Osakkeenomistajien ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle Marimekon hallituksen jäsenmääräksi, kokoonpanoksi ja palkkioiksi

Marimekko Oyj, Pörssitiedote, 29.1.2024 klo 10.30

Osakkeenomistajat, jotka edustavat noin 27 prosenttia kaikista Marimekko Oyj:n osakkeista ja äänistä, ovat tehneet ehdotuksen 16.4.2024 pidettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle hallituksen jäsenmäärästä, kokoonpanosta ja palkkioista.

Ehdotus hallituksen jäsenten lukumääräksi

Osakkeenomistajat, jotka edustavat noin 27 prosenttia kaikista Marimekko Oyj:n osakkeista ja äänistä, ovat ilmoittaneet ehdottavansa yhtiökokoukselle, että hallitukseen valitaan kuusi (6) jäsentä.

Ehdotus hallituksen kokoonpanoksi

Edellä mainitut osakkeenomistajat ovat lisäksi ilmoittaneet esittävänsä, että hallituksen jäseniksi valitaan uudelleen Carol Chen, Mika Ihamuotila, Teemu Kangas-Kärki, Tomoki Takebayashi ja Marianne Vikkula. Mikko-Heikki Inkeroinen aloitti 29.1.2024 Marimekon teknologiajohtajana (CTO) ja johtoryhmän jäsenenä ja luopui tuolloin yhtiön hallituksen jäsenyydestä.

Samat osakkeenomistajat ehdottavat, että uutena jäsenenä hallitukseen valitaan Massimiliano Brunazzo. Brunazzo (s. 1979, MBA) on vuodesta 2019 toiminut italialaisen luksusmuotitalo Bottega Venetan EMEAI-alueen toimitusjohtajana. Aiemmin Brunazzo on työskennellyt erilaisissa johtotehtävissä muun muassa adidaksella ja Hugo Bossilla.

Carol Chen, Teemu Kangas-Kärki, Tomoki Takebayashi, Marianne Vikkula ja Massimiliano Brunazzo ovat osakkeenomistajien arvion mukaan riippumattomia yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista. Mika Ihamuotila ei ole riippumaton yhtiöstä eikä yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista, sillä hänellä on epäsuora omistus PowerBank Ventures Oy:n kautta, yhteensä 12,5 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänistä.

Ehdotetut hallituksen jäsenet ovat saattaneet yhtiön tietoon, että mikäli he tulevat valituiksi, he valitsevat keskuudestaan hallituksen puheenjohtajaksi Mika Ihamuotilan ja varapuheenjohtajaksi Teemu Kangas-Kärjen sekä tarkastus- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi Teemu Kangas-Kärjen ja jäseniksi Mika Ihamuotilan ja Marianne Vikkulan.

Kaikki ehdotetut ovat antaneet suostumuksensa tehtävään. Hallituksen jäsenten toimikausi päättyy vuoden 2025 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.

Muut hallitukseen ehdolla olevat jäsenet esitellään kohdassa https://company.marimekko.com/fi/sijoittajat/hallinto/hallitus/

Ehdotus hallituksen palkkioiksi

Edellä mainitut osakkeenomistajat ovat yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista riippumattomista jäsenistä koostuvan tarkastus- ja palkitsemisvaliokunnan valmisteleman esityksen mukaisesti ilmoittaneet esittävänsä yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenille ja puheenjohtajalle maksettavia palkkioita korotetaan siten, että puheenjohtajan palkkio olisi 55 000 euroa (2023: 48 000 euroa), varapuheenjohtajan palkkio 40 000 euroa (2023: 35 000 euroa) ja jäsenten palkkio 30 000 euroa (2023: 26 000 euroa) vuodessa. Hallituksen jäsenille, joiden kotipaikka on muualla kuin Suomessa, ehdotetaan maksettavaksi 1 000 euroa jokaisesta sellaisesta hallituksen kokouksesta, jossa jäsen on ollut fyysisesti paikalla. Valiokuntatyöstä ehdotetaan lisäksi suoritettavaksi valiokuntaan valittaville henkilöille erillinen kokouskohtainen palkkio seuraavanlaisesti: puheenjohtajalle 2 000 euroa ja jäsenille 1 000 euroa. Kokouspalkkiot valiokuntatyöstä ovat samansuuruiset kuin vuonna 2023.

Marimekon hallituksen jäsenten palkkioita on viimeksi korotettu vuoden 2019 yhtiökokouksen päätöksellä. Tarkastus- ja palkitsemisvaliokunnan esitys pohjautuu selvitykseen hallituksen palkitsemisesta muissa suomalaisissa pörssiyhtiöissä.

Samat osakkeenomistajat ehdottavat, että edellä mainituista hallituksen jäsenten vuosipalkkioista noin 40 prosenttia maksettaisiin markkinoilta hankittavina Marimekko Oyj:n osakkeina ja loput rahana. Osakkeet hankittaisiin suoraan hallituksen jäsenten lukuun kahden viikon kuluessa siitä, kun osavuosikatsaus ajalta 1.1.–31.3.2024 on julkistettu, tai ensimmäisenä sellaisena ajankohtana, kun se soveltuvan lainsäädännön mukaan on mahdollista. Palkkio voidaan myös maksaa kokonaan rahana, mikäli hallituksen jäsenellä on yhtiökokouspäivänä 16.4.2024 hallussaan yli 1 000 000 euron arvosta yhtiön osakkeita.

Mikäli Mika Ihamuotila valitaan hallituksen jäseneksi ja sen puheenjohtajaksi, hänelle ehdotetaan maksettavaksi edellä mainitun vuosipalkkion lisäksi erillisen johtajasopimuksen nojalla puheenjohtajan puolipäiväisestä toimesta 5 000 euron kuukausipalkkiota. Tarkastus- ja palkitsemisvaliokunta arvioi erikseen tämän sopimuksen ehtoja, eikä Mika Ihamuotila osallistu tähän arvioon. Mikäli Mika Ihamuotila valitaan tarkastus- ja palkitsemisvaliokunnan jäseneksi, hänelle ei makseta palkkiota valiokuntatyöskentelystä.

Yllä mainitut ehdotukset sisällytetään yhtiökokouskutsuun, joka julkaistaan erikseen.

Kuvat: Massimiliano Brunazzon kuvan voi ladata osoitteesta https://mediabank.marimekko.fi/l/Vg_JXCVNnMwb

Lisätietoja:
Hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila, puh. 09 758 71

MARIMEKKO OYJ

Anna Tuominen
anna.tuominen@marimekko.com

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli 167 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 30,4 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa, ja verkkokauppa palvelee asiakkaita 35 maassa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka. Konsernin palveluksessa on noin 460 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com