NORBIT - Resultater for tredje kvartal 2023

Trondheim, 15. november 2023: NORBIT fortsatte veksten i tredje kvartal, med en omsetning på 328,6 millioner kroner og et EBITDA-resultat på 68,2 millioner kroner, tilsvarende en margin på 21 prosent. Inntektene økte med 22 prosent fra tilsvarende kvartal i 2022, støttet av underliggende vekst i alle de tre forretningssegmentene.

For de ni første månedene av året leverte NORBIT inntekter på 1 122,9 millioner kroner og en EBITDA-margin på 27 prosent. Det tilsvarer en vekst på 37 prosent fra samme periode i 2022.

• Oceans rapporterte inntekter på 134,1 millioner kroner, en økning på 29 prosent fra tredje kvartal i 2022, og en EBITDA-margin på 30 prosent.
  • Connectivity rapporterte inntekter på 115,8 millioner kroner, en økning på 44 prosent, og en EBITDA-margin på 30 prosent.
  • Product Innovation & Realization rapporterte inntekter på 85,5 millioner kroner, og en EBITDA-margin på 9 prosent. Den underliggende veksten for segmentet var 14 prosent, justert for kunderefusjon av ekstraordinære materialkostnader.

- Dette har vært vårt beste tredje kvartal noensinne. Vi er stolte av å fortsatt kunne levere solide resultater, støttet av sterk etterspørsel etter våre teknologiske løsninger på tvers av alle de tre forretningssegmentene, sier Per Jørgen Weisethaunet, administrerende direktør i NORBIT.

I begynnelsen av oktober fullførte NORBIT oppkjøpet av kanadiske Ping Digital Signal Processing Inc, en leverandør av maritim teknologi, som støtter oppunder strategien om å utvide produkttilbudet innen Oceans.

Utsiktene for NORBIT forblir positive, og fjerde kvartal er historisk sett et sterkt kvartal for Oceans. Målsetningen for året om å levere over 1,5 milliarder kroner i inntekter og en EBITDA-margin over 25 prosent opprettholdes. NORBIT vil som en del av fjerdekvartalsrapporteringen i februar kommunisere finansielle mål for perioden utover 2023.

- Takket være våre hardtarbeidende og dedikerte medarbeidere lykkes vi med å levere på strategien om å skreddersy teknologi til nøye utvalgte applikasjoner. Utviklingen er i tråd med vår visjon om å bli gjenkjent som «World-Class, enabling people to Explore More». Dette skaper et sterkt grunnlag for langsiktig lønnsom vekst, sier Weisethaunet.

Vedlagt er rapporten for tredje kvartal og presentasjonsmaterialet.

Administrerende direktør Per Jørgen Weisethaunet og finansdirektør Per Kristian Reppe presenterer selskapets resultater kl. 10:00 i dag.

Presentasjonen arrangeres av Pareto Securities på følgende lenke:

For mer informasjon:
Per Jørgen Weisethaunet, administrerende direktør +47 959 62 915
Per Kristian Reppe, finansdirektør, +47 900 33 203

Om NORBIT ASA
NORBIT er en global leverandør av skreddersydd teknologi til utvalgte applikasjoner som løser utfordringer og fremmer bærekraft med innovative løsninger, i tråd med ambisjonen «Explore More». Selskapet er strukturert i tre forretningssegmenter: Oceans, Connectivity, og Product Innovation & Realization (PIR). Oceans- segmentet leverer skreddersydde teknologiløsninger til globale maritime markeder. Connectivity-segmentet leverer trådløse løsninger for identifikasjon, monitorering, og sporing. PIR-segmentet tilbyr FoU-tjenester, proprietære produkter, og kontraktproduksjon til utvalgte kunder. NORBIT har omtrent 450 ansatte, hovedkontor i Trondheim, utviklingsmiljøer og produksjon i Norge og Ungarn, samt en verdensomspennende salgs- og distribusjonsplattform.

For mer informasjon: www.norbit.com (http://www.norbit.com)

Denne opplysningen omhandler innsideinformasjon i henhold til Markedsmisbruksforordningen og er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Denne børsmeldingen ble publisert av Elise Heidenreich, Investor Relations i NORBIT ASA, 15. november 2023 kl 07:00 CET.

Vedlegg

NORBIT Q3 2023 report NORBIT Q3 2023 presentation