LEHDISTÖTIEDOTE: SSH lanseeraa uuden Tectia-version, joka tarjoaa kvanttiturvallista viestintää Yhdysvaltain liittovaltion hallitukselle

Helsinki, Suomi - 16. maaliskuuta 2022 - Yhdysvaltain liittovaltion hallitus on osoittanut merkittävää kiinnostusta kvanttitietokoneita kestävää salausta kohtaan vuoden 2022 aikana, muun muassa säätämällä Quantum Cybersecurity Preparedness Act –lain. Tässä laissa säädetään, että kaiken sähköisen viestinnän on oltava kvanttilaskennan kestävää (Quantum-Safe) siirtymäajan jälkeen. Liittovaltion hallitus on tunnetusti toiminut keskeisenä suunnannäyttäjänä kyberturvallisuustoimenpiteiden saralla, ja se näyttää esimerkkiä muille julkisen sektorin toimijoille ja yksityisille yrityksille.

Tectia, SSH-protokollan alkuperäinen ja ensimmäinen kaupallinen toteutus, seuraa tuotepäivityksissään tarkasti näitä kehittyviä kyberturvallisuusstandardeja. Uusin Tectia-versio 6.6.2 on suunniteltu erityisesti Yhdysvaltain liittovaltion viranomaisille ja niiden kanssa yhteistyötä tekeville yrityksille. Tectia täyttää liittovaltion viranomaisten korkeat laatuvaatimukset, FIPS-tilan ollessa valinnainen jo ratkaisun aiemmissa versioissa.

Vahva standardien noudattaminen
FIPS on salausalgoritmeja koskeva standardi, joka on pakollinen kaikille Yhdysvaltain valtion virastoille. Vaikka FIPS-standardin nykyisessä versiossa ei määritellä kvanttilaskennan kestäviä algoritmejä, Tectian toteutuksessa yhdistetään FIPS-standardin mukainen algoritmi Yhdysvaltain kauppaministeriön kansallisen standardointi- ja teknologiainstituutti NIST:n hyväksymään Quantum-Safe-algoritmiin. Tällöin syntyy hybridiratkaisu, joka on sekä FIPS-standardin mukainen että kvanttilaskennan kestävä.

"Yhdysvallat on Tectia-ratkaisujemme tärkein markkina-alue", sanoo SSH:n toimitusjohtaja, tohtori Teemu Tunkelo. "Koska liittovaltion hallitus on Quantum-Safe -ratkaisujen johtava suunnannäyttäjä, se tulee olemaan Tectia Quantum-Safe -ratkaisun keskeisin markkina-alueemme. Post-kvanttikryptografian kehitystiimimme on yksi Euroopan vahvimmista tällä hetkellä." Tunkelo toteaa lopuksi.

Lisätietoa Tectia Quantum-Safe -versiosta: Secure File Transfer, Remote Access & Tunneling Software Tectia | SSH
Tarkemmin Tectia-tuotteista: Tectia® SSH Client/Server

Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä:

Teemu Tunkelo, toimitusjohtaja, SSH
puh. +358 40 5499605, sähköposti Teemu.Tunkelo@ssh.com

Jussi Rautio, Tectian tuotepäällikkö, SSH
sähköposti Jussi.Rautio@ssh.com

Jakelu:
www.ssh.com

SSH lyhyesti
SSH auttaa yrityksiä turvamaan niiden liiketoiminnan kannalta kriittiset digitaaliset resurssit, kun ne ovat levossa, liikkeessä ja käytössä. Meillä on maailmanlaajuisesti yli 5000 asiakasta, joihin kuuluu 40 % Fortune 500 -listan yrityksistä sekä suuria organisaatioita rahoituksen, valtionhallinnon, jälleenmyynnin ja teollisuuden toimialoilta. Autamme asiakkaitamme turvaamaan heidän liiketoimintansa hybridin pilven, hajautetun IT:n ja teollisuusautomaation aikakaudella. Zero Trust -pohjaiset ratkaisumme tarjoavat turvallista sähköistä viestintää ja suojatun pääsyn sekä palvelimiin että palvelimien välillä. Asiantuntijamme Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa toimivat yhteistyössä maailmanlaajuisen kumppaniverkostomme kanssa ja takaavat asiakasprojektien onnistumisen. Yrityksen osakkeet (SSH1V) on listattu Helsingin pörssissä. www.ssh.com.