NorthX Biologics, ledande nordisk biofarmaceutisk tillverkare och innovationshubb, förvärvar avancerad tillverkningsenhet för kliniska prövningar från Valneva

MATFORS, Sverige, July 03, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- NorthX Biologics ('NorthX'), en nordisk innovationshubb och ledande inom processutveckling och tillverkning av avancerade biologiska läkemedel, CGT (cell- och genterapier) och vacciner, meddelar idag det framgångsrika förvärvet av Valneva Sveriges tillverkningsenhet för kliniskt prövningsmaterial. Detta förvärv möjliggör ökad produktionskapacitet och bräddar tjänsteutbudet inom nya områden.

Förvärvet innefattar en multifunktionell anläggning, strategiskt placerad i närhet till Stockholms life science-kluster och i nära anslutning till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. De 30 medarbetare som för närvarande driver anläggningen kommer ansluta sig till NorthX. Verksamheten har en lång historia med gedigen erfarenhet. Med expertis inom bland annat mammaliecellodling samt, virus och virala vektorer kompletterar anläggningen NorthX befintliga verksamhet inom avancerad mikrobiell tillverkning av proteiner och plasmid-DNA. Den förvärvade enheten har spetskompetens inom process och analysutveckling, uppskalning, GMP-produktion, och kan arbeta med organismer med skyddsnivå (BSL) 2/2+ och BSL 3. Med denna expansion utökar NorthX sin kapacitet och erbjuder kompletta tjänster till ett bredare utbud av kunder både nationellt och globalt.

Janet Hoogstraate, tidigare VD för Valneva Sverige, kommer att ansluta till NorthX: "Jag är mycket stolt när jag blickar tillbaka på vad vi har uppnått inom enheten under de senaste åren och ser mycket fram emot att bygga vidare på NorthX starka position som en ledande tillverkare av avancerade biologiska terapier i norra Europa".

Helena Strigård, VD för NorthX: "Vi är mycket glada över att tillsammans med våra nya kollegor i Stockholm kunna erbjuda framtidens patienter nya innovativa behandlingar".

Thomas Eldered, styrelseordförande i NorthX, kommenterade: "Detta strategiska steg markerar en viktig milstolpe i vår tillväxtresa och stärker NorthX som Sveriges innovationshubb. Vi kan nu arbeta med ATMPer och avancerade biologiska läkemedel, inklusive processutveckling och tillverkning, för kliniska prövningar och kommersiell produktion".

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Helena Strigård
VD, NorthX Biologics
E-post: helena.strigard@nxbio.com

Janet Hoogstraate
f.d. VD, Valneva Sverige
E-post: janet.hoogstraate@valneva.com

OM NORTHX BIOLOGICS

NorthX Biologics utvecklar och tillverkar avancerade biologiska läkemedel och har över 30 års erfarenhet av GMP-produktion. Bolaget tillhandahåller tjänster inom processutveckling och GMP-tillverkning med expertis inom plasmid-DNA, mRNA, proteiner, cellterapi och andra avancerade biologiska läkemedel. Teamet har sitt huvudkontor i hjärtat av Sverige och arbetar med ett antal internationella kunder. 2021 erkändes NorthX som en nationell innovationshubb för GMP-tillverkning av avancerade läkemedel och vacciner av Sveriges regering och innovationsmyndigheten Vinnova. NorthX har ambitionen att bli en ledande tillverkare av cell- och genterapier och en stark partner för innovativa läkemedelsföretag. För mer information se www.nxbio.com.