Keskisuomalainen Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen 2023 ja hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset

Keskisuomalainen Oyj, pörssitiedote, 26.4.2023 klo 15.45

Keskisuomalainen Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 26.4.2023 Jyväskylässä. Yhtiökokous vahvisti yhtiön tilikauden 2022 tilinpäätöksen sekä päätti, että tilikaudelta 2022 maksetaan osinkoa 1,00 euroa osaketta kohden, lisäksi yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään yleishyödyllisistä lahjoituksista. Yhtiökokous myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2022 sekä hyväksyi toimielinten palkitsemisraportin. Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenten kuukausipalkkioita korotetaan ja kokouspalkkiot pidetään ennallaan. Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenmäärä pidetään ennallaan seitsemässä jäsenessä sekä valitsi hallitukseen uudelleen erovuoroiset jäsenet Jaakko Kurikan ja Riitta Vesterinen-Virtasen. Yhtiökokous päätti tilintarkastajan palkkiosta ja valitsi yhtiön tilintarkastajaksi tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy:n. Yhtiökokous päätti yhtiöjärjestyksen kohdan 5 kappaleen 3 muuttamisesta ja lisäksi yhtiökokous päätti, että yhtiöjärjestyksen kohtaan 11 lisätään toinen ja kolmas kappale. Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään omien osakkeiden hankinnasta sekä päättämään osakeanneista luovuttamalla omia osakkeita tai antamalla uusia osakkeita. Hallitus järjestäytyi ja valitsi hallituksen puheenjohtajaksi Leena Hautsalon ja hallituksen varapuheenjohtajaksi Jaakko Kurikan. Hallituksen palkitsemisvaliokuntaan kuuluvat hallituksen puheenjohtaja Leena Hautsalo ja hallituksen varapuheenjohtaja Jaakko Kurikka.

Keskisuomalainen Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin keskiviikkona 26.4.2023 Jyväskylän Paviljongissa osoitteessa Lutakonaukio 12, 40100 Jyväskylä. Oikeus osallistua yhtiökokoukseen oli osakkeenomistajalla, joka yhtiökokouksen täsmäytyspäivänä 14.4.2023 oli rekisteröity Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon ja ilmoittautunut yhtiökokoukseen 17.4.2023 klo 14.00 mennessä. Hallintarekisteröityjen osakkeiden omistajalla oli oikeus osallistua yhtiökokoukseen niiden osakkeiden nojalla, joiden perusteella hänellä olisi ollut oikeus olla merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään osakasluetteloon yhtiökokouksen täsmäytyspäivänä 14.4.2023. Osallistuminen edellytti lisäksi, että hallintarekisteröityjen osakkeiden osakkeenomistaja oli näiden osakkeiden nojalla tilapäisesti merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään osakasluetteloon 21.4.2023 klo 10.00 mennessä. Osakkeenomistaja sai osallistua yhtiökokoukseen ja käyttää siellä oikeuksiaan asiamiehen välityksellä.

Yhtiökokouksessa läsnä olevalla osakkeenomistajalla oli yhtiökokouksessa osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:n mukainen kyselyoikeus kokouksessa käsiteltävistä asioista. Osakkeenomistaja oli voinut esittää osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:ssä tarkoitettuja kysymyksiä kokouksessa käsiteltävistä asioista 19.4.2023 asti yhtiölle myös ennakkoon kokouskutsun ja yhtiön muun ohjeistuksen mukaisesti.

Yhtiökokouksessa oli edustettuna 148 osakkeenomistajaa, jotka edustivat 1 266 245 A-osaketta ja ääntä sekä 1 841 983 K-osaketta ja 36 839 660 ääntä, eli yhteensä 38 105 905 ääntä.

Tilikauden 2022 tilinpäätös

Yhtiökokous päätti vahvistaa yhtiön tilikauden 2022 tilinpäätöksen.

Osingonmaksu

Yhtiökokous päätti, että tilikaudelta 2022 maksetaan osinkoa 1,00 euroa osaketta kohden. Osinko, suuruudeltaan 1,00 euroa, maksetaan osakkeenomistajalle, joka osingon täsmäytyspäivänä 28.4.2023 on merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osingon maksupäivä on 8.5.2023.

Vastuuvapaus hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle

Yhtiökokous päätti myöntää vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2022.

Toimielinten palkitsemisraportti

Yhtiökokous päätti hyväksyä toimielinten palkitsemisraportin vuodelta 2022. Päätös on neuvoa-antava.

Hallituksen jäsenten palkkiot

Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenten kuukausipalkkioita korotetaan ja kokouspalkkiot pidetään ennallaan. Hallituksen jäsenten kuukausipalkkiot ovat seuraavat: hallituksen puheenjohtaja 3 850,00 euroa, hallituksen varapuheenjohtaja 2 090,00 euroa ja hallituksen jäsenet 1 925,00 euroa. Hallituksen jäsenten kokouspalkkiot ovat seuraavat: hallituksen puheenjohtaja 600,00 euroa, hallituksen varapuheenjohtaja 500,00 euroa ja hallituksen jäsenet 500,00 euroa kokoukselta. Yhtiöön päätoimisessa työ- tai toimisuhteessa oleville henkilöille ei makseta palkkiota hallituksen jäsenyydestä.

Hallituksen jäsenten lukumäärä

Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenmäärä pidetään ennallaan ja vahvisti hallituksen jäsenten lukumääräksi seitsemän (7) jäsentä.

Hallituksen jäsenet

Yhtiökokous päätti valita hallitukseen uudelleen erovuoroiset jäsenet Jaakko Kurikan ja Riitta Vesterinen-Virtasen. Hallituksen jäseninä jatkavat Pekka Haltia, Leena Hautsalo, Vesa-Pekka Kangaskorpi, Kalle Kautto ja Mikko Paananen.

Tilintarkastajan palkkiot

Yhtiökokous päätti, että tilintarkastajan palkkio maksetaan yhtiön hyväksymän laskun mukaan.

Tilintarkastaja

Yhtiökokous päätti valita yhtiön tilintarkastajaksi yhtiöjärjestyksen mukaiselle toimikaudelle yhtiön nykyisen tilintarkastajan, tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy:n, päävastuullisena tilintarkastajana KHT Miikka Hietala.

Yhtiöjärjestys

Yhtiökokous päätti yhtiöjärjestyksen muuttamisesta. Yhtiökokous päätti, että yhtiöjärjestyksen kohdan 5 kappaletta 3 muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Hallituksen jäseneksi ei voida valita henkilöä, joka on täyttänyt 68 vuotta.”
Yhtiökokous päätti lisäksi, että yhtiöjärjestyksen kohtaan 11 lisätään toinen ja kolmas kappale kuulumaan seuraavasti:
”Hallitus voi päättää, että yhtiökokous järjestetään ilman kokouspaikkaa siten, että osakkeenomistajat käyttävät päätösvaltaansa kokouksen aikana täysimääräisesti ja ajantasaisesti tietoliikenneyhteyden ja teknisen apuvälineen avulla.
Hallitus voi päättää, että yhtiökokoukseen saa osallistua myös siten, että osakkeenomistaja käyttää päätösvaltaansa kokouksen aikana täysimääräisesti tietoliikenneyhteyden ja teknisen apuvälineen avulla.”

Omien osakkeiden hankinta

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään omien osakkeiden hankinnasta niin, että A-sarjan osakkeita voidaan hankkia enintään 1 000 000 kappaletta ja K-sarjan osakkeita enintään 1 000 000 kappaletta, kuitenkin yhteensä enintään 1 000 000 osaketta, yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutus käsittää omien osakkeiden hankkimisen hallituksen päätöksen mukaisesti myös muutoin kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa eli suunnattuna hankintana laissa säädetyin ehdoin. Sekä K-sarjan että A-sarjan osakkeet hankitaan hallituksen päättämin ehdoin vastikkeen vähimmäismäärän ollen 10,00 euroa osakkeelta ja vastikkeen enimmäismäärän ollen 18,00 euroa osakkeelta. A-sarjan osakkeet hankitaan pääsääntöisesti NASDAQ OMX Helsinki Oy:n (”Pörssi”) järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä, jolloin osakkeet hankitaan ja maksetaan Pörssin ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen mukaisesti. Hallitus voi valtuutuksen perusteella päättää omien osakkeiden hankkimisesta vain yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Valtuutusta tarvitaan yhtiön kasvustrategian tukemiseksi ja käytettäväksi yhtiön mahdollisesti tekemissä yrityshankinnoissa tai muissa järjestelyissä. Lisäksi osakkeita saadaan antaa yhtiön nykyisille osakkeenomistajille tai käyttää yhtiön omistajien omistusarvon kasvattamiseksi mitätöimällä osakkeita hankinnan jälkeen tai A-sarjan osakkeiden likviditeetin parantamiseksi muuntamalla hankitut K-sarjan osakkeet A-sarjan osakkeiksi ja myymällä ne julkisessa kaupankäynnissä tai käytettäväksi henkilöstön kannustusjärjestelmissä. Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista omien osakkeiden hankinnan ehdoista. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 31.5.2024 saakka.

Osakeannit luovuttamalla omia osakkeita tai antamalla uusia osakkeita

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään uusien A-sarjan osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien A-sarjan osakkeiden luovuttamisesta joko maksua vastaan tai maksutta siten, että valtuutuksen perusteella annettavien ja/tai luovutettavien A-sarjan osakkeiden määrä on yhteensä enintään 1 000 000 osaketta. Valtuutus sisältää oikeuden antaa osakkeita suunnatusti, osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen laissa säädetyin edellytyksin. Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista osakeannin ehdoista. Valtuutusta käytetään yhtiön kasvustrategian tukemiseksi yhtiön mahdollisesti tekemissä yrityshankinnoissa tai muissa järjestelyissä. Lisäksi osakkeita saadaan antaa yhtiön nykyisille osakkeenomistajille, myydä julkisessa kaupankäynnissä tai käyttää henkilöstön kannustusjärjestelmissä. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 31.5.2024 saakka.

Yleishyödylliset lahjoitukset

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään yleishyödyllisistä lahjoituksista, joihin varataan 50 000,00 euroa.

Yhtiökokouksen pöytäkirja

Yhtiökokouksen pöytäkirja on saatavilla 10.5.2023 mennessä yhtiön verkkosivuilla www.keskisuomalainen.com.

Hallituksen järjestäytyminen ja palkitsemisvaliokunta

Keskisuomalainen Oyj:n hallitus järjestäytyi 26.4.2023 yhtiökokouksen jälkeen pitämässään kokouksessa ja päätti valita hallituksen puheenjohtajaksi Leena Hautsalon ja hallituksen varapuheenjohtajaksi Jaakko Kurikan. Hallituksen palkitsemisvaliokuntaan kuuluvat hallituksen puheenjohtaja Leena Hautsalo ja hallituksen varapuheenjohtaja Jaakko Kurikka.

Lisätietoja: Vesa-Pekka Kangaskorpi, toimitusjohtaja, Keskisuomalainen Oyj, p. 050 688 33

KESKISUOMALAINEN OYJ

Vesa-Pekka Kangaskorpi