NorthX Biologics välkomnar Dr Janet Hoogstraate som ny VD efter sammanslagningen med Valnevas tillverkningsenhet för kliniska prövningar

MATFORS, Sverige, Aug. 23, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- NorthX Biologics AB, ('NorthX'), en ledande nordisk utvecklings- och tillverkningsorganisation med fokus på avancerade biologiska läkemedel, CGT (cell- och genterapi) och vacciner, meddelar idag att man har utsett Dr Janet Hoogstraate till ny verkställande direktör med omedelbar verkan. Utnämningen följer företagets strategiska sammanslagning med Valneva Swedens Clinical Trial Manufacturing Unit som tillkännagavs den 3 juli 2023

Janet Hoogstraate är en framstående ledare inom den biofarmaceutiska sektorn och har en doktorsexamen i biofarmaceutisk vetenskap från universitetet i Leiden i Nederländerna. Hon har forskat vid Utah University och Iowa University i USA och har sedan 1995 arbetat inom läkemedelsindustrin med forskning och alla utvecklingsfaser samt i lokala och globala ledarpositioner med fullt budgetansvar. Hennes akademiska meriter matchas av hennes strategiska affärsinsikter, som understryks av hennes Executive MBA från Hult International Business School. Innan Dr Hoogstraate började på NorthX var hon VD för Valneva Sweden, ett helintegrerat vaccinföretag, där hon ledde omfattande tillväxt- och investeringsinitiativ.

"Vi är mycket glada över att kunna bjuda in Janet till ledningen i NorthX", säger styrelseordförande Thomas Eldered. "Hennes djupa förståelse för branschen och imponerande meriter från Valneva kommer att vara ovärderliga för att driva utvecklingen av NorthX. Hon kommer också att bidra till att integrera de två mycket kompetenta teamen inom utveckling och produktion av cell- och genterapi".

Janet Hoogstraate efterträder Helena Strigård, den tidigare VD:n, som på kort tid navigerade NorthX genom flera viktiga milstolpar, inklusive global marknadsföring av NorthX tjänster och den nyligen genomförda fusionen. Som ett erkännande av hennes ovärderliga bidrag kommer Helena att övergå till en senior rådgivande roll och stödja Janet genom denna avgörande fas innan hon tar sig an ett nytt ledaruppdrag på annat håll.

Helena Strigård kommenterade: "Att leda NorthX har varit en otrolig upplevelse och det är med blandade känslor jag lämnar över. Jag är nöjd med de framsteg vi har gjort och är lika övertygad om att det nya ledarskapet kommer att ta NorthX till ännu större framgångar".

Janet Hoogstraate kommenterade: "Jag ser mycket fram emot att bygga vidare på NorthX framgångar och ta bolaget till nästa utvecklingsfas. Vi arbetar inom ett område som utvecklas snabbt och NorthX är nu redo att bli den ledande nordiska leverantören av integrerade utvecklings- och GMP-tillverkningstjänster för mammalie- och bakteriella produktionsprocesser från våra hubbar i Sverige. Med kombinationen av dessa dedikerade team och förmågor är jag övertygad om att vi kommer att tillföra värde till både globala och lokala kunder i deras behov av processutveckling och tillverkning av biologiska läkemedel och möjliggöra att innovativa biologiska läkemedel kan revolutionera sjukvården".

Om NorthX Biologics:

NorthX Biologics är ledande i Norden inom processutveckling och tillverkning av avancerade biologiska läkemedel, CGT (cell- och genterapier), proteiner och vacciner. Med två anläggningar i Sverige samt högkvarteret i Matfors har man tillverkat biologiska läkemedel inom ramen för GMP sedan 1992. 2021 erkändes NorthX som en nationell innovationshubb för GMP-tillverkning av avancerade biologiska läkemedel och vacciner av Sveriges regering och innovationsmyndigheten Vinnova. NorthX har ambitionen att bli en ledande tillverkare av cell- och genterapier och en stark partner för innovativa läkemedelsföretag. För mer information se www.nxbio.com.

För mediaförfrågningar, vänligen kontakta:

Janet Hoogstraate, CEO- janet.hoogstraate@nxbio.com

Aaron Small, Vice President Sales and Corporate Development- Aaron.small@nxbio.com