Keyron melantik Ketua Pegawai Eksekutif baharu

Carl D Francis menerajui kumpulan medtech yang memfokuskan pada pembalikan diabetes, NASH dan obesiti


LONDON, Feb. 08, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Hari ini Keyron, kumpulan teknologi perubatan yang menumpukan pada membalikkan diabetes jenis 2, steatohepatitis bukan alkohol (NASH) dan obesiti melalui platform peranti perubatan yang inovatif, mengumumkan pelantikan Carl D Francis sebagai Ketua Pegawai Eksekutif.

“Peningkatan berterusan dalam obesiti, diabetes dan semua bentuk penyakit hati berlemak adalah salah satu cabaran kesihatan terbesar yang dihadapi dunia hari ini. Boleh dikatakan berbilion orang terjejas dan jumlahnya terus meningkat dengan cepat,” kata Francis. “Teknologi Keyron telah membawa perubahan yang sepenuhnya. Rawatan yang inovatif, bukan pembedahan, dihantar melalui endoskopik, boleh diterbalikkan sepenuhnya sebagai alternatif kepada pembedahan bariatrik yang drastik adalah sama menariknya. Saya amat berbangga dan berbesar hati menjadi sebahagian daripada Keyron.”

Persatuan Diabetes Amerika menyatakan bahawa hari ini, 37 juta rakyat Amerika menghidap diabetes dan 96 juta lagi mengalami pra-diabetes. Hubungan antara obesiti dan diabetes sudah mantap dan menurut ramalan Persekutuan Obesiti Dunia dalam Atlas 2022 yang dikeluarkan baru-baru ini, 67% wanita dan 51% lelaki di Amerika akan mengalami obesiti (BMI ≥ 30) menjelang 2030.

Teknologi Keyron yang dipatenkan direka bentuk untuk menjadi prosedur endoskopik sepenuhnya untuk pesakit luar yang memberikan manfaat metabolik yang sama atau lebih besar berbanding pembedahan pintasan gastrik, termasuk pembalikan diabetes jenis 2 dan obesiti, serta NASH dan fibrosis hati.

Berikutan kajian tikus yang berjaya pada 2019 dan kajian babi pada 2022, percubaan pertama Keyron terhadap manusia dirancang akan bermula pada awal 2024. Keyron menyasarkan untuk mencapai kelulusan FDA menjelang 2028 dan pelancaran AS dirancang sebagai pasaran sasaran pertama. Syarikat itu kini membuat rancangan untuk mengumpul pusingan pembiayaan Siri A $15m.

Dr Giorgio Castagneto Gissey, Pengerusi Keyron, berkata, “Kami sangat gembira kerana Carl akan menerajui Keyron ketika kami memasuki tahap kritikal pembangunan kami ini. Carl membawa tenaga, tumpuan dan pengalaman kepimpinan kanan untuk memastikan kita merealisasikan potensi penuh kita. Keyron sentiasa mempunyai ahli lembaga terkemuka dunia dan penasihat perubatan berprofil tinggi dan kami terus membawa masuk orang yang luar biasa. Kami benar-benar gembira kerana dapat menarik perhatian Carl.”

Francis sebelum ini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan teknologi nano P2i yang berjaya. Sepanjang tempoh perkhidmatannya, kumpulan itu berkembang daripada segelintir pekerja kepada kepimpinan global dalam ruang salutan nano berfungsi. Baru-baru ini, beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan medtech Eyoto yang berpangkalan di UK, yang khusus dalam teknologi canggih industri optik dan oftalmik. Beliau memulakan kerjayanya sebagai CPA AS, merupakan ahli Mensa dan mempunyai BSc dari Universiti Cincinnati.

HUBUNGI

Untuk maklumat lanjut sila hubungi:

MENGENAI KEYRON

Keyron ialah syarikat peranti perubatan dan platform teknologi peringkat praklinikal berpangkalan di UK yang bermatlamat untuk memberikan rawatan penyakit metabolik yang sangat berkesan. ForePass™ yang dipatenkan oleh Keyron ialah peranti perubatan inovatif yang direka untuk membalikkan diabetes jenis-2 dengan selamat, serta NASH dan obesiti. Syarikat itu telah menunjukkan pembalikan penuh rintangan insulin dalam kajian haiwan dan baru-baru ini menerbitkan hasilnya dalam The Lancet EBioMedicine. Keyron mempunyai ujian klinikal yang akan datang di Amerika Selatan dan berhasrat untuk menjalankan ujian klinikal selanjutnya di AS. Para pengasas, pengarah, penasihat dan pelaburnya termasuk beberapa profesor dan KOL yang paling terkenal dan disebut di seluruh dunia dalam ruang penyakit metabolik. Syarikat itu disokong oleh pelbagai pelabur institusi yang berpangkalan di Amerika Syarikat dan EMEA.