DELÅRSRAPPORT 2. KVT. 2023 - FORVENTNING HÆVET

SELSKABSMEDDELELSE NR. 28/2023

• Resultat for 2. kvartal bedre end forventet
  • Resultat lavere end 2. kvartal 2022 på grund af midlertidigt løft af Channels resultat i 2. kvartal 2022
  • Logistik-akkvisitioner leverer som forventet
  • EBITDA-forventning hævet til DKK 4,8-5,2 mia. (DKK 4,5-5,0 mia.) 14. august 2023

2. KVT. 2023

• EBITDA 5% ned til DKK 1,4 mia.
  • Justeret frit cash flow DKK 601 mio.
  • Netto-rentebærende gæld sænket 4% fra 1. kvartal 2023
  • CO2-udledning 8% lavere pr. GT sømil

FORVENTNING 2023

• EBITDA hævet til DKK 4,8-5,2 mia.
  • Omsætning på samme niveau
    som 2022
  • Investeringer på 1,6 mia.

“Vi har hævet vores forventninger efter en fortsat solid udvikling for vores aktiviteter i 2. kvartal, og trods modvind i nogle regioner opnåede vi et resultat, der var bedre end forventet,” siger Torben Carlsen, CEO.

NØGLETAL

20232022 2022-232021-22 2022
DKK mio.2. kvt.2. kvt. % LTM*LTM* % Hele året

Omsætning6.9427.170-327.14823.1021826.873
EBITDA 1.404 1.474 -5 5.090 3.987 28 4.974
EBITA765874-132.6581.841442.603
EBIT718841-152.5001.722452.468
Resultat før skat 560 760 -26 2.020 1.459 38 2.139
*Sidste tolv måneder

Omsætningen i 2. kvartal på DKK 6,9 mia. var 3,2% lavere end i 2022, men steg 2,5% justeret for bunkertillæg, drevet af højere passager- og logistikomsætning. Fragtfærgeomsætningen var lavere end sidste år, da lavere mængder delvist blev opvejet af højere rater.

EBITDA i 2. kvartal faldt 5% til DKK 1.404 mio. EBITDA for fragtfærger på DKK 754 mio. var 20% lavere end sidste år, da indtjeningen i 2. kvartal 2022 blev løftet af et midlertidigt højt resultat for Channel og usædvanligt høje olieprisspændsniveauer, som nu er normaliseret. Desuden var fragtmængderne i 2. kvartal 2023 lavere end sidste år. EBITDA for passagerområdet steg i 2. kvartal 28% til DKK 350 mio. som følge af bedre resultater på tværs af rutenettet. EBITDA for logistik steg 26% til DKK 345 mio. drevet af virksomhedskøb.

I første halvår steg omsætningen 2% til DKK 13,3 mia. i forhold til samme periode sidste år og EBITDA steg 5% til DKK 2.413 mio. EBITDA var DKK 5.090 mio. for de seneste 12 måneder (LTM, 2022-23).

Det justerede frie cash flow for 2. kvt. var DKK 601 mio. og var DKK 1.455 mio. for de seneste 12 måneder (LTM). Netto-rentebærende gæld (NIBD) blev reduceret med 4% fra 1. kvartal 2023 på baggrund af det positive cash flow.

Outlook 2023
EBITDA-forventningen hæves til DKK 4,8-5,2 mia. (tidligere DKK 4,5-5,0 mia.) efter et bedre end forventet resultat i 1. halvår. Omsætningen forventes samlet set stadig at forblive på samme niveau som 2022. Forventningerne er uddybet på side 9 i den engelske udgave af rapporten.

Se delårsrapporten for 2. kvt 2023 her:

15. august 2023. Telekonference i dag kl. 10.00 CET

Registrer før mødet via dette link. Adgangskode sendes efter registrering. Følg live-streaming af mødet via dette link.

Torben Carlsen, CEO +45 33 42 32 01
Karina Deacon, CFO +45 33 42 33 42
Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59
Christina Bruun Madsen, Media +45 51 71 42 88

Om DFDS
Vi driver et transportnetværk i og omkring Europa med en omsætning på DKK 27 mia. og 12.800 heltidsansatte.

Vi transporterer varer i trailere med færge, vej og jernbane, og tilbyder desuden relaterede logistikløsninger.

Vi transporterer også passagerer i bil og til fods med færger – på korte ruter og på ruter med overnatning.

DFDS blev grundlagt i 1866, har hovedkontor og er børsnoteret i København.

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act

DFDS_NR_28_15_08_2023_2_KVARTAL_RAPPORT DFDS_NO_28_15_08_2023_Q2_REPORT