Gunilla Bergströms originalbilder till Alfons Åberg i ny färgstark utställning

Uppsala, March 22, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Illustration av Gunilla Bergström. Detalj av omslaget till boken Bara knyt, Alfons! (1988) med text om utställning på Bror Hjorths Hus.

Gunilla Bergström - Originalillustrationer (1 april - 6 juni 2023). Bror Hjorths Hus, Uppsala. © Bok-Makaren AB Bild: Gunilla Bergström

Gunilla Bergström (1942–2021) har skapat en av Sveriges mest älskade bilderbokskaraktärer: Alfons Åberg. Bror Hjorths Hus i Uppsala visar en utställning med originalillustrationer från sex av hennes totalt tjugosex Alfonsböcker. Bilderna visas i en lekfullt gestaltad och färgstark utställningsmiljö. Utställningen pågår 1 april - 6 juni 2023.

PRESSVISNING: torsdag 30 mars kl 9-15.

I sina böcker hade Gunilla Bergström en förmåga att skapa dramatik i vardagliga sitautioner. Många kan känna igen sig i böckernas handling, över både tids- och kulturgränser. Den första boken kom ut 1972 och berättelserna om Alfons Åberg finns översatta till över fyrtio språk.

Bilden var minst lika viktig som texten för  Gunilla Bergström, och det är ofta bilderna som för berättelsen framåt. Kompostitionen, färgerna och figurernas kroppsspråk leder blicken runt i bilden. Originalillustrationerna är uppbyggda av kollage i flera lager. Underst finns former som är klippta ur färgad plast eller bilder från böcker och tidskrifter. Överst ligger en genomskinlig plastfilm där de svarta konturlinjerna är tecknade. Detta gör att upplevelsen av originalen blir annorlunda jämfört med det tryckta bilderna i böckerna.

Utställningen är producerad av Bror Hjorths Hus med lån från Nordiska Akvarellmuseet och hjälp från Bok-Makaren AB, som förvaltar rättigheterna till Gunilla Bergströms verk och berättelserna om Alfons Åberg.

PRESSVISNING:
Du är välkommen på förhandsvisning av utställningen torsdag 30 mars kl 9-15.
Avtala tid med: Maria Malmberg Wallin, utställningskommissarie, 018-567031 eller maria@brorhjorthshus.se

PRESSBILDER:
Pressmaterial hittar du på press.brorhjorthshus.se
Frågor eller önskemål? Kontakta mattias@brorhjorthshus.se

INVIGNING:
Utställningen invigs lör 1 apr kl 14. Den invigs av Sofia Torell, systerdotter till Gunilla Bergström och styrelseledamot i Bok-Makaren AB, som förvaltar rättigheterna till Gunilla Bergströms verk och berättelserna om Alfons Åberg. Tomas Järliden, museichef, hälsar välkommen.

FÖREDRAG:
Onsdag 26 april kl 19.00. Annika Gunnarsson, konstvetare som disputerat med en avhandling om Gunilla Bergströms bilder, berättar om bilderbokskonstnärens illustrationer.

ÖPPETTIDER:
Torsdag-söndag kl 12-16.
Alla påsk- coh helgdagar kl 12-16.
Kvällsöppet: 13 april och 11 maj kl 18-20.
Stängt 30/4.

About Press - Bror Hjorts Hus
Bror Hjorths Hus är ett konstnärsmuseum i Uppsala inrymt i Bror Hjorths tidigare bostad och ateljé. Förutom Bror Hjorths konst, visas utställningar med andra konstnärer i en tillbyggd konsthall. Museet har också en museibutik och kafédel. Oavsett om du kommer för att se Bror Hjorths konst, någon av de tillfälliga utställningarna i konsthallen, delta i konstskola eller lyssna på ett föredrag eller konsert hoppas vi att du lämnar huset med en känsla av att du upplevt något utöver det vanliga. Bror Hjorth (1894-1968) räknas som en av de stora modernisterna i svensk konst, lika mycket målare som skulptör och dessutom en skicklig tecknare. Hans konst är en hyllning till kärleken, musiken och livet. Med sina många målningar, skulpturer, reliefer och teckningar ger museet en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Marknadsförare/Intendent
Mattias Enström