i pyrolysoljan efter katalytisk hydrering. Det är en positiv egenskap som kan göra produkten mer prisvärd än alternativa processers produkter” säger Rolf Ljunggren, vVD och grundare Cortus Energy.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Sigfridsson, VD
www.cortus.se

Om Cortus Energy

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-teknologin som förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-teknologin kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transportapplikationer. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket gör att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestandan. Cortus Energy har idag två WoodRoll®-anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs under uppstart 2022. Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser

Cortus har fått forskningsstöd för utvärdering av pyrolysolja