SVOP AB i Trollhättan blir produktionspartner för EVIG

Clean Motion har tecknat avtal med SVOP AB i Trollhättan som produktionspartner för solcellsdrivna last-mile fordonet EVIG. Tack vare samarbetet kan produktionen skalas upp snabbare samtidigt flexibiliteten ökar.

Göran Folkesson, VD på Clean Motion, säger: "Tack vare samarbetet med SVOP har vi fått en pålitlig produktionspartner med den kompetens och de resurser som krävs för att kunna starta produktionen på bästa sätt. Materialhemtagning för produktionsstart pågår för fullt parallellt med arbetet för europeiskt typgodkännande. Ännu återstår ett antal steg i typgodkännandeprocessen men vi räknar med att alla prov skall vara avslutade under april. Byggnationen kommer att börja parallellt under mars månad."

David Wahlgren, VD på SVOP, säger: "Vi på SVOP är stolta över att vara en del av det här spännande projektet och ser fram emot att visa världen vad vi kan göra tillsammans med Clean Motion. EVIG är verkligen ett fordon för framtiden.”

Jonsered, 2023-03-03

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Folkesson VD
Clean Motion AB
Tel: +46 735 320 273
Email: goran.folkesson@cleanmotion.se

Om SVOP AB
SVOP AB är ett av Sveriges största företag inom specialbyggnationer till Sveriges utrycknings-myndigheter. SVOP AB bygger och utrustar fordon till Polis, Räddningstjänst, Tull, Sjukvård och vaktbolag.

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar.

Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission.

För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se.