Investors Housen yhteiskuntavaikutukset

Investors House Oyj

Lehdistötiedote 1.12.2023 klo 12.00

Investors Housen yhteiskuntavaikutukset

Yhdeksän vuotta sitten joulukuussa sai alkunsa nykymuotoinen Investors House. Tämä on antanut Investors Houselle mahdollisuuden arvioida toimintansa yhteiskunnallisia vaikutuksia vuosina 2015-2023.

Yhteiskunnalle syntyneen lisäarvon yhtiö arvioi muodostuvan mm. verojalanjäljestä, työpaikoista sekä ulkomailta Suomeen tulleesta rahavirrasta.

Ulkomaille suuntautuneen kiinteistö- ja palvelumyynnin Suomeen ja Suomen kansatalouteen tuoman ulkomaisen rahavirran määrä on noin 146 M€.

Verojalanjäljeksi vuosina 2015-23 yhtiö arvioi noin 31 M€.

Työpaikkojen nettolisäys on ollut 74 suoraan konsernin kasvaessa. Välillisesti mm. rakentamishankkeiden kautta työllistämisvaikutus on luonnollisesti suurempi.

’’Investors Housen vastuullisuus on liiketoimintaa, joka tuottaa hyvinvointia Suomeen ja suomalaisille. Siksi kirjaimista ESG nimenomaisesti S eli yhteiskunnalliset vaikutukset ovat Investors Housen vastuullisuuden ytimessä’’, sanoo toimitusjohtaja Petri Roininen.

Yksi osa vastuullisuutta on vastuu osakkeenomistajille. Nykyisille noin 2.700 osakkeenomistajille lisäarvo toiminnasta syntyy varallisuuden kasvun muodossa. Vuosina 2015-2023 yhtiön osakekannan arvon kasvu ja jaettujen osinkojen määrä oli yhteensä noin 50 M€. Osinkoja jaettiin yhteensä noin 22 M€.

’’Yhtiö pyrkii luomaan varallisuutta kaikille osakkeenomistajalle. Tätä varten Investors House oli 2015-2019 Helsingin pörssin nopeiten kasvanut yritys. Samalla olemme pyrkineet kehittämään yhtiön toimintaa siten, että se voisi vuosittain maksaa osakkeenomistajilleen kasvavia osinkoja. Välitavoitteeksi on otettu ns. osinkoaristokraatin asema. Se edellyttää 10 vuoden ajan vuosittain kasvaneita osinkoja. Tässä olemme onnistuneet nyt kahdeksan peräkkäisen vuoden ajan ja pyrimme jatkamaan uraa’’, Roininen sanoo.

Investors House julkaisee vastuullisuusraportin tilinpäätöksen 2023 yhteydessä.

Helsinki 1.12.2023

Investors House Oyj

Lisätiedot        Toimitusjohtaja Petri Roininen, puh 040 761 9669

Jakelu              Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.investorshouse.fi