Clean Motion, utfall teckningsoptioner serie TO1

Utfallet avseende av Clean Motion AB utgivna och fullt ut garanterade teckningsoptioner av serie TO1, med utnyttjandeperiod mellan 3 - 28 oktober 2022 innebär att 12 743 638 nya aktier emitteras till en kurs om 1,47 SEK/st., och att Clean Motion tillförs cirka 18,7 MSEK

I samband med den publika nyemissionen som Clean Motion genomförde i augusti-september 2021 utgav Clean Motion teckningsoptioner av serie TO1. Utfallet efter sista dag för nyttjande visar att 13 208 432 optioner nyttjades, motsvarande 6 604 216 aktier. De resterande aktier optionsserien omfattade, 6 139 422 st. kommer att tilldelas det garantikonsortium som tidigare förbundit sig att fullt ut täcka upp det som inte utnyttjas av optionsinnehavarna genom en riktad emission enligt bemyndigande från den extra bolagsstämman den 18 oktober 2022.

Göran Folkesson, VD säger i en kommentar; ”Det tillförda kapitalet innebär att vi nu kan fullfölja vår plan med fordonet EVIG med typgodkännande, produktionsstart och uppskalning av produktionen. Europa står inför stora utmaningar, med skenande inflation och energikris, samtidigt som den gröna omställningstakten måste öka. Som jag ser det är EVIG en av få produkter som är såväl grönare som billigare än befintliga alternativ. Mitt nästa mål är att nå lönsamhet under nästa år.”

Beträffande utfallet av optionsprogrammet kommenterar Göran vidare; ”Ett optionsprogram innebär ju alltid en risk för företaget. Att vi därför kunde skaffa en garanti för utfallet har skapat en stabilitet för vår organisation och gör att vi kunnat planera långsiktigt. Dessutom utgör en klar majoritet av garantikonsortiet långsiktiga ägare ledda av The Techno Creatives, vilket gör att säljtrycket efter genomförd emission kommer att vara betydligt lägre än normalt.”

Efter att tillkommande aktier registrerats vid Bolagsverket kommer antalet aktier i Bolaget att uppgå till 63 449 435 stycken, samt aktiekapitalet uppgå till 31 724 717,50 SEK.

G&W Fondkommission har bistått som finansiell rådgivare för transaktionen.

Lerum 2022-11-02

Emissionsinstitut för lösen av TO1:
Hagberg & Aneborn Fondkommission
Email: info@hagberganeborn.se

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Folkesson VD
Clean Motion AB
Tel: +46 735 320 273
Email: goran.folkesson@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar.

Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08- 503 000 50.

För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se.